Debatt21. oktober 2022Ikke undervurder den lokale omstillingskraften!Takket være midler fra Klimasats har vi fått elektriske ferger i flere fylker og elektrifisert bussene i storbyene. Det er overraskende og skuffende at regjeringen foreslår å avslutte ordningen, skriver fire organisasjoner.
Grønn skipsfart26. januar 2021#Grønnskipsfart: Nærmere 60 elektriske bilferger innen 2021Antallet elektriske bilferger i Norge vil nær doble seg i løpet av 2021.
Debatt3. juli 2020Er dette en suksessoppskrift for grønn skipsfart?HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri er villige til å inngå sjøtransport-kontrakter med en varighet på opp mot 20 år. Kravet de stiller til rederiene er at skipet som benyttes skal være utslippsfritt.
Debatt11. februar 2020Skal fergeopprøret seile rett inn i et hurtigbåtopprør?I Klimakur 2030 er det foreslått å erstatte over 40 dieseldrevne hurtigbåter med utslippsfrie. Det vil gi utslippskutt og kan «…skape et tidlig marked for et mulig eksportprodukt». Men så var det kostnadene, da…
Kommentar13. februar 2019Handle lokalt og selje globalt!Det er på høg tid for Noreg å jakte på grøne moglegheiter i internasjonale marknader – med ambisiøse mål for eksport av nye produkt og tenester.