1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Publisert 28. juli 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 13:46
Artikkelen er mer enn to år gammel
Nyhet

Hvorfor elbil?

Flest kjører elbil av økonomiske grunner, men en stor andel oppgir også miljøhensyn som årsak.

Publisert 28. juli 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 13:46
Artikkelen er mer enn to år gammel
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no

Den norske elbil-suksessen ruller bare videre. I juni ble det registrert 1446 nye elbiler, mot 373 i samme måned i 2013, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Ved utgangen av juni trillet det totalt 30502 elbiler på norske veier, viser tallene fra Grønn Bil.

Men hvorfor velger folk å kjøpe elbil? Norsk Elbilforening har spurt elbileierne, og nær halvparten (48 prosent) melder at økonomien er viktigst. 27 prosent oppgir miljø som hovedårsak. Undersøkelsen ble besvart av 3405 elbileiere – 12 prosent av alle elbilister på undersøkelsestidspunktet i juni.

Når folk bes om å rangere elbilgodene, setter de fritak fra engangsavgift høyest. Deretter følger fritak fra merverdiavgift, lave drivstoffkostnader og gratis bompassering. Den omstridte muligheten til å kjøre i kollektivfeltet kommer langt ned på listen.

Kommer de store bilnasjonene etter, og når løsner det i så fall? I Tyskland er det få elbiler å skimte på veiene, men det kan endre seg, ifølge en spørreundersøkelse offentliggjort nylig. Så mange som hver sjette tysker oppgir at de ønsker å kjøre en elbil innen 2020. Det skulle bli ti millioner tyskere, men da må elbil-salget ta fullstendig av. I første kvartal i år ble det registrert 14000 rene elbiler i Tyskland. Regjeringens mål er 1 million elbiler på veiene i 2020.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En kvinne med skulderlangt, rødlig hår, iført en mørk, ermeløs kjole, står smilende foran en uskarp utendørs bakgrunn med trær.

Har klaget Equinor inn til Finanstilsynet

Flere investorer mener det er problematisk at Equinor påstår å operere i tråd med Parisavtalen. Natasha Landell-Mills fra Sarasin & Partners sier at Equinor bryter med Paris-målene.

31. oktober 2025
Les mer
En eldre mann med briller og grått hår smiler mens han snakker til pressen, med flere fargede mikrofoner synlige foran seg.

Statsbudsjettet: De viktigste klimasakene

Norge sliter med utslippskuttene i klimaavtalen med EU – gapet øker, viser forslaget til statsbudsjett. Les oversiktssak om budsjettnyhetene på klima- og energifeltet.

15. oktober 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert og lader ved en ladestasjon utenfor en bygning med gul skilting.

Elbilmomsen forsvinner gradvis – hva skjer da?

Elbilmomsen skal gradvis fases ut – først vil regjeringen senke momsgrensen på nye elbiler fra 500.000 til 300.000. Vi spør Askill Harkjerr Halse fra TØI hva det betyr for elbilsalget.

15. oktober 2025
Les mer
Fire tjenestemenn i forretningsklær står bak et konferansebord, holder hverandre i hendene og løfter dem til hyllest under klimatoppmøtet i Paris.

Ti år med Parisavtalen, hvordan øke tempoet?

Ti år etter Parisavtalen ser vi tydelige tegn til grønn fremgang, men utslippene er fortsatt høye. Hvordan få bedre fart på omstillingen? Se opptak av Klimafrokost.

13. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026