1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Publisert 3. juni 2025
Sist oppdatert 3.6.2025, 14:05
Nyhet

Svens­kene fylte mer diesel – utslip­pene økte

Lavere krav til biodrivstoff og skattekutt førte til kraftig økning i forbruket av diesel i Sverige i 2024. Klimagassutslippene økte.

En mann i dress og briller snakker mens han gestikulerer med hånden, stående foran en blå bakgrunn med en del av et gult og blått flagg synlig.

Så där: Statsminister Ulf Kristersson får kritikk for klimapolitikken. (Foto: Jessica Gow/TT/AP/NTB)

Publisert 3. juni 2025
Sist oppdatert 3.6.2025, 14:05
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no

Regjeringen kuttet fra 2024 den såkalte reduksjonsplikten for diesel fra 30,5 prosent til 6 prosent. Plikten innebærer at selskaper som omsetter drivstoff, skal redusere klimagassutslippene ved at biodrivstoff erstatter fossilt drivstoff i et tempo myndighetene pålegger.

Energimyndigheten la sist uke frem statistikk som viser at andelen fornybare drivstoff falt fra 26,4 prosent i 2023 til 13,4 prosent i 2024, det laveste nivået på over ti år. For diesel falt fornybarandelen fra 28,8 prosent til 6,3 prosent. Det samlede drivstoff-forbruket økte med 4,4 prosent.

Dieselhopp: Klimagassutslipp fra diesel økte fra 13,5 millioner tonn CO₂-ekvivalenter i 2023 til 18,3 millioner tonn i 2024. (Kilde: Energimyndigheten)

Det store kuttet i reduksjonsplikten for diesel er den viktigste årsaken til fallet i fornybarandel, slår Energimyndigheten fast. Nettavisen Klimatgranskaren trekker også frem at regjeringen senket avgiftene på bensin og diesel, og at en støtteordning for kjøp av elbil ble fjernet i 2023.

Konsekvensene: Sveriges utslippstall for 2024 legges frem senere i juni, men det er allerede klart at utslippene økte i fjor. Det uavhengige Klimatpolitiska rådet slo fast dette i sin 2025-rapport som ble lagt frem i mars. Hovedårsaken er nettopp de økte utslippene fra transportsektoren. Sveriges utslipp var i 2024 på 44,4 millioner tonn CO₂-ekvivalenter. Det tilsvarer en nedgang på nær 38 prosent sammenlignet med 1990.

Sverige kan fortsatt nå klimamålene for 2030, men det haster nå med å fatte beslutninger om tiltak, ifølge klimarådet. Regjeringen varslet i fjor om problemer med å innfri EU-forpliktelsene.

Hva skjer videre? Regjeringen har varslet noen grep. Fra 1. juli økes reduksjonsplikten igjen, til 10 prosent for både bensin og diesel. Dette vil føre til at fornybarandelen av drivstoff-forbruket øker igjen i år, ifølge Energimyndigheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig kan heretter deler av reduksjonsplikten oppfylles ved at drivstoffbransjen tilbyr fossilfri strøm fra ladestasjoner for elbiler, skriver Mattias Goldmann fra tankesmien 2030-sekretariatet i en kommentarartikkel.

I fjor innførte Sverige en vrakpant på 10 000 kroner for den som skrotet en eldre bil med forbrenningsmotor og kjøpte eller leaset en elbil. Dette hadde liten effekt, og i april ble vrakpanten økt til 25 000 kroner.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En eldre mann i dress og slips taler på et podium med mikrofoner, med to kinesiske flagg i bakgrunnen.

Kinas klimatopp: Vestlige land bør nå netto null før 2040

EU og andre industriland burde nå netto nullutslipp før 2040 for å gi utviklingsland mer tid til industrialisering, sier Kinas utsending under COP30.

19. november 2025
Les mer

Bilindustrien klarer EUs utslippskrav

Økt salg av elbiler gjør at de fleste bilprodusentene ligger godt an til å klare EUs utslippskrav for 2025-27.

11. september 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026