1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 20. august 2024
Sist oppdatert 23.8.2024, 09:33
#Klimavalg

Bedre forde­ling – i takt med stram­mere klima­po­li­tikk

En utfordring til fagbevegelsen og venstresiden i politikken: Forsterk jakten på politiske grep som gir bedre fordeling i takt med at klimapolitikken strammes til.

NTB_yp_DaMZTBKo

Staten drar inn store penger på strømprisene – blant annet på grunn av klimapolitikken. Økte CO₂-priser betyr at strømmen blir dyrere. (Foto: Javad Parsa / NTB)

Publisert 20. august 2024
Sist oppdatert 23.8.2024, 09:33
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

God og fornuftig klimapolitikk betyr at energi – først og fremst den fossile – blir dyrere. Dette er en ønsket effekt.

Dyrere CO₂-utslipp gir både private forbrukere og alt slags næringsliv incentiver til å endre atferd, og slik går utslippene ned.

CO₂-prising gjør at kostnadene ved bruk av energi går opp, enten det gjelder strøm, oppvarming eller transport. For folk flest er dette de lettest «avlesbare» virkingene av klimapolitikken.

  • CO₂-prising «smitter» til strømprisen og gjør strømmen betydelig dyrere enn den ellers ville vært.
  • Bensin og diesel blir dyrere når økte CO₂-avgifter legges på toppen av råvareprisen.

CO₂-prising har fordelingseffekter som vi må snakke mer om, og der det må jaktes på tiltak som både kutter utslipp og skaper bedre fordeling. Vi kan ikke forsinke eller avlyse klimapolitikken selv om det oppstår ugunstige fordelingseffekter. Men vi må finne ordninger og tiltak som kompenserer.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

I litt ulike versjoner er dette en utfordring som gjelder i nær sagt alle land. I rike land (OECD-landene) er det et fellestrekk at andelen av inntekten som går til å betale energikostnader er mye høyere i lavinntektsgruppene enn blant de bedre stilte. Dessuten kan folk med lave inntekter i mindre grad tilpasse seg enn de med bedre råd, for eksempel ved å kjøpe elbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En undersøkelse Statistisk sentralbyrå gjorde under strømpriskrisen viste at utslagene var svært store. Særlig den nederste femtedelen på inntektsskalaen opplevde at de høye strømprisene virkelig gjorde store innhogg i kjøpekraften.

Når det gjelder bilhold og bilbruk, viser data at kjørelengde og bileierskap øker med inntekten. Blant folk med lave inntekter, er bileierskap langt mindre utbredt enn høyere på inntektsskalaen. Å kjøpe en ny bil er stort sett forbeholdt folk med relativt god råd, og kjørelengden i husholdningene har sterk sammenheng med antallet biler en familie har til rådighet.

Det er ikke mulig å se for seg at en så stor transformasjon som overgangen til et samfunn uten klimagassutslipp kan skje friksjonsfritt. Klimapolitikk og klimatiltak må ha bred legitimitet i befolkningen. Vi ser i mange land at motstand mot klimapolitikk og klimatiltak blir en del av totalpakken som tilbys velgerne fra høyreorienterte populister, sammen med innvandringsmotstand og angrep for eksempel på retten til abort.

Generelle støtteordninger og subsidier for grønn omstilling har lett for å treffe feil, hvis mer rettferdig fordeling er et mål. At det stort sett bare er fancy teknologi som gir husholdninger støttekroner fra Enova, er et eksempel. Et annet er at elbil-subsidiene har gjort luksusbiler nær avgiftsfrie, selv om moms for prisen over et visst nivå nå motvirker dette noe.

Strømstøtten er også slik utformet at den gir mest til de som har høyest forbruk og bor i de største husene.

Våre støttespillere

Når det gjelder støtteordninger for enøktiltak og solceller, er det også antakelig slik at det er folk med store hus og god økonomi som i hovedsak har fått mest støtte.

Hva slags meny av politiske tiltak er det som kan sikre både nødvendige utslippskutt og en fornuftig omfordeling mellom ulike inntektsgrupper?

Venstresiden og det brede sentrum må svare ut dette ved å utforme politikk som virker «på ordentlig», som faktisk leverer svar.

Jeg tror det er ved å bruke logikken som ligger i prinsippene bak ideene om Karbonavgift til fordeling (KAF) at løsningene finnes. Karbonavgift til fordeling (KAF) går i korthet ut på at pengene staten drar inn gjennom klimaavgifter fordeles likt på alle innbyggere. Det premierer lavt forbruk av (fossil) energi og stimulerer til atferdsendring. Den som bruker lite energi blir vinneren – den som bruker mye får økte kostnader. Flere partier har foreslått KAF-modeller gjennom årene, men det har aldri vært drevet frem som en prioritert sak.

Prinsippene kan anvendes både når det gjelder strømregningen og for drivstoffavgifter.

Det er stadig diskusjon om strømstøttens fremtid og den bør legges om i tråd med dette prinsippet. Å beregne grunnlaget kan gjøres på forskjellige måter, men hovedpoenget er at høyere kraftpriser i markedet – blant annet på grunn av CO₂-prising – gir kraftselskapene og staten en ekstraprofitt. Det skjer en omfordeling fra forbrukerne, til staten og kraftselskapene. Disse pengene bør deles likt ut til alle. Det vil relativt sett gi mest til de som bruker minst, har minst å rutte med – og dermed også de som har lavest mulighet til tilpasning. Samfunnsøkonomisk analyse har utredet en omlegging av strømstøtten på vegne av en del organisasjoner og interessegrupper, men deres skisse er unødig komplisert.

Det er store penger vi snakker om her, betydelige milliardbeløp.

Sammen med økt støtte til energieffektivisering i husholdningene kan et slikt system både gi de ønskede klima- og energipolitiske effektene, og sikre at fordelingshensyn ivaretas. Man unngår også tukling med markedets gode sider, nemlig evnen til å produsere kraft mest mulig effektivt.

Tilsvarende modell kan brukes når diesel- og bensinavgiften økes. Summene som dras inn til staten kan deles ut likt til alle.

Dette vil være politikk som virker «på ordentlig».

Det vil ikke være millimeterrettferdig, men det vil gi store befolkningsgrupper en kontantoverføring som er begrunnet i omfordelingen klimapolitikken skaper. Vinnerne vil i all hovedsak være folk med lave inntekter som lever nøkterne liv.

Jeg tror det ville være veldig bra hvis fagbevegelsen og venstresiden løfter disse problemstillingene, utreder litt ulike løsninger, og forlanger at allierte i de politiske partiene løfter det høyere på dagsordenen. Klimapolitikken er kommet for å bli, og den vil bli skjerpet i årene vi har foran oss. Da må vi også skjerpe den politiske tenkningen og kreativiteten knyttet til fordelingsvirkningene klimapolitikken skaper.

ANNONSE
Bluesky

Les også

På en parkeringsplass ved siden av et nettinggjerde og nakne trær står en rekke parkerte, svarte og hvite elbiler på rekke og rad.

Statsbudsjettet: Elbil-moms og bruken av biodrivstoff to store klimasaker

Blir det moms på elbiler? Fortsetter regjeringen å kreve at dieseltankene skal fylles med store volum biodrivstoff?

8. oktober 2025
Les mer

Taktisk stemmegivning og trusler om store utgifter 

Klimax er Energi og Klimas nye ukentlige podkast. Tema i tredje episode er blant annet stortingsvalgkampen og de ferskeste meningsmålingene, partienes elbilpolitikk, skremsler om store utgifter til energieffektivisering av husene våre og ekstremvær som ødelegger avlinger.

22. august 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer
En kvinne med kort, blondt hår, iført stripete kjole og perlekjede, smiler mot en annen person med langt, grått hår, sett bakfra.

Erna vs Sylvi – kan Høyre og Frps klimapolitikk forenes?

Erna Solberg og Sylvi Listhaug vil trenge intens parterapi for å bli enige om klima- og energipolitikken. Særlig i spørsmål knyttet til EU og EØS står Høyre og Frp langt fra hverandre.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket