1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 15. oktober 2024
Sist oppdatert 16.10.2024, 09:43
#Klimavalg

Monster-truck får 700.000 i CO₂-rabatt – SV har en kutte­jobb å gjøre i Stor­tinget  

SV bør bruke budsjettforhandlingene til å skru opp skattene på fossildrevne monster-trucker som nå banker på en nær avgiftsfri dør inn til Norge.

Nærbilde av en svart Ford lastebilgrill med et forhandlerskilt i bakgrunnen. Andre kjøretøy er delvis synlige.

En Ford F-150 pickup med V8 bensinmotor har en CO₂-rabatt på 700.000 målt mot en tilsvarende personbil. Slike monster-trucker skal nå importeres til Norge. (Foto: David Zalubowski, NTB/AP)

Publisert 15. oktober 2024
Sist oppdatert 16.10.2024, 09:43
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Å stramme inn, eller helst fjerne, CO₂-rabatten fossildrevne varebiler og særlig monster-trucker nyter godt av, vil være en fin hilsen fra SVs Kari Elisabeth Kaski til finansminister Trygve Slagsvold Vedum.

Det bør bli slutt på at de som kjøper nye fossildrevne varebiler og pickuper får en stor rabatt i CO₂-avgiften målt mot tilsvarende personbiler.

En slik avgiftsendring vil fremme salget av el-drevne varebiler og pickuper, og dempe salget av nye fossildrevne biler, uten at subsidiene skrus opp. Det er god klimapolitikk.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Ford F-150 med bensinmotor lanseres nå her i landet, melder blant andre TV2. Den blir å få kjøpt med V8-motor eller en litt mer nøktern sekssylindret motor. Med den største motoren er CO₂-utslippene 342 gram CO₂/km, mens den sekssylindrede versjonen slipper ut 242 gram CO₂/km.

Som personbil ville en slik Ford F-150 med den største motoren ifølge budsjettforslaget for 2025 fått en CO₂-avgift på nesten 950.000 kroner. Som varebil er CO₂-avgiften bare snaue 220.000 kroner. Rabatten er altså omkring 700.000, bare på CO₂-avgiften. Også vektavgiften er lavere på varebiler enn på personbiler.

I forslaget til statsbudsjett for 2025 er det ikke foreslått økning i CO₂-avgiften for varebiler utover prisveksten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er langt fra sikkert at statens proveny blir så stort om rabatten i avgiften fjernes, for med ordinært avgiftsnivå vil disse bilene bli så kostbare at knapt noen vil kjøpe dem. Det er slik CO₂-prising skal virke. Ved å skatte det vi vil ha mindre av, så endrer folk atferd. Omvendt stimulerer et dårlig avgiftssystem til at det tas valg som ikke er i samfunnets interesse.

Å legge til rette for at Ford F-150 med bensinmotor og liknende kjøretøyer selges med store avgiftsrabatter, er i siste kategori. Monster-truckene er CO₂-bomber, og de tar stor plass på veier og gater, og på parkeringsplasser.

Ford F-150 er USAs mest solgte bilmodell gjennom mange år, men er ikke tidligere importert til Europa. Nå kommer den også hit til Norge, med et svensk selskap som importør.

For noen år siden var det et argument for lave avgifter på fossildrevne varebiler og pickuper at de elektriske alternativene var få. Men nå er modellutvalget betydelig. Det finnes mange el-drevne modeller på markedet, men fortsatt er el-andelen ganske lav i varebilsegmentet.

De el-drevne modellene bør overta markedet raskt for å bidra til at Norge når klimamålene, og også for å unngå støy og lokal forurensning som følger med store bensin- og dieselmotorer. Men el-varebilene bør kunne oppnå en dominerende markedsandel uten for mye subsidier. Derfor er det fornuftig å øke avgiftene på de fossildrevne variantene.

Våre støttespillere

Tre personer står med papirer ved separate podier foran et stort abstrakt veggmaleri. En person går mot forgrunnen.
Kari Elisabeth Kaski skal snart forhandle statsbudsjett på vegne av SV. Å skru opp avgiftene på fossildrevne monster-trucker vil være en fin hilsen til Trygve Slagsvold Vedum. (Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB)

At avgifter er bedre enn subsidier er et argument som vanligvis har gehør i Finansdepartementet, noe som understrekes i budsjettforslaget for 2025. Trygve Slagsvold Vedums departement synes ikke det er noen god ide å fjerne trafikkforsikringsavgiften på elektriske varebiler, men «bemerker at tiltak i form av økt engangsavgift på varebiler med forbrenningsmotor, eller støtte til kjøp av elektriske varebiler gjennom Enova, kan være bedre egnede virkemidler».

Det norske bilavgiftssystemet har en vennlig design overfor store og motorsterke varebiler, ettersom de ikke ilegges på langt nær samme CO₂-avgift som personbiler. Monster-trucken fra Ford er et godt eksempel på hvorfor det er fornuftig å skjerpe dette avgiftssystemet, og å gjøre det raskt. Det er ingen grunn til å legge til rette for import og salg av disse bilene. Det må være et politisk mål å hindre at bestanden av fossildrevne kjøretøyer øker unødig. Selv om kvaliteten på amerikanske biler jevnt over er lav, vil monster-truckene antakelig kjøre rundt og forurense i 15-20 år.  

Derfor er det heller ingen grunn til å vente med en skikkelig skjerping av avgiftssystemet – selv om Trygve Slagsvold Vedum «elsker pickuper» med bensinmotor og rå lyd.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress og briller snakker med flere reportere som holder mikrofoner merket med ulike nyhetslogoer i en korridor.

Omstillings­kommisjonen kan gi Støre en ny sjanse

Det er ingen grunn til å tro at Omstillingskommisjonen vil avvikle dype konflikter i norsk politikk, men den gir Jonas Gahr Støre en sjanse til å utvikle et tydeligere lederskap – både når det gjelder olje, klima og forholdet til EU.

3. desember 2025
Les mer
Tre personer sitter ved et bord med mikrofoner under en pressekonferanse; kvinnen i midten smiler, mens de to mennene på hver side virker fokuserte.

Budsjettforliket ga dobbel seier til Senterpartiet

Senterpartiet og Trygve Slagsvold Vedum får det som han vil – både når det gjelder oljepolitikken og avgiftene på diesel, bensin og kunstgjødsel. Det er lett å forstå SV og MDGs misnøye – og underlig at Ap lar Sp dempe bruken av klimaavgifter.

30. november 2025
Les mer
En mann i dress står på et trepodium i et stort møterom, holder et stykke papir og gestikulerer med hånden.

Vedum og Wara kan slappe av

Norsk industri vil følge samme regelverk som EU-konkurrenter så lenge ingen tukler med EØS. Og Norge har mye romsligere regler for bruk av FN-kvoter enn EU nå har vedtatt.

6. november 2025
Les mer
En mann i blå dress står ved et bord og strekker seg etter et stykke gul kake med røde dekorasjoner i en moderne kjøkkeninnredning.

Støre styrer videre – men det nye Stortinget kan gi mange ulike flertall

Jonas Gahr Støre og Ap har «tuttifrutti»-partiene i ryggen, men det nye Stortinget gir mulighet for mange ulike flertall – ikke minst i saker innen klima- og energifeltet.

9. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket