Fem på fredag15. desember 2023En ikke så gyllen middelveiHistorisk, eller vag og uforpliktende? Etter COP28 er meningene delte om utfallet. Les også om tyske klimakutt som går utover økonomien, hydrogen, sol og palmeoljesmugling.
#Klimalederen14. oktober 2023Mer importert biodrivstoff viktigste virkemiddel når Norge skal nå 2030-måleneStatsbudsjettet for 2024 gir svar på en del store spørsmål i klima- og energipolitikken, men mye står fortsatt åpent. Sjekk også hvor de store pengene går: CO₂-kompensasjon for industrien sluker 6,4 milliarder kroner neste år.
Nyhet6. oktober 2023Regjeringa problematiserer eigen biodrivstoffpolitikkStatsbudsjettet: Regjeringa vil auka innblanding av biodrivstoff fram til 2030. Ikkje uproblematisk, seier regjeringa sjølv. I tillegg foreslår dei fleire avgiftsendringar som går i litt ulik retning.
Debatt3. juli 2023Biodrivstoff – snarvei til klimakutt eller verre enn fossilt drivstoff?I revidert nasjonalbudsjett fikk SV gjennom flere forslag om økt bruk av biodrivstoff. SV har åpenbart gode forsetter, men er det veien til helvete de har brolagt dem med?
EU-korrespondenten1. juni 2023For lite slakteavfall i EU til å dekke behovet for biodrivstoffDet finnes ikke nok slakteavfall eller dyrefett til å nå EUs mål om en tredobling av biodrivstoff-bruken frem til 2030. Norge importerer store mengder slakteavfall og fett fra USA og Kina for å dekke behovet for biodrivstoff.