Kjernekraftverket Hinkley Point – verdens dyreste prosjekt?

Klarsignal for rådyre Hinkley Point, solfyrte moskeer i Marokko – og nye rapporter som viser at fornybar er bedre enn fossilt.

Hver uke presenterer redaksjonen i Energi og Klima fem viktige saker i nyhetsbildet. Her er mine utvalgte.

De eldre atomkraftverkene Hinkley Point A (stengt) og B i Somerset, England. Det nye Point C er planlagt å bygges her.
De eldre atomkraftverkene Hinkley Point A (stengt) og B i Somerset, England. Det nye Point C er planlagt å bygges her.

Klarsignal: Storbritannias statsminister Theresa May har gitt klarsignal til bygging av det omstridte kjernekraftverket Hinkley Point. Kraftverket skal bygges av franske EDF – med kinesiske penger på investorsiden. Kineserne er nå fornøyde, etter at forholdet mellom London og Beijing kjølnet da regjeringen utsatte beslutningen om bygging i mai. Både økonomer og miljøvernere har kritisert prosjektet, som er rådyrt. Hinkley vil levere kraft til £92,50/MwH – prisen skal inflasjonsjusteres og garanterer utbyggerne denne inntekten i 35 år. Denne saken i Mirror viser at fornybare alternativer, sol og onshore vind, er mye billigere. Carbon Brief bringer mye god bakgrunnsinformasjon i denne saken.

Det er bygd få kjernekraftverk i Europa de siste årene, og prosjekter med tilsvarende teknologi som Hinkley Point i Finland og Frankrike er årevis forsinket og kostnadssprekkene gigantiske. Hinkley kan være et av de dyreste byggverkene i verden noensinne. Med finansieringskostnader inkludert mener Greenpeace at kjernekraftverket vil koste 24 milliarder pund…

For lav takt: En ny rapport IEA har presentert denne uken om investeringene i energisektoren i 2015 viser at det ble investert nesten 290 milliarder i fornybar energi i fjor. Lavere kostnader gjør at utbyggere får mer “bang for the bucks” enn noensinne. For første gang overstiger nybyggingen av fornybar energi veksten i den globale etterspørselen – noe som betyr at kraftmiksen blir renere. Men det går ikke på langt nær fort nok. Ifølge IEAs toppsjef Fatih Birol må det investeres omkring tre ganger så mye – ca 1000 milliarder dollar i året – dersom målene som ble satt i Paris skal kunne nås. En interessant bit i IEA-rapporten er en advarsel til Kina om at det bygges ut langt mer kullkraft enn det er bruk for. En ny rapport fra Carbon Tracker Initiative denne uken underbygger for øvrig at fornybar blir billigere og konkurrerer godt med kull og gass.

Elektriske busser underveis: En rekke byer i Europa innfører nå elektriske busser. London kjøper 51 elbusser fra kinesiske BYD og det er angivelig det største innkjøpet til nå. Null utslipp og mindre støy er blant fordelene elbussene har. Hamburg er en av de andre byene som innfører elbusser. Erfaringene er gode, og folk er fornøyde, ifølge denne reportasjen i det svenske Bussmagasinet.

Exxon vs elbilen: Avsløringene om Exxons fortielser og løgner om klimatrusselen har gitt selskapet problemer hjemme i USA. Men Exxon forsøker å ivareta sine interesser også i Europa – ved å drive lobbyvirksomhet mot elbiler. Både i Storbritannia og på EU-nivå argumenterer Exxon mot elbiler. Bakgrunnen er vel kanskje så enkel som at verdens største oljeselskap opplever at elbilen truer deres forretningsmodell.

Sol i Marokkos moskeer: 600 moskeer i Marokko skal utstyres med solceller for el-produksjon, solfyrte varmtvannstanker og LED-lamper. Prosjektet vil redusere energikostnadene for moskeene, men tanken er også at dette skal være en spydspiss som kan gjøre solenergi og smarte energiløsninger bedre kjent rundt om i landet. Marokko er dessuten vertskap for neste runde i klimaforhandlingene som finner sted til høsten. I avdelingen for energiskiftet i religiøse samfunn, nevner vi også at tusenvis av kirker i Storbritannia bytter fossil energi med ren og fornybar kraft.