1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Mari Wardeberg
Mari Wardeberg
Master of Science, Sintef.
Cecilia Gabrielii
Cecilia Gabrielii
Seniorforsker, Sintef.
Hanne Kauko
Hanne Kauko
Seniorforsker, Sintef.
Publisert 12. august 2025
Sist oppdatert 13.8.2025, 10:43
Debatt

Klima­omstil­ling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Illustrasjon av havneprosjektet Kildn på Askøy ved Bergen. Kildn tar mål av seg til å bli verdens første reelle nullutslippshavn for sjøgående passasjertrafikk. (Ill.: kildn.com)

Publisert 12. august 2025
Sist oppdatert 13.8.2025, 10:43
Mari Wardeberg
Mari Wardeberg
Master of Science, Sintef.
Cecilia Gabrielii
Cecilia Gabrielii
Seniorforsker, Sintef.
Hanne Kauko
Hanne Kauko
Seniorforsker, Sintef.

I mange festtaler er havnene utropt til viktige brikker i det grønne skiftet. Men et slikt hamskifte kommer ikke av seg selv.

De store bidragene til det grønne skiftet kan norske havner gi på flere måter:

  • Forsyne skip med landstrøm. Det vil si grønn energi som skal erstatte strømproduksjon fra fossile hjelpemotorer om bord ved landligge.
  • Stå for lading av batteridrevne skip.
  • Produsere og levere fornybart drivstoff som hydrogen og ammoniakk til skip som er for store eller som seiler for langt til å kunne bruke batterier, og til landtransport.
  • Være et energiknutepunkt mellom landbasert og maritim industri og transport.

Skal dette bli mer enn festtaler, må myndighetene legge til rette for smartere bruk av energi. Samt ikke minst: sikre forutsigbar tilgang på strøm. For nå trenger «alle» elektrisitet. Dermed må havnene konkurrere med andre store energiintensive virksomheter om kapasitet i strømnettet.

Begrenset nettkapasitet stopper prosjekter

Grønne havner gir flere klima- og miljøgevinster på én gang. Landstrøm, nullutslipps-drivstoff og lading av batterier reduserer klimagassutslipp fra skip som ligger til kai eller opererer i ferjesamband. I tillegg kommer forbedret luftkvalitet og mindre støy.

Men dette vil kreve mye strøm: Ved liggetid på bare et par timer trenger et cruiseskip like mye strøm ved landoppholdet som det en norsk gjennomsnittsbolig bruker på ett år!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også produksjon av nullutslippsdrivstoffene hydrogen og ammoniakk krever elektrisitet.

Aktører i og rundt havner vi har intervjuet i forskningsprosjektet Interport, opplyser at mange slike grønne initiativ nå forsinkes eller har stoppet opp grunnet den begrensede kapasiteten i strømnettet.

Selskapet HyFuel på Fjord Base i Florø er ett av dem som har fått føle dette på kroppen. I fjor fikk bedriften tilsagn om Enova-støtte på 180 millioner kroner til å etablere et hydrogenanlegg. Hydrogenproduksjon er et viktig strategisk område for norsk verdiskaping.

Men sammen med det manglende markedet for hydrogen bidrar manglende kapasitet i strømnettet til å skape usikkerhet rundt dette og andre liknende prosjekter, særlig knyttet til investeringer.

Prosjekter i kapasitetskøen blir prioritert ut fra modenhet, ikke nødvendigvis etter hvor bærekraftige de er.

Våre støttespillere

Knapphet pådriver for smarte løsninger

Samtidig ser vi at nettopp den begrensede nettkapasiteten er en viktig pådriver for å utvikle smarte energiløsninger og forretningsmodeller som kan bidra til økt fleksibilitet og lavere belastning på strømnettet.

Smart styring av landstrømanlegg kan jevne ut effekttoppene. Slike løsninger utvikles blant annet av det norske selskapet Plug.

Bruk av et batteribyttesystem, en såkalt batterikarusell, til hurtigbåter i stedet for lading mens båtene ligger i havn, kan redusere både liggetid og effektbehov betraktelig.

Kildn på Askøy, en planlagt havn for passasjertrafikk i Bergens-området, er blant dem som ser for seg å bruke slike løsninger.

I Karmsund Havn står bruk av batterier og lokal produksjon av solstrøm på de store takoverflatene til havnebygg høyt på agendaen. Slike løsninger reduserer både effektbehovet og det totale behovet for strøm fra nettet.

Nordfjord havn, som nå er i ferd med å etablere landstrøm til cruiseskip, ser på muligheten for å koordinere dette med lading av elektriske busser.

Industrielle symbioser

Energisamspill mellom havner og andre virksomheter, som produksjon av hydrogen og ammoniakk og fiskeoppdrett, åpner også nye muligheter for verdiskaping. Her kan havner spille en nøkkelrolle i å utvikle industrielle symbioser og integrerte energisystem som deler på og utnytter energi mer effektivt.

Dette er noe vi har sett på i forskningsprosjektet Interport. Fjord Base i Florø utreder nå muligheten for å la overskuddsvarme fra hydrogenproduksjon gå til oppdrettsanlegg eller fjernvarme. Dette kan gi havna en ekstra inntektskilde.

Kildn i bergensområdet vil bruke vannbårne varmesystem med en sjøvannsvarmepumpe til å dekke varmebehovet til havnas bygninger. Å dekke varmebehovene til cruiseskip med en slik løsning ville kunne redusere effektbehovet til cruiseskip betraktelig, men forsyning av slik «landvarme» er i dag begrenset til ett skip som seiler mellom Gøteborg og Frederikshavn.

De fleste havner har høye ambisjoner og ønsker å ta en viktig rolle i det grønne skiftet. Men skal de lykkes med dette, må myndighetene legge til rette for smartere bruk av energi samt forutsigbar tilgang på strøm.

Blant annet er det viktig å støtte forretningsmodeller som fremmer effektiv energiutnyttelse og utvikler fleksible energimarkeder, samt sikre forutsigbare reguleringer og støtteordninger.

Samtidig bør havnene selv være på tilbudssiden ved å være med på å utvikle og ta i bruk løsninger som kan bidra til redusert effektuttak og økt fleksibilitet. Heldigvis er det mange som er på den bølgen allerede.

ANNONSE
Bluesky

Les også

EM i elbilandel: Norden topper

Norden i tet, Øst- og Sør-Europa henger langt etter. Dette er elbilandelen av nybilsalget i europeiske land for perioden januar til og med september.

28. oktober 2025
Les mer
Flere høyspentledninger og master strekker seg over et landlig landskap med åser i bakgrunnen under en overskyet himmel.

Vi behøver ikke ofre landskap og natur for å få mer kraft

Det finnes energitekniske løsninger som kan dekke det økende strømbehovet til næring og industri uten at vi må ofre landskap og natur, skriver Usman Dar og Karen Holst fra Asplan Viak.

8. oktober 2025
Les mer

55 nye elektriske lastebiler i august

I august ble det registrert 55 nye elektriske lastebiler og 385 fossildrevne lastebiler i Norge. De elektriske lastebilene utgjorde dermed 12,5 prosent av alle nye lastebiler registrert i august.

2. september 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket