1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Torjus Folsland Bolkesjø
Torjus Folsland Bolkesjø
Sjefsanalytiker og leder for global energimarkedsanalyse i Statkraft.
Tord Hustveit
Tord Hustveit
Senior energimarkedsanalytiker i Statkraft.
Publisert 17. desember 2024
Sist oppdatert 18.12.2024, 13:31
Kommentar

Neste kapittel i EUs energi­omstil­ling

Teknologiene for rask omstilling i industri, transport og husholdninger i EU er på plass. Men Statkrafts scenarioer viser at tempoet er avhengig av flere faktorer, skriver Torjus F. Bolkesjø og Tord Hustveit.

En rad med parkerte svarte og hvite biler er rettet diagonalt på en betongoverflate.

For å få ned transportutslippene, er det viktig at Europa raskt evner å vri mer av nybilsalget over på elbiler, skriver artikkelforfatterne. Her fra Teslas fabrikk utenfor Berlin. (Foto: Michael Sohn/AP/NTB)

Publisert 17. desember 2024
Sist oppdatert 18.12.2024, 13:31
Torjus Folsland Bolkesjø
Torjus Folsland Bolkesjø
Sjefsanalytiker og leder for global energimarkedsanalyse i Statkraft.
Tord Hustveit
Tord Hustveit
Senior energimarkedsanalytiker i Statkraft.

Vind- og solkraft erstatter nå EUs kull- og gasskraftproduksjon i raskt tempo, men utslippskuttene går saktere innen transport, bygg og store deler av industrien. Den europeiske energiomstillingen går derfor gradvis over i en ny fase hvor fornybar elektrisitet vil erstatte fossile energikilder i de såkalte sluttbrukssektorene.

I Statkrafts Energiomstillingsscenarioer viser vi at teknologiene for en rask omstilling i disse sektorene langt på vei er på plass, men utfordringer knyttet til økonomi, sikkerhet, politiske prioriteringer og handel skaper usikkerhet om tempoet framover.

Mye er oppnådd, men mer gjenstår

EUs klimagassutslipp er redusert med én tredjedel siden 1990. En stor del av kuttene er tatt i kraftsektoren hvor fornybar kraft erstatter kull- og gasskraft i raskt tempo, takket være et kraftig kostnadsfall for vind- og solkraft og et kvotemarked som har økt kostnadene for fossil kraftproduksjon.

Nyhetsbrevet Europas grønne skifte

I nyhetsbrevet Europas grønne skifte velger Energi og Klima-redaksjonen ut nyheter og analyser om klimapolitikken i Europa, med særlig blikk på EUs grønne giv. Utsending en gang i måneden.

Abonner på Europas grønne skifte:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Nå er kun 25 prosent av EUs resterende utslipp i kraftsektoren, mens 60 prosent kommer fra brukere av energi i industri, transport og bygg. Det ligger derfor an til en dreining i EUs klimaomstilling fremover: Tempoet må ytterligere opp for å nå netto null innen 2050, og mesteparten av kuttene må nå tas gjennom endringer i energibruk.

Fremover må det kuttes mer i industrien og husholdningene

I Statkrafts Energiomstillingsscenarioer har vi dykket ned i de aktuelle klimaløsningene på sluttbrukersiden. Vi finner at direkte elektrifisering veldig ofte er den rimeligste og raskeste løsningen for utslippskutt:

Artikkelen fortsetter under annonsen
  1. Transport: I EUs transportsektor er elbiler i ferd med å bli et økonomisk attraktivt valg fremfor bensin- og dieselbiler, over levetiden. Privatbiler står for mer enn 60 prosent av utslippene i transportsektoren, så en rask elektrifisering av bilparken kan bidra med store utslippskutt. Men fortsatt er elbilandelen i nybilsalget kun 20-30 prosent i de store EU-landene. Den lave andelen elbiler i nybilsalget bidrar til å låse inn fossile utslipp i transportsektoren i lang tid fremover. Det er derfor viktig at Europa raskt evner å vri mer av nybilsalget over på elbiler.
  2. Bygg: I byggsektoren er overgang fra gass til elektriske varmepumper og energieffektivisering de mest aktuelle løsningene. Bruk av bærekraftig bioenergi er viktige supplement. Varmepumper i bygg er i mange tilfeller et økonomisk attraktivt alternativ til fossil energi, men omstillingen involverer svært mange beslutningstakere hvor høye investeringskostnader, praktiske hensyn, tilgang til fagfolk og skepsis til ny teknologi kan være barrierer for en rask omstilling.
  3. Industri: Også i industrisektoren vil elektrifisering være den viktigste løsningen. I våre scenarioer øker strømbruken i industrien 20–50 prosent fra i dag til 2050. Innen 2050 er 40–60 prosent av all industriell energibruk basert på strøm. I tillegg kommer fornybar kraft til fremstilling av grønt hydrogen. Hvorvidt elektrifiseringen fører til økte kostnader for industrien varierer mellom prosesser og bruksområder, og av utvikling i teknologikostnader og strømpris. På den ene siden har vi utslipp fra lav prosessvarme hvor merkostnaden ved elektrifisering er lav. På den andre siden har vi produksjon av stål og sement hvor kostnadene for utslippsfri produksjon per i dag er betydelig høyere.

Investeringer i industrien har ofte lange ledetider. I tillegg kan begrenset tilgang til nett, kompetanse og kraft og usikkerhet knyttet til nye løsninger bremse utviklingen i mange land. Ofte vil dagens politikk og beslutninger slik sett gi resultater i form av utslippskutt først på 2030-tallet.

Energiomstillingen i EUs industri vil fremover skje i en verden med økende handelskrig, økt usikkerhet, krevende konkurranse fra globale aktører og mer fragmenterte politiske landskap. Alt dette legger føringer for hvordan og hvor raskt det er mulig å omstille den europeiske industrien. Med den teknologiske utviklingen vi ser, og klima- og næringsvirkemidlene vi ser rettet mot industrien, tror vi likevel på en betydelig omstilling av europeisk industri de neste tiårene.

Teknologiene er på plass, men de må tas i bruk raskere

Økt søkelys på energibruk gjør at klimapolitikken vil flyttes nærmere folks hverdag og arbeidsplasser. Millioner av europeere må velge elbil ved neste bilkjøp, og gå fra gass til el i oppvarmingen om målene skal nås. De fleste fabrikker må fra gass og kull til varmepumper, elkjeler, grønt hydrogen eller karbonfangst og -lagring.

Våre støttespillere

Disse beslutningene krever både endringsvilje og store investeringer. Med inflasjon, svekket kjøpekraft og stor usikkerhet kvier både industri og husholdninger seg for å påta seg høye investeringskostnader i dag, selv om det i mange tilfeller ville ført til lavere kostnader på lang sikt. Vi ser derfor at veksten i elbiler og varmepumper foreløpig er for lav til at klimamålene nås.

Med sviktende kjøpekraft blant europeere kan det være nødvendig å kompensere husholdningene for klimavennlige valg.

For myndigheter, som må balansere kostnader til energiomstilling med økte utgifter til forsvar og stigende pensjonsutgifter, er det i alle fall oppløftende at det nå finnes klimaløsninger som i stor grad er konkurransedyktige mot fossile alternativer innen alle sektorer.

Elektrifisering gir lavere energibehov, men økt kraftbehov

EUs energiomstilling vil bety et raskt voksende behov for ren kraft – både for å erstatte gjenværende fossil energi i kraftmiksen og for å møte den økte etterspørselen etter fornybar energi fra sektorer som skal fase ut fossil energibruk. For å gjøre elektrifiseringsteknologiene attraktive, er det viktig at det bygges ut tilstrekkelig fornybar kraft slik at strømprisen er på et nivå som sikrer konkurransedyktighet mot fossile løsninger.

Statkrafts Energiomstillingsscenarioer har to scenarier for den europeiske energitransisjonen:

  • «Grønt» scenario: Teknologisk utvikling og klimapolitikk bidrar til å drive en rask omstilling og EU når klimamålene for 2030 og 2050.
  • «Forsinket» scenario: Geopolitisk spenning, politisk fragmentering og økonomiske utfordringer påvirker omstillingen negativt.

Som ventet ser vi en rask omstilling drevet av fornybar kraft og elektrifisering i det grønne scenarioet. Men vel så interessant er det at i et mer pessimistisk scenario («forsinket») ser vi også en kraftig omstilling fordi fornybar kraft konkurrerer ut fossile alternativer.

I begge scenarioene overtar elektrisitet som den viktigste energibæreren i EU, etter at fossil energi har hatt denne posisjonen i mer enn 100 år (figur 1). I 2050 vil fornybare kilder1 utgjøre 77 prosent av kraftmiksen i scenarioet der EU når klimamålene, mens 69 prosent av kraftmiksen er fornybar i det mer pessimistiske scenarioet.

Hovedforskjellen på de to scenarioene er at det i en raskere energiomstilling må gjøres mer i sluttbrukersektorene de nærmeste årene og at kraftforbruket derfor er betydelig høyere. Den totale energibruken faller fordi elektrifisering bidrar til energieffektivitet. Omstillingen fordrer imidlertid at konsesjoner, nett og fleksibilitetsløsninger utvikles i takt med utbyggingen av fornybar kraft, og at havvind supplerer sol- og landbasert vindkraft utover på 2030-tallet.

Figur 1. Utviklingen i EUs bruk av elektrisitet, hydrogen og fossile brensler i et klimaoptimistisk (grønt) og klimapessimistisk scenario.

Er glasset halvfullt eller halvtomt?

Tempoet må opp hvis EU skal nå sine ambisiøse utslippsmål, og særlig for utslippstyper som krever hydrogen, CCS eller avansert biodrivstoff er det nå viktig at vi ser politisk vilje og teknologisk progresjon.

Men det er på mange måter også grunn til optimisme. Fornybar kraft vokser i et stadig raskere tempo, og kostnadsfallet for batterier gjør balansering av solkraft rimeligere. I sluttbrukersektorene er teknologiene i mange tilfeller i ferd med å bli økonomisk attraktive. Hovedutfordringen her er å rulle ut elektrifiseringen raskt nok.

Det store bildet er at de fleste teknologiene vi trenger for energiomstillingen, i stadig større grad blir økonomisk attraktive og de bidrar til å gjøre Europa mindre avhengig av en jevn import av fossile brensler – noe som bidrar til et mer bærekraftig og sikkert europeisk energisystem.

  • Vil du lese mer om denne analysen? Sjekk ut Green Transition Scenarios 2024 | Statkraft
  1. Analysen dekker kun energirelaterte utslipp. ↩︎
ANNONSE
Bluesky

Les også

To arbeidere utfører vedlikehold på en høyspentmast i solnedgang, med skyer og sol i bakgrunnen.

Rapport: Elektrifisering kan styrke Europas energisikkerhet 

Europa betalte en ekstraregning på 930 milliarder euro for import av fossile brennstoff under energikrisen 2021–2024. Det viser en ny rapport fra Ember.  

17. oktober 2025
Les mer

Ny kunnskap om norsk gasseksport? Nei takk!

I ein debatt i Dagsnytt 18 på NRK denne uken viste statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) null interesse for ny forsking om norsk gasseksport. Det er lettare å klamre seg til innøvde talepunkt.

4. september 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer

Så ujevnt fordelt er den globale energiomstillingen

Kina, Vesten og røkla i tre grafer: Ny FN-rapport samler essensielle data og peker på ujevn fordeling av investeringer som et av de viktigste hindrene for global grønn omstilling nå.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket