Debatt17. desember 2019Viktig starthjelp til klimavennlige hurtigbåterRegjeringen deler ut 26 millioner kroner i støtte til klimavennlige hurtigbåter. Det er ikke rare båtene man får for summen, og enda mindre blir det når beløpet deles på sju fylkeskommuner. «Vekslepengene» er likevel viktige.
Nyhet7. februar 2018#Klimarisiko: – Mot 2025 vil bare økonomiske analfabeter kjøpe fossilbiler, mener Sølve SondbøSom klima- og naturressurssjef i Hordaland fylkeskommune jobber Sølve Sondbø med å få fart på fossilfrie transportløsninger. Stor omstillingsevne i oljenæringen må tas med i betraktningen når man vurderer næringen i lys av økonomisk klimarisiko, mener han.
Kommentar18. juni 2015Offentleg innkjøpsmakt i klimaets tenesteÅ vere først ute med å ta i bruk ny klimateknologi bør bli det viktigaste norske klimabidraget globalt. Ein kan oppnå mykje med å bruke den offentlege innkjøpsmakta meir langsiktig og målretta enn i dag.
Debatt6. november 2014Vil gjøre privatbilen overflødig innen 2025Helsinki satser på å gjøre bileierskap meningsløst innen ti år. Den finske hovedstaden er allerede godt i gang med prosjektet, og oppfordrer nå norske byer til å følge eksemplet.
Kommunene og det grønne skiftet8. september 2014Klimapartnere Hordaland – med mål om en grønnere regionGrønn forretningsutvikling er en hovedsatsing for Klimapartnere Hordaland. 14 virksomheter med 40.000 ansatte er med fra start.