Transport står for 15 prosent av globale klimagassutslipp. Energibruken i sektoren har lenge vært totalt dominert av olje. Elektrifisering av veitransport, fra personbiler til busser og varetransport, vil være sentralt i avkarbonisering av sektoren.
Elektrifisert vekst
I 2024 ble det solgt om lag 17,5 millioner elektriske personbiler i verden, ifølge tall fra Det internasjonale energibyrået (IEA). Andelen av nybilsalget var på over 20 prosent. Salgstallene inkluderer både helelektriske biler (11 millioner, se hovedgraf) og ladbare hybrider.
Foreløpig dominerer tre store markeder elbil-salget i verden – Kina, Europa og Nord-Amerika. Men i 2024 var det sterk vekst i flere land i Asia og Latin-Amerika, som etablerer seg som nye vekstsentre, melder IEA.
- I 2025 regner IEA med at salget øker til over 20 millioner elektriske personbiler (helelektrisk og ladbar hybrid).
Norge er fortsatt i en særstilling. Ingen andre land kan skilte med en like høy markedsandel for elektriske biler. 86,4 prosent av alle nye personbiler i 2024 var helelektriske.
- Prosjektet Til null følger utviklingen i nullutslippskjøretøy i Norge fortløpende.
Mye må skje før 2030
IEA har i en rapport om netto nullutslipp, sist oppdatert i 2023, laget et scenario som viser hvordan transportsektoren kan utvikle seg frem mot 2030 hvis verden skal være på rett spor mot netto nullutslipp i 2050.
- I 2030 er rundt to tredeler av nye personbiler og varebiler elektriske, hybrider eller brenselcellebiler.
- Andelen el-busser av nye busser øker til 56 prosent i 2030.
- Drivstoff: Andelen olje (bensin og diesel) i veitransportsektoren faller fra dagens rundt 95 prosent til 80 prosent i 2030 og under 10 prosent i 2050.
- Rask oppskalering av batteriproduksjon og innføring av neste generasjons batteriteknologi er nødvendig før 2030. I løpet av de siste årene har Kina satset så hardt på batteriproduksjon at landet har stor overkapasitet, skriver IEA i en rapport om elbilmarkedet. Anslaget for global kapasitet i 2030 er omtrent på linje med behovet i netto null-scenarioet.
Netto null-scenarioet fra IEA illustrerer hvilken dramatisk effekt en rask elektrifisering vil ha på oljeetterspørselen innen veitransport, og dermed utslippene fra sektoren. Etterspørselen etter olje til veitransport vil nå toppen i 2025, tror IEA. I 2030 vil rask elektrifisering ha fjernet 6 millioner fat diesel og bensin per dag. Dette øker til 12 millioner i 2035.
- Les mer om finansiering av lavkarbonteknologi i en egen artikkel.
Utslippskutt med elbiler
I et livssyklusperspektiv sparer helelektriske biler 50 prosent klimagassutslipp sammenlignet med biler med forbrenningsmotor, ifølge IEA. Dette er et globalt gjennomsnitt. Innsparingen blir større i land med en større andel fornybar energi i kraftmiksen. Livssyklus-beregningen inkluderer utslipp fra produksjon av bilen (inkludert materialer), bruk og vraking/demontering.
- Carbon Brief har laget en omfattende faktasjekk av påstander om elbiler og utslippskutt
En overgang fra forbrenningsmotor til elektrisk i bilparken må følges av en avkarbonisering av strømproduksjonen. IEA forventer at utslippene knyttet til strømmen elbiler bruker, faller med 55-75 prosent fra 2023 til 2035.
