1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 28. mars 2025
Sist oppdatert 28.3.2025, 13:00
Fem på fredag

Flyr fra klima­an­svaret

Flyselskap vil ikke betale for bærekraftig drivstoff og ber EU slakke på kravene. Les også om: Fornybarrekord i 2024, Tyskland satser på karbonfangst og EU økte importen av russisk gass.

Et Lufthansa Cargo-fly tar av fra en rullebane i skumringen, med en hangar i bakgrunnen, som viser bevegelse og hastighet.

Et Lufthansa-fly tar av fra flyplassen I Frankfurt, Tyskland. Lufthansa er et av flere flyselskap som ber EU slakke på kravene til bruk av bærekraftig drivstoff. Foto: Michael Probst / AP Photo / NTB

Publisert 28. mars 2025
Sist oppdatert 28.3.2025, 13:00
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

Hver fredag presenterer Energi og Klima fem internasjonale nyheter fra uken som er gått. Her er mine utvalgte.

Flyselskap ber EU slakke på klimakrav

– For dyrt, sier administrerende direktører i flere flyselskap om prisen på bærekraftig drivstoff. De ber EU slakke på klimakravene.

EU har vedtatt at 2 prosent av flydrivstoffet skal være bærekraftig i 2025, økende til 6 prosent i 2030 og 70 prosent i 2050.

I stedet for å ta ansvar for å få opp tempoet i klimaomstillingen i en bransje som sliter med å kutte utslipp, tar topplederne i Lufthansa, Air France-KLM, Ryanair og International Airlines Group, som eier British Airways – til orde for at EU må lempe på kravene.   

Luftfarten føyer seg inn i rekken av bransjer som etter Donald Trumps retur til Det hvite hus har bedt EU lempe på klima- og bærekraftsreguleringene.

«Flyselskapene hopper på en anti-grønn trend som vil skuffe kunder som ønsker å fly grønt», sa Diane Vitry, fra Transport and Environment til Financial Times.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kostnadene er flyselskapenes viktigste argument mot kravene. Men de argumenterer også med at det ikke er nok bærekraftig drivstoff tilgjengelig.

En rapport fra Boston Consulting Group (BCG) viser at bærekraftig flydrivstoff (SAF) kun utgjorde 0,3 prosent av den globale flydrivstoffproduksjonen i 2024.

Den finske produsenten av bærekraftig flydrivstoff (SAF), Neste, klandrer flyselskapene. Ifølge selskapet er produksjonen lav fordi flyselskapene ikke etterspør volumene de har lovet. Flere flyselskap lovet å overoppfylle EU-kravene enten ved å sette egne mål eller ved å tilby passasjerer muligheten til å betale mer for å kompensere for de ekstra kostnadene ved å fly med SAF. Men dette har ikke materialisert seg.

Rekordstor fornybarvekst i 2024  

Det ble satt i drift 585 gigawatt (GW) ny fornybar kraftkapasitet i 2024. Det gir en rekordhøy årlig vekst på 15,1 prosent og løfter den totale fornybarkapasiteten til 4 448 GW. Det viser en fersk rapport fra International Renewable Energy Agency (IRENA). 

Våre støttespillere

Over 60 prosent av all ny global fornybar kapasitet ble bygget i Kina. Sol- og vindenergi fortsetter å være de raskest voksende fornybare energikildene, og sto til sammen for over 96 prosent.  

Høydepunkter: 

  • Solenergi økte med 452 GW i fjor og nådde 1 865 GW. Kina alene sto for 278 GW. 
  • Vindkraft: økte med 113 GW til 1 133 GW.  
  • Vannkraft økte med 15 GW til 1 283 GW.  

Selv om veksten i fjor var rekordhøy, var den fortsatt for lav til å nå målet om å tredoble installert fornybar energikapasitet innen 2030. Det målet krever en årlig vekstrate på 16,6 prosent.  

Les også: – Parisavtalen virker fortsatt
Det var under klimatoppmøtet COP28 at landene ble enige om en tredobling av fornybarkapasiteten innen 2030. Denne uka deltok nærmere 40 land på det årlige klimadialogmøtet i Berlin, som er en fast del av oppkjøringen til FNs klimatoppmøte. «Det er en unison tilbakemelding om viktigheten av å levere på klimamål for 2035», sa klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen til Energi og Klima.

Dødelige skogbranner i Sør-Korea er klimakrisens «harde virkelighet» 

Torsdag 27. mars var 28 mennesker bekreftet omkommet og hundrevis av bygninger ødelagt i den sørøstlige provinsen Nord-Gyeongsang. Brannene truet to Unesco-verdensarvsteder – Hahoe Village og Byeongsan Confucian Academy. Myndighetene i Sør-Korea kjemper mot landets verste skogbrannkatastrofe noensinne. 

Sør-Koreas sjef for katastrofe- og sikkerhet, Lee Han-kyung, sa at brannene har avslørt den «harde virkeligheten» av global oppvarming. 

Fem på fredag – et nyhetsbrev med internasjonale klima- og energinyheter

I Nyhetsbrevet Fem på fredag velger redaksjonen i Energi og Klima ut fem ferske saker fra internasjonale medier som vi synes er verd å få med seg. Nyhetsbrevet får du gratis, rett i innboksen din hver fredag klokka 07:00. Er du ikke abonnent ennå, kan du melde deg på nyhetsbrevet her:

Abonner på #Fempåfredag:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Skogbrannene oppsto i Uiseong og har beveget seg raskt. Eksperter har sagt at Uiseong-brannen viste ekstremt uvanlig spredning når det gjelder omfang og hastighet. 

Tørke og sterk vind er årsaken til skogbrannenes omfang. De berørte områdene har bare hatt halvparten av gjennomsnittlig nedbør denne sesongen. Sør-Korea har opplevd mer enn dobbelt så mange branner i år som i fjor. 

Ny tysk regjering vil satse på CCS – men skynder seg sakte med kullet 

Tysklands mulige neste regjering ser ikke ut til å støtte forgjengerens ambisjon om å fremskynde utfasing av kullkraften til 2030. I stedet vil den stå på den opprinnelige 2038-fristen. Lekkede forhandlingsdokumenter avslører at mye klima- og energipolitikk fortsatt er omstridt i de pågående regjeringsforhandlingene mellom CDU/CSU-alliansen og SPD.  

Lekkasjen viser at partiene er enige om å legge frem et lovforslag umiddelbart for å gjøre fangst, transport og lagring av CO₂ (CCS) tillatt i Tyskland, og legge til rette for bygging av nødvendig infrastruktur som anlegg og transportnett. Det vil også åpnes for å inngå CCS-avtaler med andre land. Partiene er enige om å tillate CCS spesielt for industriutslipp som er vanskelig å kutte. SPD stritter imidlertid imot å tillate karbonfangst-teknologien på all industri og gasskraftverk. 

Dokumentet viser at partiene vil holde fast på Tysklands klimamål, inkludert målet om å gjøre landet klimanøytralt innen 2045. Dokumentet avslører også at mange spørsmål fortsatt er omstridte, inkludert innføring av fartsgrense på Autobahn og en ny vurdering av om nedlagte atomkraftverk kan startes opp igjen.

EU importerte mer russisk gass i 2024

EU økte importen av russisk gass med 18 prosent i 2024, ifølge en analyse fra energitenketanken Ember. EUs mål er å kvitte seg med russisk gass innen 2027, men EU mangler fortsatt et juridisk bindende mål eller en plan for utfasing. Medlemsstatene kan fortsatt importere russisk gass gjennom ulike smutthull selv om det er innført restriksjoner. 

Det var særlig Italia, Tsjekkia og Frankrike som drev opp importen i fjor. Den ferske handlingsplanen for rimelig energi understreker behovet for å redusere gassavhengigheten.

Ifølge Ember planlegger EU å øke LNG-importkapasiteten med 54 prosent, for å kunne importere mer gass fra andre land. Men gassimport fra andre land enn Russland har også problematiske sider. Økte geopolitiske spenninger øker risikoen for å stole på amerikansk forsyning. 

ANNONSE
Bluesky

Les også

To menn i dress, den ene vinkende, står utendørs mens folk i forgrunnen holder opp gule og røde blomsterbuketter.

Kina skuffer, men rykker fra

Denne ukens fem utvalgte: Kinas klimamål skuffer, Sverige bommer helt på sine, Brasil tar initiativ, kloden er i dårlig form og klimatilpasset sopp blir farligere for helsen.

26. september 2025
Les mer

Nedgang i bensinsalget

I august 2025 ble det solgt 79 millioner liter bensin i Norge. Det er en nedgang fra 82 millioner liter i samme måned året før.

19. september 2025
Les mer

500 000 flere flypassasjerer hittil i år

Per juli 2025 har 16,1 millioner passasjerer satt seg på et fly som har tatt av fra en flyplass i Norge. Det er en halv million flere enn på samme tid i fjor.

26. august 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket