1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Publisert 12. juni 2021
Sist oppdatert 17.6.2021, 10:18
Artikkelen er mer enn to år gammel
Nyhet

Havvind: – Norske ramme­vilkår gir utbyg­gerne mye frihet

Den norske regjeringen vil gi havvindutbyggerne mye mer frihet til å utforme prosjektene enn det som er vanlig i andre europeiske markeder, sier havvindanalytiker Søren Lassen.

umspannplattform-von-enbw-baltic-2

Den norske regjeringen vil at havvindselskaper skal betale for konsesjon i Sørlige Nordsjø. Her fra vindparken EnBW Baltic 2 i tysk del av Østersjøen. Foto: EnBW/Jörn Tirgrath

Publisert 12. juni 2021
Sist oppdatert 17.6.2021, 10:18
Artikkelen er mer enn to år gammel
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no

Olje- og energidepartementet la 11. juni frem grunnlaget for utlysningen av de første havvindområdene i norske farvann. I et forslag til såkalt veileder og i den nye energimeldingen blir hovedtrekkene i rammevilkårene beskrevet. Blant disse er:

  • Tildeling av prosjekter på Sørlige Nordsjø II etter auksjoner. Utbyggerne må altså betale staten for konsesjon. Auksjonstypen er ikke klar.
  • Nettanleggene skal planlegges, bygges og finansieres av utbyggerne.
  • Anleggene kan knyttes til land i Norge, til utlandet eller direkte til petroleumsinstallasjoner.
  • Såkalte hybridprosjekter, der vindparkene er knyttet til andre land og andre vindparker, vil bli utredet før prosjektene på Sørlige Nordsjø II utlyses.
  • På Utsira Nord vil regjeringen utlyse minst tre prosjekter på opptil 500 MW i år. Her vil tildelingen skje etter «kvalitative kriterier», og det vil være aktuelt å gi subsidier i form av teknologistøtte.

Stor grad av frihet

Energi og Klima har bedt Søren Lassen sammenligne de norske rammevilkårene med det som er kjent fra europeiske land med etablerte havvindmarkeder. Lassen er leder for global havvind-research i konsulentselskapet Wood Mackenzie.

Det vil være vanskelig for havvindselskaper å la muligheter som i Norge gå fra seg hvis de virkelig har tenkt å innfri de ambisiøse målene de har satt seg, sier havvindanalytiker Søren Lassen (Foto: Wood Mackenzie).

– En ting som peker seg ut, er den store graden av frihet utbyggerne gis i Norge. Den tydeligste kontrasten er til de kontinentale europeiske markedene Danmark, Nederland og Tyskland, hvor sentraliserte anbudssystemer brukes. Under disse systemene spiller myndighetene en mer aktiv rolle ved at de både velger ut produksjonsområde, utarbeider detaljplaner og i noen tilfeller har ansvaret for nettforbindelsen, sier Lassen.

– Hva er fordeler og ulemper med disse ulike tilnærmingene?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En aktiv rolle for myndighetene bidrar til å redusere risikoen i prosjektene og gir myndighetene mer kontroll. Særlig i en tidligere fase har dette vært viktig for å få ned kostnadene i havvind, og fremover vil det hjelpe myndighetene til å legge til rette for og styre innovasjon, slik vi for eksempel så i den siste nederlandske anbudsrunden.

– På den annen side setter dette begrensninger på utviklerne, og noen av dem sier at de foretrekker å ha mer frihet til for eksempel å utvikle nettforbindelsen og ta en større rolle i prosjektene, sier Lassen.

Nettopp det at det norske rammeverket er forskjellig, kan være verdifullt fordi det driver bransjen til å styrke havvindens attraktivitet ytterligere, legger han til.

Vekstambisjoner tilsier satsing i Norge

Det er vanskelig å vurdere i dag om selskapene vil være villig til å betale for konsesjonene på Sørlige Nordsjø II, eller hvilke beløp det i så fall er snakk om, mener Lassen. Først må de fullstendige vilkårene og detaljene om eventuelle hybridprosjekter komme på plass. Men generelt er det betalingsvilje – det viste eksempelvis den fjerde konsesjonsrunden i Storbritannia tidligere i år, der tilslag for konsesjonsområder gikk for hundrevis av millioner pund.

Våre støttespillere

Lassen peker på at havvindselskapenes store vekstambisjoner også er et argument for å satse i de norske områdene.

– De har satt seg svært ambisiøse mål, og det vil være vanskelig for utbyggere å la muligheter som i Norge gå fra seg hvis de virkelig har tenkt å innfri målene.

På forhånd har en rekke norske selskaper meldt sin interesse for de norske havvindområdene, men også store utenlandske aktører som Ørsted, RWE og EnBW.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Aps pytt-pytt-politikk

Oljebransjen svikter klimamål, men det er greit for regjeringen. Er det så farlig, da? Kanskje oljebransjen også skal få slippe unna CO₂-avgift?

24. oktober 2025
Les mer

Disse skal styre norsk klima- og energipolitikk de neste fire årene

Klimamål, oljelisenser, sirkulærøkonomi, havvind, hydrogen, elektrifisering og utenlandskabler. Her er politikerne som skal bestemme norsk klima- og energipolitikk de neste fire årene.

9. oktober 2025
Les mer
Flere høyspentledninger og master strekker seg over et landlig landskap med åser i bakgrunnen under en overskyet himmel.

Vi behøver ikke ofre landskap og natur for å få mer kraft

Det finnes energitekniske løsninger som kan dekke det økende strømbehovet til næring og industri uten at vi må ofre landskap og natur, skriver Usman Dar og Karen Holst fra Asplan Viak.

8. oktober 2025
Les mer

Ny topp for britisk fornybar strøm

Mer vindkapasitet og flere soltimer bidro til at 54,5 prosent av strømmen kom fra fornybar i Storbritannia i 2. kvartal 2025.

1. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket