1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 28. september 2021
Sist oppdatert 25.11.2025, 15:47
Artikkelen er mer enn to år gammel
Podkast

– Målet er at ammo­niakk skal fungere i alle skip

PODKAST: – Hvis vi allerede nå kan blande inn 20-30 prosent ammoniakk i eksisterende skip og øke andelen når drivstoffet blir mer tilgjengelig, vil det ha større effekt enn å utvikle én båt som går 100 prosent på ammoniakk, sier salgssjef i Wärtsila Norge, Cato Esperø.

Publisert 28. september 2021
Sist oppdatert 25.11.2025, 15:47
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Cato Esperø, salgssjef Wärtsila Norge

I forkant av klimatoppmøtet COP26 har mer enn 150 selskaper og organisasjoner signert oppropet Call to action for Shipping Decarbonization. Budskapet er at verdens skipsfart kan bli utslippsfri innen 2050 hvis ambisjonen følges opp av politikk og handling. Wärtsila er ett av selskapene som har signert oppropet.

– Utslippsfri skipsfart er mulig innen 30 år. Hydrogen kommer til å bli brukt på kortere distanser. Grønn metanol kan fungere i en overgangsfase. Men skal vi ha et karbonfritt alternativ til dagens drivstoff, er ammoniakk alternativet som kan ta oss raskest og billigst til målet og det har potensial til å skaleres opp, sier Esperø.

Vellykket test

20 000 – 30 000 store skip i internasjonal trafikk seiler i dag med en motor fra Wärtsila. Dette er motorer som utelukkende brenner fossilt drivstoff. I sommer gjennomførte motorprodusenten en vellykket fullskala test hvor det ble benyttet et blandingsdrivstoff av 70 prosent ammoniakk og 30 prosent diesel.

– Vårt mål er at innen to år skal alle motortyper kunne benytte ammoniakkblandinger i eksisterende skip med behov for minst mulig ombygging. Vi har ikke tid til å vente på at eksisterende skip byttes ut med nybygg. Vi er avhengig av at også eksisterende skip og skip som bygges i dag kan bruke karbonfrie drivstoffer, sier Esperø.

– Krav avgjørende

For fem-seks år siden ble skipsfarten sett på som en av de mer krevende sektorene å avkarbonisere. Det var vanskelig å se reelle alternativer til fossilt drivstoff i store skip som går i internasjonal trafikk.
– Krav fra politikere og krav fra kunder har vært avgjørende. Et eksempel er da Stortinget i 2018 vedtok at verdensarvfjordene i Norge skal være utslippsfrie i 2026. Det bidro til teknologiutvikling, sier Esperø.
Nå ser de at det er mulig å erstatte fossilt drivstoff med karbonfrie løsninger. Men det er fremdeles behov for politikk.
– Pris på utslipp er viktig. Vi trenger industrielle satsinger og så vil det være behov for ordninger der redere som går først ikke blir konkurrert ut av markedet men i stedet blir kompensert for differansen som vil være mellom tradisjonelle og nye drivstoffer, i hvert fall i en overgangsperiode, mener Esperø.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Abonner på Energi og Klima som podkast

Selv om du alltid vil finne siste episode her på nettsiden, er det enkleste for deg å abonnere på Energi og Klima. Helt gratis! Det gjør du enten i Apple Podcasts, PocketCast, Spotify, Podme, Acast eller via RSS. Da finner nye episoder automatisk veien til ditt øre.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Spørsmål og svar om statsbudsjettet: En gullgruve av informasjon om klimapolitikkens kriker og kroker

Hva koster Norges medlemskap i Acer? Hvor mye hadde Norgesprisen gitt hver husholdning om pengene ble delt ut på den måten? Svarene får du i ukens Klimax.

31. oktober 2025
Les mer

Frps kortslutning

Hva skjer med Frps motstand mot elektrifisering? Og hva vil Tor Mikkel Wara gjøre i energi- og miljøkomiteen? 

10. oktober 2025
Les mer

Frankrike er i dyp krise og selverklært trumpist vant i Tsjekkia

PODKAST: – Det er betydelig risiko for at Frankrike kan ende opp der Tsjekkia er i dag med en populistisk ytre høyre-regjering som vil trekke landet lenger ut i klimaskepsis, sier Energi og Klimas korrespondent i Brussel, Philippe Bédos Ulvin.

8. oktober 2025
Les mer

Flytande havvind, klimamål under lupen og konfliktfylt ammoniakk-fabrikk

Å bruke opp mot 35 milliardar statlege kroner på ein flytande havvindpark er eit enormt beløp. Men er det likevel verdt det?

19. september 2025
Les mer
ANNONSE