1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Publisert 3. juni 2025
Sist oppdatert 3.6.2025, 14:05
Nyhet

Svens­kene fylte mer diesel – utslip­pene økte

Lavere krav til biodrivstoff og skattekutt førte til kraftig økning i forbruket av diesel i Sverige i 2024. Klimagassutslippene økte.

En mann i dress og briller snakker mens han gestikulerer med hånden, stående foran en blå bakgrunn med en del av et gult og blått flagg synlig.

Så där: Statsminister Ulf Kristersson får kritikk for klimapolitikken. (Foto: Jessica Gow/TT/AP/NTB)

Publisert 3. juni 2025
Sist oppdatert 3.6.2025, 14:05
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no

Regjeringen kuttet fra 2024 den såkalte reduksjonsplikten for diesel fra 30,5 prosent til 6 prosent. Plikten innebærer at selskaper som omsetter drivstoff, skal redusere klimagassutslippene ved at biodrivstoff erstatter fossilt drivstoff i et tempo myndighetene pålegger.

Energimyndigheten la sist uke frem statistikk som viser at andelen fornybare drivstoff falt fra 26,4 prosent i 2023 til 13,4 prosent i 2024, det laveste nivået på over ti år. For diesel falt fornybarandelen fra 28,8 prosent til 6,3 prosent. Det samlede drivstoff-forbruket økte med 4,4 prosent.

Dieselhopp: Klimagassutslipp fra diesel økte fra 13,5 millioner tonn CO₂-ekvivalenter i 2023 til 18,3 millioner tonn i 2024. (Kilde: Energimyndigheten)

Det store kuttet i reduksjonsplikten for diesel er den viktigste årsaken til fallet i fornybarandel, slår Energimyndigheten fast. Nettavisen Klimatgranskaren trekker også frem at regjeringen senket avgiftene på bensin og diesel, og at en støtteordning for kjøp av elbil ble fjernet i 2023.

Konsekvensene: Sveriges utslippstall for 2024 legges frem senere i juni, men det er allerede klart at utslippene økte i fjor. Det uavhengige Klimatpolitiska rådet slo fast dette i sin 2025-rapport som ble lagt frem i mars. Hovedårsaken er nettopp de økte utslippene fra transportsektoren. Sveriges utslipp var i 2024 på 44,4 millioner tonn CO₂-ekvivalenter. Det tilsvarer en nedgang på nær 38 prosent sammenlignet med 1990.

Sverige kan fortsatt nå klimamålene for 2030, men det haster nå med å fatte beslutninger om tiltak, ifølge klimarådet. Regjeringen varslet i fjor om problemer med å innfri EU-forpliktelsene.

Hva skjer videre? Regjeringen har varslet noen grep. Fra 1. juli økes reduksjonsplikten igjen, til 10 prosent for både bensin og diesel. Dette vil føre til at fornybarandelen av drivstoff-forbruket øker igjen i år, ifølge Energimyndigheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig kan heretter deler av reduksjonsplikten oppfylles ved at drivstoffbransjen tilbyr fossilfri strøm fra ladestasjoner for elbiler, skriver Mattias Goldmann fra tankesmien 2030-sekretariatet i en kommentarartikkel.

I fjor innførte Sverige en vrakpant på 10 000 kroner for den som skrotet en eldre bil med forbrenningsmotor og kjøpte eller leaset en elbil. Dette hadde liten effekt, og i april ble vrakpanten økt til 25 000 kroner.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En eldre mann i dress og slips taler på et podium med mikrofoner, med to kinesiske flagg i bakgrunnen.

Kinas klimatopp: Vestlige land bør nå netto null før 2040

EU og andre industriland burde nå netto nullutslipp før 2040 for å gi utviklingsland mer tid til industrialisering, sier Kinas utsending under COP30.

19. november 2025
Les mer

EM i elbilandel: Norden topper

Norden i tet, Øst- og Sør-Europa henger langt etter. Dette er elbilandelen av nybilsalget i europeiske land for perioden januar til og med september.

28. oktober 2025
Les mer

Rekordmåned for elbiler i Storbritannia

Elbilsalget i Storbritannia har aldri tidligere vært så høyt som i september i år.

6. oktober 2025
Les mer

Bilindustrien klarer EUs utslippskrav

Økt salg av elbiler gjør at de fleste bilprodusentene ligger godt an til å klare EUs utslippskrav for 2025-27.

11. september 2025
Les mer
ANNONSE