1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 7. oktober 2024
Sist oppdatert 7.10.2024, 20:15
Nyhet

Tar med den ene, gir med den andre

De store pengene i klimapolitikken: Finansminister Trygve Slagsvold Vedum øker CO₂-avgiften, men kompenserer gjennom andre avgiftskutt.

En person som snakker på et podium foran et bakteppe med fjell og ulike livsstilsbilder, med teksten "Statsbudsjettet 2025" vist over.

Trygve Slagsvold Vedum øker CO₂-avgiften, men kompenserer gjennom avgiftskutt. (Foto: Fredrik Varfjell / NTB)

Publisert 7. oktober 2024
Sist oppdatert 7.10.2024, 20:15
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

CO₂-avgift på diesel og bensin, CO₂-avgift på sokkelen og salg av klimakvoter er de største klimarelaterte postene på statsbudsjettets inntektsside. Til sammen drar staten inn oppunder 30 milliarder kroner gjennom disse tre postene.

Statsbudsjettet 2025

Les alt om klima- og energisakene i statsbudsjettet.

Staten bruker imidlertid mindre på klimatiltak enn den tar inn på avgifter og kvoter. Se oversikt over de største utgiftspostene nedenfor.

Inntektssiden: CO₂-avgiften økes – men bilister kompenseres

Den absolutt største inntektsposten er CO₂-avgiften på mineralske produkter, som ifølge budsjettforslaget vil utgjøre 18,5 milliarder kroner, omkring to milliarder mer enn i år.

I budsjettforslaget listes det opp kulepunkter som skal bidra til å redusere klimagassutslippene. Det første er følgende:

  • «å øke avgiftene på utslipp under innsatsfordelingen med 16 prosent i 2025 i tråd med en lineær opptrapping av avgiften til 2 400 2025-kroner i 2030.»
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis dette ble gjennomført uten kompenserende tiltak ville det betydd at det ble dyrere å bruke oljeprodukter, som bensin og diesel. Skal det bli utslippskutt, må bruken av fossil energi som kjent ned.

Men økte CO₂-avgifter følges i Vedums opplegg med en reduksjon i andre avgifter. Veibruksavgiften på bensin og diesel senkes. Det gjør også flypassasjeravgiften. Disse operasjonene gjør at den tilsynelatende skjerpingen av klimapolitikken gjennom økte CO₂-avgifter langt på vei oppheves. Pumpeprisen på bensin- og diesel blir liggende på dagens nivå. Da får man heller ingen effekt gjennom reduserte utslipp.

«Det er beregnet at den foreslåtte reduksjonen i veibruksavgiften isolert sett kan gi en økning i utslipp på rundt 50 000 tonn CO2-ekvivalenter. Det er stor usikkerhet i beregningen», heter det i budsjettforslaget.

Fossilbilister kompenseres også utover vekslingen av CO₂-avgift mot redusert veiavgift. Trafikkforsikringsavgiften reduseres for innehavere av diesel- og bensinbiler, men ikke for elbiler.

CO₂-avgift på sokkelen og kvoter

CO₂-avgiften fra utslipp i oljesektoren er neste år beregnet til å gi 8 milliarder kroner i inntekter. Dette er 200 millioner mer enn i år. Disse inntektene går inn på Oljefondet, og er således ikke noe som kan brukes på ordinært vis over budsjettet.

Våre støttespillere

Salg av utslippskvoter innenfor det europeiske kvotesystemet er den tredje store inntektsposten, her regner regjeringen med å få inn drøyt 3 milliarder kroner. Den norske staten kan selge «sin» andel av de samlede kvotene innenfor EUs kvotesystem.

Utgiftssiden: Enova og Langskip

Finansieringen av Enovas ulike støtteordninger og CO₂-fangst gjennom Langskip utgjør de største klimarelaterte budsjettpostene innenlands.

Bevilgningene til Enova og Langskip er til sammen på drøye 10 milliarder kroner.

Bildet etter årets statsbudsjettforslag er derfor det samme som i en Menon-rapport som ble gjort på oppdrag fra Zero og NHO i vår. Staten drar inn mer på klimapolitikken enn den bruker.

  • Les mer om budsjettmidler for klimatiltak utenfor Norges grenser.

CO₂-kompensasjon

Menon holdt en del indirekte kostnader knyttet til klimapolitikken unna sine beregninger. Den absolutt største posten i denne kategorien er ordningen med CO₂-kompensasjon for industrien, som i 2024-budsjettet ble anslått til 6,4 milliarder kroner. Ordningen er nå noe endret, med et tak på 7 milliarder kroner for 2025. Detaljene er på høring. 40 prosent av det som betales ut, skal gå til klima- og energitiltak. Ordningen er begrunnet i at norske strømpriser går opp på grunn av at CO₂-prisen i Europa slår inn i den norske strømprisen.

Staten har også store inntekter på grunn av CO₂-prisingen i det europeiske kvotemarkedet. Disse inntektene går ikke direkte inn på budsjettet, men avleires over tid i offentlige regnskaper fordi overskuddene i vannkraften blir høyere enn de ellers ville vært.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress står på et trepodium i et stort møterom, holder et stykke papir og gestikulerer med hånden.

Vedum og Wara kan slappe av

Norsk industri vil følge samme regelverk som EU-konkurrenter så lenge ingen tukler med EØS. Og Norge har mye romsligere regler for bruk av FN-kvoter enn EU nå har vedtatt.

6. november 2025
Les mer
En eldre mann med briller og grått hår smiler mens han snakker til pressen, med flere fargede mikrofoner synlige foran seg.

Statsbudsjettet: De viktigste klimasakene

Norge sliter med utslippskuttene i klimaavtalen med EU – gapet øker, viser forslaget til statsbudsjett. Les oversiktssak om budsjettnyhetene på klima- og energifeltet.

15. oktober 2025
Les mer
Blid mann med briller og lyseblå skjorte og signalgul arbeidsjakke foran vannturbin ved et kontorbygg

Advarer mot statsstøtte til Barentshavet-rør 

Oljebransjen kan komme til å be om støtte til et gassrør fra Barentshavet, tror tidligere olje- og energiminister Tord Lien. – Da må svaret være nei, sier han.

15. oktober 2025
Les mer

Maner til tøffe budsjettforhandlinger – klimatiltak står sentralt

Senterpartiet ønsker mindre avgifter for bilister, MDG vil fase ut olje og gass og SV vil kutte utslipp hjemme fremfor å bruke kvoter. Rødt vil bruke mer på velferd, men er optimister.

15. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket