1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 29. oktober 2024
Sist oppdatert 29.10.2024, 18:36
EU-korrespondenten

Forlen­gelse av moms-fritak for elbiler må godkjennes i Brussel

Regjeringen vil videreføre momsfritak for inntil 500 000 kroner av kjøpesummen for elbiler. Dette er nå til godkjenning hos Esa i Brussel, bekrefter Finansdepartementet.

En mann i dress snakker ved et podium med en mikrofon. Bak ham viser en skjerm bilder av mennesker, inkludert en familie utendørs og smilende individer.

I forslaget til statsbudsjett vil finansminister Trygve Slagsvold Vedum videreføre elbilfordelene om SV og Esa vil. Foto: Celine Lyse Augdal/Finansdepartementet

Publisert 29. oktober 2024
Sist oppdatert 29.10.2024, 18:36
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Neste år er det 10 år siden Norge fikk godkjent null moms for elbiler av Eftas overvåkingsorgan ESA. Subsidiene har virket. I september i år var det flere elbiler enn rene bensinbiler på norske veier, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Men ordningen er strammet inn i løpet av disse årene, noe som er i tråd med rådene fra EØS-avtalens voktere i Eftas overvåkingsorgan for EØS-avtalen (Esa). Hele begrunnelsen for at elbiler skal ha lavere avgifter, er å skape et marked for utslippsfrie biler i Norge. Dette har Esa flere ganger sagt ja til, med henvisning til at denne formen for statsstøtte bidrar til å oppfylle klimamålene.

Dyrere med luksus

For to år siden senket flertallet på Stortinget den momsfrie grensen for elbiler til inntil 500 000 kroner. ESA for to år. Den utløper ved nyttår. Regjeringen vil forlenge denne, og det blir avgjort i budsjettforhandlingene med SV.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

I en epost nylig bekrefter Finansdepartementet at de er i en «notifikasjonsprosess med ESA med sikte på å få godkjennelse fra Esa til å videreføre merverdiavgiftsfritaket for elbiler for kjøpsbeløp inntil 500 000 kroner.»

For den del av kjøpsbeløpet som overstiger 500 000 kroner beregnes merverdiavgift med alminnelig sats.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I praksis betyr det at dersom du kjøper en elbil til 700 000 kroner, betaler du 25 prosent moms bare for den delen av kjøpesummen som er over 500 000 kroner.

Møte på politisk nivå

Statssekretær i Finansdepartementet Erlend Trygve Grimstad kommer til Brussel for å delta på det årlige møtet mellom EU og EFTAs finansministre i begynnelsen av november. Da skal han også ha møte med Esa. Det er ventet at elbilfordelene blir tema på dette møtet. Selv om det er liten sjanse for at Esa vender tommelen ned for å forlenge ordningen, kan de komme med signaler om fremtiden til ordningen. Det har skjedd tidligere.

Holdt på i 10 år

Det var i 2015 at Esa godkjente ordningen med avgiftsfritak for elbiler. Godkjenningen ble gitt for to år og ordningen er forlenget flere ganger.

Våre støttespillere

I budsjettet for 2022 ble det gjort endringer. Momsfritaket skulle bare omfatte 500 000 kroner av kjøpesummen. Det betyr at de dyrere modellene bare har delvis momsfritak.

Det er bare momssatsen for elbiler som må godkjennes av Esa.  Elbiler er fritatt for den generelle engangsavgiften. De betaler bare den mindre omfattende vektavgiften som gjelder alle biler. Denne avgiftslettelsen er ikke omfattet av det som må godkjennes av Esa.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Flyfoto av jordbruksland med gule og grønne åkrer omkranset av trær, og en liten klynge bygninger med røde tak i utkanten av åkrene.

ESA ber Norge skjerpe klimainnsatsen

Norge ligger an til å nå målet for utslippskutt i transport, landbruk og bygg, men taper terreng på skog og arealer.

7. november 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert og lader ved en ladestasjon utenfor en bygning med gul skilting.

Elbilmomsen forsvinner gradvis – hva skjer da?

Elbilmomsen skal gradvis fases ut – først vil regjeringen senke momsgrensen på nye elbiler fra 500.000 til 300.000. Vi spør Askill Harkjerr Halse fra TØI hva det betyr for elbilsalget.

15. oktober 2025
Les mer

Taktisk stemmegivning og trusler om store utgifter 

Klimax er Energi og Klimas nye ukentlige podkast. Tema i tredje episode er blant annet stortingsvalgkampen og de ferskeste meningsmålingene, partienes elbilpolitikk, skremsler om store utgifter til energieffektivisering av husene våre og ekstremvær som ødelegger avlinger.

22. august 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket