1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 30. januar 2025
Sist oppdatert 31.1.2025, 16:39
EU-korrespondenten

CO₂-rør til norsk sokkel får EU-støtte

Et rørsystem som skal frakte CO₂ fra europeisk industri til norsk sokkel, får 160 millioner kroner i EU-støtte. Det er Equinor som koordinerer arbeidet der mer enn 10 land er med.

Kart over Europa som viser CO2-motorveien med en rørledning fra Dunkerque, Frankrike til Eemshaven, Nederland og grener under evaluering.

Slik presenterer Equinor prosjektet på sine hjemmesider. Illustrasjon: Equinor

Publisert 30. januar 2025
Sist oppdatert 31.1.2025, 16:39
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Realiseringen av transportløsninger for CO₂ fra EU-land til Nordsjøen har rykket nærmere. EU stiller opp med betydelige midler til utvikling av planene, men det er danskene som er den store vinneren i EUs støtte-tombola.

Den danske energikommissær Dan Jørgensen har virkelig sendt en hilsen hjem til Danmark. Energiøyen ved Bornholm får nesten halvparten av den støtten som EU-kommisjonen nå vil dele ut til grenseoverskridende prosjekter i energisektoren, såkalte Trans-European Networks for Energy (TEN-E. )

Mer enn 600 millioner euro får denne øya der land rundt Østersjøen skal samarbeide om blant annet utbygging av havvind. Totalt vil Kommisjonen dele ut 1,25 milliarder euro.

Men det drypper også på Norge.

CO₂-rør til Norge

Prosjektet som skal frakte CO₂ fra mer enn 30 industrianlegg i ni ulike europeiske land til lager under havbunnen på norsk sokkel, har sluppet igjennom nåløyet. Det er EUs støtteordning for energi- og klimaprosjekter som går over landegrensene, som EU-kommisjonen deler ut penger til.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er det eneste prosjektet der Norge eller norske selskaper er direkte involvert. Prosjektet som ender på norsk sokkel, får 13,8 millioner euro, som tilsvarer ca. 160 millioner kroner.

Etter planen skal byggingen av dette rørsystemet starte neste år, ifølge Equinors hjemmeside. Det skal bygges ut trinnvis. Investeringsbeslutning er ventet i fjerde kvartal i år.

– Vi meget meget fornøyd med å bli valgt ut. Dette er en anerkjennelse av det arbeidet som er gjort av oss og partnere. Nå vil vi fortsette arbeidet med å modne prosjektet frem til en eventuell investeringsbeslutning i tråd med tidsplanen, sier pressetalsperson i Equinor, Magnus Frantzen Eidsvoll til Energi og Klima.

Store selskaper bak

Ved siden av norske Equinor er Belgias operatør av infrastruktur Flyxys og det tyske energiselskapet Wintershall Dea sammen med en lang rekke andre selskaper med i den gruppen som står bak det som omtales som en europeisk motorvei for CO₂-transport.

Våre støttespillere

Det å løse transportutfordringene for CO₂ fra EU-land til Nordsjøen er avgjørende for at norsk sokkel skal bli den fremtidige foretrukne lagringsplass for CO₂.

Det er første gang at strømnett, både onshore og offshore og hydrogen er omfattet av denne type støtteordninger.

Kommisjonen har nå pekt ut de 41 prosjektene som den nå innstiller på skal dele på de 1,25 milliarder euro som skal deles ut. Samlet er midler bevilget til fem prosjektforslag og til 36 studier.

Den listen som nå er lagt frem er et forslag, men det er bare formaliteter som gjenstår før de endelige beslutningene tas i løpet av uker. Alt ifølge EU-kommisjonen.

  • Her finner du oversikt over alle prosjektene.

Følger opp Draghi-rapporten

Denne store utdelingen av EU-midler kommer dagen etter at Kommisjonen la frem et policydokument (kompass) om konkurransekraft. Det er en oppfølging av rapporten som den tidligere italienske statsminister Mario Draghi laget på oppdrag av EU-kommisjonen.

Draghi-rapporten om EUs manglende konkurranseevne pekte på slike grenseoverskridende energiinfrastrukturinvesteringer som nøkkelen til å bedre Europas konkurranseevne. De skal bidra til EUs mål om å integrere energimarkedene og fase ut fossil energi. I praksis er dette tiltak for at EU blant annet skal klare å gjennomføre sin planlagte energiunion.

– Når de er fullført, vil de vellykkede prosjektene øke vår innsats for å dekarbonisere økonomiene og samfunnene våre, integrere energimarkedene våre og ivareta vår industris konkurranseevne, skriver Jørgensen i en pressemelding.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Ny EU-pakke for mer sammenvevd strømnett 

Pakken skal sikre mer sentralisert planlegging, flere grensekryssende kabler og mer energisikkerhet. Men i Nordsjøen er det et stort hull i planene.  

10. desember 2025
Les mer
Flyfoto av et lasteskip og en slepebåt i nærheten av en havn med industribygninger og en kystlinje i bakgrunnen.

EU peker ut tre prosjekter i Norge for å styrke energiunionen 

Prosjektene – som alle handler om CO₂-lagring eller -transport – kan nå søke om støtte fra et fond på 244 milliarder kroner.  

1. desember 2025
Les mer
To menn i dress står foran et lilla skip merket "CARRIER", med en uniformert offiser og en annen mann bak seg, på et industriområde.

Strid om sokkelen mellom Norge og EU: Norge kan miste ledertrøya for CCS

Innen 2030 vil EU pålegge norske selskaper å bygge lagringsplass for CO₂ – men Norge vil ikke at EU skal bestemme hva som skjer på norsk sokkel.

20. oktober 2025
Les mer
En kvinne med langt, mørkt hår og en kremfarget blazer står i en moderne gang og smiler til kameraet.

Energiewende for dyrt: Alle subsidier skal under lupen

Mer marked, mer pragmatisme, mindre subsidier: Tysklands energiminister mener omstillingen står ved en skillevei – men fornybar- og klimamålene står likevel fast.

15. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026