1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Tema: Jernbane
Linjediagram som viser volumet av persontransport med jernbane i EU fra 2015 til 2024, med en nedgang i 2020 og en økning på 5,8 % i 2024.
Data
4. november 2025

Ny tog-topp i EU

Flere tok toget i EU i 2024. Samlet passasjertrafikk målt i kilometer økte til det høyeste nivået siden dataseriens begynnelse i 2004.

En person iført hvit skjorte står foran en billettautomat og viser et skilt på fransk om å kjøpe billetter via SNCB-appen.
EU-korrespondenten
6. desember 2024

EU-landene enige om å styrke passasjerrettigheter – vil omfatte Norge

Passasjerer skal få styrket sine rettigheter når de reiser på turer som kombinerer flere transportmidler. Denne uken ble EU-landenes transportministre enige om dette. Nå gjenstår forhandlinger med Europaparlamentet før loven endelig er vedtatt.

Illustrasjon av en tunnelinngang med flere kjørefelt for kjøretøy, som fører inn i en gressbakke ved siden av en vannmasse. Området rundt omfatter veier og spredt vegetasjon.
Debatt
3. september 2024

Hvor lenge skal vi godta trailer for tog?

Tyskland har vendt seg mot Norden i jakten på samarbeidspartnere i det grønne skiftet. Men Norge er ikke påkoblet – transportåren fra Europa stopper i Gøteborg, skriver Thomas Becker og Marie Fløystad Dahl i STRING.

En mann som leverer en presentasjon med en grafisk bakgrunn som viser ulike transportmåter.
Debatt
4. april 2024

Vil NTP ta oss til nullutslipps­samfunnet i 2050?

Det er urovekkende at forslaget til Nasjonal transportplan ikke belyser godt nok hvorvidt det vil ta oss til 2050-målene, skriver Gro Sandkjær Hanssen, medlem i Klimautvalget 2050.

Arbeidere legger kabel langs jernbaneskinner.
#Klimavalg
29. november 2023

Klima og samferdsel: Vi må bruke det vi har – smartere og mer effektivt

Veiprising er det mest effektive tiltaket for å holde trafikkveksten i Oslo/Akershus under kontroll. Flere reisende må bruke kollektivtrafikk – først og fremst den som går på skinner.