1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Terje Osmundsen
Terje Osmundsen
Grunnlegger og adm. dir. Empower New Energy. Investor og styremedlem innen fornybar energi.
Publisert 9. juli 2019
Sist oppdatert 9.7.2019, 16:27
Artikkelen ble først publisert i Dagbladet 8. juli 2019.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Borgerlig klima­for­vir­ring

Erna Solbergs uttalelser bekrefter inntrykket av en regjeringssjef som vegrer seg for å ta lederskap i klimasaken.

solberg_juni19_

Hvorfor velger statsminister Erna Solberg (her under sin halvårsoppsummering 26. juni 2019) å uttale seg på en måte som drar brodden ut av regjeringens egne klimamål, spør artikkelforfatteren.

Publisert 9. juli 2019
Sist oppdatert 9.7.2019, 16:27
Artikkelen ble først publisert i Dagbladet 8. juli 2019.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Terje Osmundsen
Terje Osmundsen
Grunnlegger og adm. dir. Empower New Energy. Investor og styremedlem innen fornybar energi.

Erna Solbergs «korrigering» av Ola Elvestuens klimabudskap, og hennes kommentar til debatten om «flyskam», viser at regjeringspartiene har en jobb å gjøre når det gjelder å kommunisere hva klimamålene vil kreve av det norske samfunn.

«Folk må ta inn over seg at vi skal slutte helt med fossile drivstoff. Verden skal til netto null utslipp, og da må vi også ned med 90–95 prosent. Da er det stort sett bare husdyra igjen», sa klimaministeren til Dagbladet 27. juni.

Men statsministeren var ikke enig: «Det er 30 år til, og hvilke mekanismer som kommer til å være tilgjengelig, hvilken teknologi som kommer til å være tilgjengelig, det vet vi ikke i dag», sa Solberg til NRK 28. juni.

Hvorfor velger statsminister Erna Solberg å uttale seg på en måte som drar brodden ut av regjeringens egne klimamål?

Fra 2 til 45 prosent kutt

Norge har satt som mål å redusere utslippene av klimagasser i Norge med hele 45 prosent innen 2030, og har sagt at vi vil øke ambisjonen til 55 prosent reduksjon dersom EU gjør det samme.

Det er ti år til 2030. Det siste tiåret hadde vi også store ambisjoner om å kutte, men klarte bare to prosent. To vs. 45 prosent, det sier mer enn nok om omstillingsbehovet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men omstillingen stanser ikke i 2030. Innen 2050 er full karbonnøytralitet målet, globalt. Slik dynamikken i klimapolitikken utvikler seg spesielt i Europa, vil Norge som del av EUs klimapolitikk måtte kutte utslippene fra fastlandsøkonomien med minst 90–95 prosent. Det betyr i praksis, slik Elvestuen påpeker, at bruk av fossil energi i det store og det hele skal være faset ut.

Selvsagt har statsministeren rett i at det kan utvikles «markedsmekanismer» eller teknologier for karbonfangst, men det er ingen grunn til å anta at dette vil ha noe mer enn en marginal påvirkning på omstillingskravet til norsk økonomi. Eller for å trekke en parallell: For røykeren som har fått beskjed om det blir slutt på sigaretter, blir ikke omstillingen mindre krevende om det hver nyttårsfeiring blir mulig å kjøpe en kostbar sigar.

Usikre «mekanismer»

Hvilke andre «mekanismer» er det Solberg eventuelt sikter til, som hun mener kan komme til å forlenge bruk av fossil energi i Norge? Trolig er det Paris-avtalens artikkel 6, der det åpnes for at land eller grupper av land (for eksempel EU) kan inngå avtaler med «vertsland» om å finansiere tiltak som innebærer at vertslandet overoppfyller sine utslippsforpliktelser i henhold til Paris-avtalen.

I teorien kan man derfor tenke seg at Norge vil kunne «betale» for at for eksempel Sri Lanka blir et nullutslippssamfunn tidligere enn landet har forpliktet seg til, mot at vi selv kan utsette overgangen noen år. Men det er høyst usikkert om land i det hele tatt vil klare å bli enige om mekanismer som vil fungere og som også FN vil kunne godkjenne, og om EU i siste instans vil åpne for at medlemsland kjøper «mitigation outcomes» fra tredjeland for å møte sine forpliktelser i EU.

Våre støttespillere

Statsministerens kommentar om flyreiser og klima bekrefter inntrykket av en regjeringssjef som vegrer seg for å ta lederskap i klimasaken.

Selvsagt er det ingen grunn til å moralisere eller å oppfordre reisende til å føle «skam». Derimot er det påfallende at Solberg ikke benyttet anledningen til å erkjenne at den voksende flytrafikken truer klimamålene, og peke på at vi alle har et ansvar for å redusere våre karbonutslipp.

Å fremheve verdien av det kortreiste og det nære burde falle naturlig for en konservativ politiker.

Vårt svar er ny teknologi, sier Erna Solberg. Ja, det skjer mye spennende når det for eksempel gjelder elektriske fly, og Norge med sin spredte bosetting og kortbaneruter burde ligge godt til rette for å lede an i utviklingen.

Men dessverre er rammebetingelsene for å investere i lavutslipps flytransport gått fra ille til verre de siste årene. Investeringene i produksjonsanlegg for bio-flydrivstoff har falt kraftig, som følge av lavere oljepriser og manglende offentlig støtte til videreutvikling av teknologien. Det er i dag bare ett produksjonsanlegg, i California, som produserer biodrivstoff for fly, tilsvarende bare 0,004 prosent av verdens totale forbruk av jetfuel, ifølge en rapport fra IRENA.

En 60 prosent økning i prisen på flydrivstoff er det som kreves for å få fart på investeringene i alternativer til dagens fossile jetfuel, anslår den samme rapporten. Den gode nyheten at dette ikke trenger øke prisen på flybillettene med mer enn 20 prosent. Den dårlige nyheten er at ingen politiske ledere synes beredt til å kjempe for en slik prisøkning.

Det kan av og til være vanskelig å skjelne mellom «moralister» og «gode rollemodeller». Ingen ønsker det første, men skal vi få til dyp endring trenger vi mye mer av det siste.

Det får vi bare om våre politiske ledere snakker åpent om utfordringen og hva den krever, og ikke pakker omstillingskravet inn i bomull.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Nærbilde av et digitalt instrumentpanel som viser hastighet, batterinivå og flere indikatorlamper i et elektrisk kjøretøy.

Villedende om kostnader av klimamålet

Økt klarhet i kostnadene og andre konsekvenser ved ulike veivalg i klimapolitikken er viktig. Villedende regnestykker bidrar ikke til dette, skriver økonomiprofessorer fra NMBU i replikk til Øystein Sjølie.

22. oktober 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert på rekke og rad om natten, koblet til ladestasjoner langs et snødekt fortau ved siden av et gjerde.

Professorene som ikke svarte på spørsmålet

Tre økonomiprofessorer ville ikke svare på hva kostnadene ved klimapolitikken er, skriver samfunnsøkonom Øystein Sjølie.

16. oktober 2025
Les mer
En mann i dress og slips står utendørs til venstre, og en kvinne i lyseblå blazer står innendørs til høyre. Begge smiler til kameraet.

Hva koster det å nå klimamålet for 2035?

Hva er den samfunnsøkonomiske kostnaden av å nå Norges klimamål for 2035? Tre professorer ved Handelshøyskolen NMBU tar for seg debatten om kostnadene ved klimapolitikken.

10. oktober 2025
Les mer

Valgspesial med Mathilde Tybring-Gjedde (H)

– Høyre kan love at vi skal ha en mer effektiv klimapolitikk og en bedre næringspolitikk som gjør at det er mulig for Norge å omstille seg og skape arbeidsplasser og industri. Det mener jeg er god klimapolitikk, sier energi- og klimapolitisk talsperson i Høyre, Mathilde Tybring-Gjedde.

27. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026