2

Støtt oss
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 19. august 2021
Sist oppdatert 8.9.2021, 13:27
Artikkelen er mer enn to år gammel
Grønn skipsfart

#Grønn­skips­fart: Hvor omvel­tende blir de neste 30 årene?

Internasjonal skipsfart er ikke en del av Parisavtalen, men næringen kan verken navigere unna klimaendringene eller klimapolitikken.

G2 Ocean

Ginkgo Arrow i havnebyen New Orleans, USA, med vindmøllekomponenter om bord. Foto: Sea O.G.

Publisert 19. august 2021
Sist oppdatert 8.9.2021, 13:27
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

Alvoret i klimakrisen og klimapolitikken treffer alle næringer – også skipsfarten.
I denne utgaven av #grønnskipsfart kan du lese om hvordan shipping er utsatt for fysisk klimarisiko og risiko som følge av ny klimapolitikk og strengere krav.

Akutte og gradvise klimaendringer er en finansiell risiko

– Globale klimaendringer, mer ekstremvær og varmere hav kan føre til økte kostnader, og det kan utgjøre en fare for sikkerheten til mannskap og last, sier Henning Rebnord, Fuel Performance Specialist i G2 Ocean.

Abonner på #Grønnskipsfart

Et nyhetsbrev med siste nytt om politikk, teknologi og markedstrender som har betydning for skipsfartens grønne skifte.

Abonner på Grønn skipsfart:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Bergensbaserte G2 Ocean er blant verdens største shippingoperatører innen tørrlast. Årlig frakter selskapet varer til over 3600 havner i 70 land. G2 Ocean har gått inn som partner i Climate Futures – et Senter for Forskningsdrevet Innovasjon (SFI). Senteret skal utvikle 10-dagers og 10-års klimavarsler.
– Med forventninger om mer ekstremvær blir det enda viktigere å ha verktøy som gir oss nøyaktige værprognoser, sier Rebnord.

Les mer her: – I ekstrem vind kan vi gå for full maskin og likevel stå stille

Hva betyr Fitfor55 og taksonomien for skipsfarten?

– Med EUs politikkpakke Fitfor55 og taksonomien vil skipsfarten bli møtt med stadig strengere krav. Det påfører rederiene høyere kostnader. Samtidig skaper det markedsmuligheter for Norges maritime næring, sier Hanne Løvstad, leder av PwCs bærekraftsavdeling i Norge

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer her: EUs skjerpede klimapolitikk vil gi skipsfarten økte kostnader og drive opp tempoet i klimaomstillingen

Ny studie: Hva er de økonomiske konsekvensene av en strammere klimapolitikk for skipsfarten?

– Jo mer klimapolitikken strammes til, jo mer øker risikoen for at investeringer i konvensjonelle, fossildrevne skip gir null eller negativ avkastning, sier shippinganalytiker i DNB Markets Jørgen Lian.

Aktører som ikke klarer å henge med i klimaomstillingen kan få problemer med å få tilgang til kapital.

Våre støttespillere

– DNB er store innen utlån til skipsfart, men vi stiller krav. Rederier som ikke klarer å leve opp til strengere krav eller ikke har gode planer for hvordan de skal håndtere overgangen til lavutslipps skipsfart, vil oppleve at tilgangen på kapital blir vanskeligere fremover, sier Knut Ola Skotvedt, senioranalytiker i DNBs Ocean Industries.

Les mer i intervjuet med Lian og Skotvedt her: #Klimarisiko: Strengere klimapolitikk gjør fossildrevne skip ulønnsomme

38 elektriske bilferger

Antallet elektriske bilferger øker sakte, men sikkert. Hittil i år er sju bilferger satt inn i elektrisk drift og totalt er det nå 38 bilferger i elektrisk drift i Norge. Etter planen skal 22 til komme i løpet av 2021.
Følg med på utrullingen av elektriske bilferger i Norge her: Elektriske bilferger i Norge  

Saker i media:

Grønn ammoniakk: Denne uka lanserte Yara, Statkraft og Aker formelt sitt prosjekt for å produsere grønn ammoniakk på Herøya. Selskapet har fått navnet HEGRA, som står får HErøya GRønn Ammoniakk. Les mer på E24: Yara, Statkraft og Aker vil lage grønn ammoniakk: – Et nytt kapittel i norsk industri  

Karbonnøytral metanol: A.P. Moller – Maersk har inngått partnerskap med danske REintegrate og European Energy om leveranse av karbonnøytral metanol. Produksjonen er ventet å starte i 2023. Les mer på Splash247: Maersk fixes methanol supply for landmark boxship

Utslippsfri frakt: Mammut får ros for å forplikte seg til å transportere friluftslivutstyr med utslippsfrie skip fra 2030. Les mer her: Ship It Zero coalition applauds Mammut’s zero-emissions shipping commitment

BP inn i senter for karbonfri shipping: Oljegiganten BP har signert avtale om å bli en strategisk partner i Maersk Mc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping. Les mer på Shipandbunker: BP Joins Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping

ANNONSE
Bluesky

Les også

Et panel av internasjonale delegater sitter ved et konferansebord under en skjerm som viser "Thematic Session 2: The Energy Transition", med vindturbiner i bakgrunnen.

Ti år etter Paris: Klimamålene glipper, men mulighetene vokser

Klimatoppmøtet i Brasil trenger ikke nye avtaler, men en raskere gjennomføring av de avtalene vi allerede er blitt enige om, skriver Sverre Alvik i DNV.

11. november 2025
Les mer

Flytande havvind, klimamål under lupen og konfliktfylt ammoniakk-fabrikk

Å bruke opp mot 35 milliardar statlege kroner på ein flytande havvindpark er eit enormt beløp. Men er det likevel verdt det?

19. september 2025
Les mer

– EU står ved et veiskille

– Det kan høres ut som en floskel, men EU står nå ved et punkt der de må velge mellom landenes egne særinteresser eller fellesskapet, sier Energi og Klimas korrespondent i Brussel, Philippe Bédos Ulvin.

10. september 2025
Les mer

EU har vedtatt ny klimapolitikk i hurtigtogfart – Norge har ikke hengt med

For fire år siden la EU-kommisjonen frem den mest omfattende politikkpakken noen sinne. Norge har mislykkes med å få bred debatt om hva det betyr for oss.

27. juni 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket