1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 14. desember 2021
Sist oppdatert 12.1.2022, 14:38
Artikkelen er mer enn to år gammel
Nyhet

Togreiser i Europa skal bli lettere og kjappere – og kanskje billi­gere

EU-kommisjonen vil gjøre det lettere å kjøpe billetter til togturer over landegrensene. Togene skal gå fortere, og momsfritak for tog skal vurderes.

49740553396_ea8110e4cb_k

Får toget en renessanse i Europa? Her fra Berlins Hauptbahnhof. (Foto: David McKelvey. CC: by-nc-nd)

Publisert 14. desember 2021
Sist oppdatert 12.1.2022, 14:38
Artikkelen er mer enn to år gammel
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Forslagene ble lagt frem 14. desember som del av en ny pakke med klimatiltak under EUs grønne giv. Transportsektoren må bidra med sitt hvis EU skal klare klimamålene. Innen 2050 skal transportutslippene reduseres med 90 prosent.

EU-kommisjonens visepresident Frans Timmermans, som er ansvarlig for det grønne skiftet, understreket under pressekonferansen tirsdag at togpakken er viktig. I dag er allerede 80 prosent av togtrafikken i EU elektrifisert, noe som er et mål for store deler av transportsektoren.

Tog er alt i dag en klimavennlig reisemåte – jernbanen står for bare 0,4 prosent av klimagassutslippene i transportsektoren.

  • PODKAST: Er klimakrisen togets sjanse til comeback?

Reisetid og moms

Blant gulrøttene kommisjonen frister med, er at reisetiden på en strekning som København-Hamburg skal reduseres fra dagens 4,5 til 2,5 timer.

Det er i dag ulik momssats på togbilletter i enkelte land, og Timmermans kunne ikke si noe om hva det vil koste å endre på dette. Men han viste til at i Tyskland har man redusert momsen på togreiser, noe som førte til økt bruk av toget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En rekke barrierer hindrer økt brukt av tog over EU-landenes grenser. En ny handlingsplan for langdistanse- og grensekryssende passasjertog, og en revisjon av forordningen om det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T), prøver å gjøre noe med dette.

Vil løse billettfloken

Dette er noen av forslagene fra EU-kommisjonen:

  • Billettkjøp: Varsler lovforslag i 2022 som skal gjøre det betydelig enklere å planlegge og kjøpe billett til grensekryssende togreiser – noe som i dag ofte er notorisk trøblete. Forbrukernes rettigheter skal sikres, sa Timmermans. Bedre datautveksling mellom operatører er blant initiativene.
  • Momsfritak?: Utforske mulighetene for momsfritak for grensekryssende togreiser i hele EU. Lavere avgifter for bruk av skinnegangen skal gi et løft for grensekryssende ruter.
  • Større fart: I nettverket av korridorer som utgjør TEN-T, skal togene kjøre minimum 160 km/t (passasjer) og 100 km/t (gods). I 2040 skal dette være gjennomført i hele det utvidede kjerne-nettverket. Utviklingen av transportnettverket skal fremskyndes. Innen 2030 skal det opprettes 15 pilotprosjekter innen grensekryssende jernbane.
  • Nattog: Vil profitere på forslagene, siden nattog ofte reiser nettopp lange distanser og over grenser.
  • Frir til unge: Vil endre reglene slik at Erasmus-studenter får insentiv til å ta toget mellom studiestedene.

På pressekonferansen understreket Kommisjonen at økt konkurranse mellom togselskaper vil presse prisene ned. Timmermans viste også til at det i dag går fly mellom Brussel og Amsterdam, samtidig som det går hurtigtog. Ved å gi passasjerene bedre service vil folk velge tog på denne ruten. Han viste til at det ikke bare handler om pris.

Våre støttespillere

På spørsmål om nattog kan ta opp kampen med fly, slo kommissær for transport Adina-Ioana Vălean fast at en må satse mer på langdistanse nattog. Men det er flere ting som må ordnes. I dag kan et tog krysse grenser, men ikke de som jobber på togene. Når man må skifte personell ved grensen, gjør dette togturen dyrere. Derfor må man ta vekk slike hindringer.

Det skal opprettes ni «europeiske transportkorridorer» som blir hovedarteriene for transport i Europa. Narvik og Oslo er de to norske byene som er med i disse korridorene.

Nyhetsbrevet Europas grønne skifte

I nyhetsbrevet Europas grønne skifte velger Energi og Klima-redaksjonen ut nyheter og analyser om klimapolitikken i Europa, med særlig blikk på EUs grønne giv. Utsending en gang i måneden.

Abonner på Europas grønne skifte:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Mobilitet og sikkerhet

Kommisjonen la samtidig frem et forslag om endring av direktivet om intelligente transportsystemer i veitransport, og retningslinjer for mobilitet i byer. Disse satsingene skal både bidra i klimasammenheng og gi bedre trafikksikkerhet.

18800 personer ble drept på veien i EU-land i 2020. Målet er at det i 2050 ikke skal bli drept noen i trafikken i EU. Midlene som skal til for å nå dette, er blant annet gjennom et mer intelligent transportsystem. Det betyr mer samtidig trafikkinformasjon. Bedre teknologi i bilene vil også redusere den menneskelige faktor som ulykkesårsak. I tillegg vil det komme selvkjørende biler som både vil redusere utslipp og føre til færre ulykker.

Tiltakene for mobilitet i byer (Urban Mobility Framework) skal hjelpe byer til å kutte utslipp og forbedre transportmulighetene, først og fremst gjennom offentlig transport, gange og sykling.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Linjediagram som viser volumet av persontransport med jernbane i EU fra 2015 til 2024, med en nedgang i 2020 og en økning på 5,8 % i 2024.

Ny tog-topp i EU

Flere tok toget i EU i 2024. Samlet passasjertrafikk målt i kilometer økte til det høyeste nivået siden dataseriens begynnelse i 2004.

4. november 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer

Bilindustrien klarer EUs utslippskrav

Økt salg av elbiler gjør at de fleste bilprodusentene ligger godt an til å klare EUs utslippskrav for 2025-27.

11. september 2025
Les mer

– EU står ved et veiskille

– Det kan høres ut som en floskel, men EU står nå ved et punkt der de må velge mellom landenes egne særinteresser eller fellesskapet, sier Energi og Klimas korrespondent i Brussel, Philippe Bédos Ulvin.

10. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket