1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Jens Måge
Jens Måge
Forfatter av boka «Den store el-bilbløffen», Seniorrådgiver i Sirk Norge.
Olav Torvund
Olav Torvund
Jusprofessor ved UiO og svært aktiv sykkeldebattant. Forfatter av boka «Den store el-bilbløffen»
Tanu Priya Uteng
Tanu Priya Uteng
Forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt. Forfatter av boka «Den store el-bilbløffen»
Publisert 22. juli 2024
Sist oppdatert 22.7.2024, 11:43
Debatt

Elbil­po­li­tikken har sporet av, ikke debatten om den

Elbilen grønnvasker bilkjøring, mener forfatterne av boka «Den store el-bilbløffen».

Tre personer står sammen innendørs og holder kopier av en bok med tittelen «Den store el-bilbløffen». De ser ut til å være i et rom med bokhyller og en skjerm i bakgrunnen som viser bokomslaget.

Forfatterne av boka «Den store el-bilbløffen» under boklanseringen: Jens Måge, Olav Torvund og Tanu Priya Uteng.

Publisert 22. juli 2024
Sist oppdatert 22.7.2024, 11:43
Jens Måge
Jens Måge
Forfatter av boka «Den store el-bilbløffen», Seniorrådgiver i Sirk Norge.
Olav Torvund
Olav Torvund
Jusprofessor ved UiO og svært aktiv sykkeldebattant. Forfatter av boka «Den store el-bilbløffen»
Tanu Priya Uteng
Tanu Priya Uteng
Forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt. Forfatter av boka «Den store el-bilbløffen»

Vi er glade for at Anders Bjartnes kaster seg inn i debatten om boka vår og takker for invitasjon til tilsvar. Hans ingress illustrerer problemet med den norske elbilpolitikken. Han begynner innlegget med en påstand om at «Den store el-bilbløffen» sporer av debatten om elbilen. Hvilken debatt spør vi da.

Vi er enige med Bjartnes at kjøretøy med elmotor og batteri er en god teknologi og har potensial til å redusere utslipp av klimagasser. Problemet til Bjartnes er at han bare ser isolert på utslipp av klimagasser og glemmer de andre 16 bærekraftsmålene. Vi må snakke mye mer om planetens tålregrense og «økologisk bærekraft» og begynne måle dette, slik man gjør for eksempel i “The Sustainable Development Index” (SDI). Her er Norge helt nede på 155. plass i verden med et material-fotavtrykk på 41,6 tonn per innbygger. Norge har gått fra å være lysegrønn i 1990 til mørkerød i 2022.

Elbiler, slik de produseres i dag, bidrar til et voldsomt material-fotavtrykk og bidrar lite positivt til FNs bærekraftsmål. Måten utslipp rapporteres på gjør at de importerte utslippene fra elbiler heller ikke synes i klimaregnskapene som rapporteres til FN. Vi kaller det en «systemsvikt» i boka.

Bjartnes mener at forfattere sporer av fra start. Da lurer vi på om han har lest mer enn bokas overskrift og Nettavisens artikkel om boka, noe han forsåvidt bekrefter at han ikke har gjort (han har «bladd gjennom boka»). Vi er på ville veier hvis et forsøk på å diskutere manglende bærekraft ved elbilen og den norske elbilpolitikken møtes med argumenter som at «debatten er en avsporing». Da er det ikke vi som sporer av debatten.

Vi behøver mer diskusjon om den norske elbilpolitikken og om måten elbilene produseres, ikke mindre. Mange har en tendens til å diskutere bokas overskrift, i stedet for dens innhold. Bjartnes bidrar dessverre til denne statistikken.

Problemet er at elbilpolitikken til nå bare har handlet om «mer av alt – raskere». Suksessen har bestått i hvor mange elbiler som selges. Det har vært svært lite – om noe – fokus på om hvorvidt politikken virker i henhold til «den triple planetære krisen», altså ressurs-, natur-, miljø- og klimakrisen globalt. Det har vært null bærekraftskriterier for elbiler og deres batterier og lite sosial / demokratisk inkludering i utviklingen av politikken. Bløffen består i at elbilen grønnvasker bilkjøring. Det er også en bløff at elbilen gjenvinnes, i det de mest kritiske råmaterialene i elbilen har så godt som null(!) gjenvinning. Det er også lite sannsynlig at dette vil endre seg vesentlig de kommende tiårene med dagens batteriteknologi. Politikken er også svært kostbar med over 40 milliarder kroner i årlige subsidier. Indirekte fører grønnvaskingen til en voldsom satsing på mer bilvei med 600 milliarder statlige kroner de neste 12 årene.

Den norske elbilpolitikken har aldri vært ordentlig utredet og svært lite diskutert. Unntaket er fossilindustriens forsøk på å diskreditere elbiler for å beholde markedet for fossilbiler. Det er et tilbakelagt stadium slik vi oppfatter det. Oljebransjen er gjerne med og heier på elektrifisering og «nullutslipp», og Equinor tilbyr sine ansatte å kjøpe elbiler med gunstige lånevilkår.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Man må gjerne være uenig i våre synspunkter og vi ønsker debatten velkommen. Men da bør man kanskje også lese boka for å diskutere innholdet på et saklig grunnlag. For mer innsikt i hva boka handler om og hvorfor vi har skrevet den, les gjerne sommerbloggen til bokens hovedforfatter.

Bjartnes avsluttet sitt innlegg på en litt mer positiv note;

«Det er bra og nødvendig med kritisk søkelys på mange deler av transportsektoren og debatt om elbilpolitikkens innretning. Men det er lite fruktbart med avsporinger som fôrer kulturkrigen på sosiale medier og skaper ubegrunnet sinne mot en helt nødvendig og fremtidsrettet teknologi.»

Når Bjartnes sin konklusjonen er at boka bidrar til å «fôre en kulturkrig» synes vi han bidrar til tåkelegging og avsporing, og ikke reell debatt som han selv mener er bra og nødvendig.

Vi har for øvrig stor respekt for Anders Bjartnes og hans innsats og arbeid gjennom Energi & Klima. Han er også viet et avsnitt i boka (s 107), som vi gjengir til slutt:

Våre støttespillere

«Begrepet “det grønne skiftet” så dagens lys i 2012, og ble i 2015 kåret som årets nyord, samme år som begrepets far Anders Bjartnes ga ut boken med samme navn. I boken definerer Bjartnes det grønne skiftet som “en ustoppelig, vedvarende endringsprosess som favner alt som gir større ressursproduktivitet og lavere utslipp.” Han mener at skiftet handler om klimautslipp, men også om “alt som leder fram mot et mer bærekraftig samfunn der vi bruker ressursene smartere og riktigere”. Dette er det vi i dag kanskje mer presist vil kalle sirkulær økonomi. Det grønne skiftet blir misbrukt svært mye og har mistet sin relevans i det offentlige ordskiftet. Det blir brukt i tide og utide når man skal forsøke å gi inntrykk av at man gjør noe bra for miljøet. Når all gruveutvinning begrunnes med at det er nødvendig for det grønne skiftet, så er ikke det noe annet enn grønnvasking og har ingenting med et grønt skifte å gjøre i Bjartnes sin opprinnelige definisjon.»

ANNONSE
Bluesky

Les også

Stillbilde fra NRKs Debatten, med programleder og fire debattanter.

Vi må regne på hva klimapolitikken koster

Først da vi presenterte tall på hva klimapolitikken kan koste, ble det fres i den offentlige debatten, skriver Øystein Sjølie i en avslutningsreplikk til NMBU-professorene.

28. oktober 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert og lader ved en ladestasjon utenfor en bygning med gul skilting.

Elbilmomsen forsvinner gradvis – hva skjer da?

Elbilmomsen skal gradvis fases ut – først vil regjeringen senke momsgrensen på nye elbiler fra 500.000 til 300.000. Vi spør Askill Harkjerr Halse fra TØI hva det betyr for elbilsalget.

15. oktober 2025
Les mer
En mann i dress og slips står utendørs til venstre, og en kvinne i lyseblå blazer står innendørs til høyre. Begge smiler til kameraet.

Hva koster det å nå klimamålet for 2035?

Hva er den samfunnsøkonomiske kostnaden av å nå Norges klimamål for 2035? Tre professorer ved Handelshøyskolen NMBU tar for seg debatten om kostnadene ved klimapolitikken.

10. oktober 2025
Les mer

Taktisk stemmegivning og trusler om store utgifter 

Klimax er Energi og Klimas nye ukentlige podkast. Tema i tredje episode er blant annet stortingsvalgkampen og de ferskeste meningsmålingene, partienes elbilpolitikk, skremsler om store utgifter til energieffektivisering av husene våre og ekstremvær som ødelegger avlinger.

22. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket