Sjette år på rad med nedgang i Norges klimagassutslipp

Foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at klimagassutslippene gikk ned fra 46,7 millioner tonn i 2023 til 45 millioner tonn i 2024. Utslippene har gått ned seks år på rad og det er i petroleumssektoren utslippene har gått ned mest.

Norges totale klimagassutslipp har gått ned hvert år siden 2018, og samlet er utslippene redusert med 8 millioner tonn på disse seks årene.

Sammenliknet med 1990 er utslippene redusert med 12,4 prosent.
Se endringen på tilnull.no.

De siste tre årene er Norges klimagassutslipp redusert med 1,4 millioner tonn per år. Fortsetter denne trenden fremover, kan Norge nå klimamålet for 2050 i 2052. Dette er en forbedring på 15 år, sammenliknet med trendbanen Norge lå på før utslippstallene for 2024 ble publisert.

Norges klimagassutslipp ble redusert med 1,7 millioner tonn (3,5 prosent) fra 2023 til 2024. (Kilde: SSB/tilnull.no).

Utslippskutt offshore

Utslippene fra produksjon av olje og gass er redusert fra 14,1 millioner tonn i 2018 til 11 millioner tonn i 2024.

Elektrifisering av sokkelen er ikke konfliktfritt, men det kutter utslipp i Norge. I 2018 ble fem plattformer eller feltområder helt eller delvis forsynt med strøm. I 2024 ble Troll B, Troll C, Gudrun og Sleipnerområdet koblet til strømnettet og er nå delvis forsynt med strøm fra land. Totalt er 14 plattformer eller feltområder helt eller delvis elektrifisert.

Forbruket av gass i produksjon av olje og gass er redusert med 18 prosent de siste seks årene mens strømforbruket på samme tid har økt fra 8,5 til 11,5 TWh.

  • Se hvilke felt som er elektrifisert og planlagt elektrifisert på tilnull.no

Veitrafikken elektrifiseres

Sektoren som har redusert utslippene nest mest de siste seks årene, er veitrafikken. Her er utslippene gått ned fra 9,4 millioner tonn i 2018 til 7,5 millioner tonn i 2024. Nedgangen skyldes i all hovedsak bruk av biodrivstoff og elektrifisering.

I 2018 var mindre enn 7 prosent av alle personbiler på norske veier elektriske. Nå er andelen 28 prosent. Antall fossile personbiler er redusert med 600 000 siden 2018.

Se hvor langt elektrifisering av veitransporten i Norge er kommet på tilnull her: Elektriske kjøretøy.

SSBs foreløpige tall inneholder kun utslipp for disse åtte hovedkategoriene:

  • Olje- og gassutvinning
  • Industri og bergverk
  • Energiforsyning
  • Oppvarming
  • Veitrafikk
  • Annen transport (luftfart, sjøfart og fiske, anleggsmaskiner mm.)
  • Jordbruk
  • Andre kilder

Først når SSB publiserer de endelige utslippstallene i november, publiseres utslippstallene for underkategorier som luftfart, sjøfart og fiske og anleggsmaskiner.

Litt større nedgang enn ventet

I regjeringens utslippsframskriving, presentert i Nasjonalbudsjettet for 2025 og regjeringens Klimastatus og -plan, var det ventet at Norges klimagassutslipp ville synke svakt fra 46,7 millioner tonn i 2023 til 46 millioner tonn i 2024. De foreløpige utslippstallene fra SSB viser at utslippene har gått ned noe mer enn ventet:

  • Utslippene fra olje- og gassutvinning var ventet å øke fra 11,6 til 11,8 millioner men gikk i stedet ned til 11 millioner tonn.
  • Utslippene fra industri og bergverk var ventet å øke fra 10,8 til 10,9 millioner, men ble redusert til 10,6 millioner.
  • Fra veitrafikk var det ventet en nedgang i utslippene fra 8 til 7,6 millioner, men utslippene gikk ned til 7,5 millioner.
  • Fra øvrig transport var det ventet en nedgang fra 7,6 til 7,3 millioner, men utslippene gikk ned til 7,4 millioner.

Nedgangen i industrien skyldes blant annet en planlagt langvarig revisjonsstans ved Tjeldbergodden metanolfabrikk. Også produksjonen og utslippene fra Elkem Salten var betydelig lavere i 2024, etter en brann 10. desember 2023.

Når de endelige utslippstallene publiseres i november, er det ventet å se en nedgang i utslippene fra sjøfart og fiske som en konsekvens av at det ble innført et omsetningskrav for biodrivstoff 1. oktober 2023.