1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anita Skarpås
Anita Skarpås
Rådgiver i Deloitte Norges team som jobber med tjenester knyttet til åpenhetsloven, menneskerettigheter og sosial bærekraft.
Kristina Overn Krohn
Kristina Overn Krohn
Leder Deloitte Norges arbeid med tjenester knyttet til åpenhetsloven, menneskerettigheter og sosial bærekraft.
Publisert 7. august 2024
Sist oppdatert 7.8.2024, 10:05
Debatt

EU får sin egen «åpen­hetslov»: Dette må norske selskaper gjøre

Endelig et EU-direktiv som setter arbeidet med menneskerettigheter, samfunn og miljø i sentrum, skriver Anita Skarpås og Kristina Overn Krohn i Deloitte.

Plastavfall drapert over en tregren og spredt langs kysten av en innsjø på en overskyet dag.

Norske elver forsøples av plast fra industri og landbruk, viser undersøkelse fra NORCE i 2024. Nye EU-regler skjerper aktsomhetskravene til store selskaper. (Foto: Gaute Velle, NORCE).

Publisert 7. august 2024
Sist oppdatert 7.8.2024, 10:05
Anita Skarpås
Anita Skarpås
Rådgiver i Deloitte Norges team som jobber med tjenester knyttet til åpenhetsloven, menneskerettigheter og sosial bærekraft.
Kristina Overn Krohn
Kristina Overn Krohn
Leder Deloitte Norges arbeid med tjenester knyttet til åpenhetsloven, menneskerettigheter og sosial bærekraft.

Nå tar EU grep for å sikre at selskaper tar ansvar for menneskerettigheter og miljø i sine internasjonale leverandørkjeder. EU har vedtatt CSDDD, eller aktsomhetsdirektivet på norsk. Direktivet gjelder for EØS-land og vil derfor også gjelde norske selskaper som oppfyller de angitte terskelverdiene.

Formålet med direktivet er å begrense selskapers negative påvirkning på mennesker, samfunn og miljø. I praksis betyr dette at selskap blant annet må vurdere om det er risiko for at arbeidere i leverandørkjeden utsettes for tvangsarbeid eller aktivitet på urfolks landområder påvirker tradisjonelle levemåter negativt. Selskapene må ha systemer på plass for å håndtere disse risikoene, og eventuelt avbøte dem. Det er bra!

De nye kravene

For noen høres dette kanskje kjent ut. Heldigvis har veldig mange norske selskaper erfaring med kravene i aktsomhetsdirektivet fordi åpenhetsloven er bygget på de samme internasjonale retningslinjene. Selskaper som har jobbet godt med aktsomhetsvurderingene som åpenhetsloven krever, vil dermed også være godt forberedt til å etterleve EUs aktsomhetsdirektiv.

  • Nyhetsbrev: Få alle saker fra Energi og Klimas EU-korrespondent i inn-boksen

Det er samtidig sentrale forskjeller mellom åpenhetsloven og aktsomhetsdirektivet. EU har lagt vekt på klima og miljø. Selskapene må vurdere hvordan de påvirker miljø negativt, eksempelvis hvis de forurenser eller forbruker store mengder vann. De må også vedta en klimaomstillingsplan som sikrer at selskapsstrategien er i tråd med Parisavtalens mål.

Åpenhetsloven krever at virksomheter sørger for, og samarbeider om, gjenoppretting. Dette betyr å forsøke å sette personen eller personene tilbake i den situasjonen de ville vært i hvis de ikke hadde blitt negativt påvirket av bedriften, for eksempel ved å tilby erstatning. I aktsomhetsdirektivet vil selskapene også ha et erstatningsansvar for manglende aktsomhetsvurderinger. De vil også måtte opprette klageordninger som er åpne for interessenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aktsomhetsdirektivet er utformet for å harmonisere med øvrig regelverk på området, som rapporteringsdirektivet (CSRD) som mange også er godt kjent med allerede.

Tilrettelegger for samarbeid

Det anslås at rundt 200 av de største norske selskaper vil omfattes av disse forpliktelsene. Det er fort gjort å tenke at dette tallet ikke er så høyt, men de største norske selskapene har tusenvis av underleverandører, og disse vil indirekte bli omfattet av regelverket.

Naturlig nok vil selskapene som omfattes av regelverket, også forvente at egne underleverandører har kontroll i sine leverandørkjeder. Direktivet vil dermed kunne bidra til mer samarbeid og åpenhet mellom selskaper og leverandører. Det er også bra.

Ikke bare en compliance-øvelse

Forbrukertilsynets undersøkelser viser at mange virksomheter ikke har funnet noe negativ påvirkning på menneskerettigheter gjennom sitt arbeid med åpenhetsloven. Det kan tyde på én av to ting: At virksomhetene ikke har gjennomført grundige nok undersøkelser, eller at aktsomhetsvurderingene ikke avdekker negativ påvirkning. Vi mistenker at det er mye negativ påvirkning som ikke avdekkes. Virksomhetene bør ha et bevisst forhold til dette i arbeidet med åpenhetsloven og aktsomhetsdirektivet.

Våre støttespillere

  • Abonner på månedlig nyhetsbrev: Europas grønne skifte

Konsekvensene av manglende etterlevelse av aktsomhetsdirektivet kan gi de største norske selskapene 5 prosent av årlig omsetning i bot. En bot på den størrelsen kan være avskrekkende og få styremedlemmer til å øke tempoet med dette arbeidet. Likevel vil en bot sjelden skade like mye som tap av omdømme eller kunder som følge av at en virksomhet har benyttet seg av barnearbeidere eller diskriminert sine ansatte.

Vi vil oppfordre alle selskaper som treffes direkte eller indirekte av dette regelverket, til å bidra til at dette arbeidet ikke blir en compliance-øvelse. Gjør grundige risikovurderinger og iverksett tiltak som har en effekt. Da vil intensjonen i regelverket bli realisert, og forhåpentligvis faktisk bidra til å gjøre verden til et litt bedre sted!

ANNONSE
Bluesky

Les også

Gravemaskiner og en bulldoser arbeider i et stort dagbrudd med sandholdig jord og terrasserte vegger under klar himmel.

EU mangler viktige mineraler: Kunngjør ny plan for å sikre tilgang 

Materialer som kobber, titan og litium er nødvendige både for det grønne skiftet og for den militære opprustningen. Men EU har svært lite av dem selv. 

29. oktober 2025
Les mer
Tett skog med høye, rette furutrær og mosekledd mark, sett oppover gjennom stammene.

Norge trenger ikke kjøpe seg fri – vi har allerede løsningen

Norge velger å kjøpe kvoter fra Danmark i stedet for å føre vårt eget skog- og myropptak inn i klimaregnskapet. Dette er ikke nødvendig – det er et politisk valg, skriver Owe Waltherzøe, leder i Partiet DNI.

3. oktober 2025
Les mer

– Grønn omstilling, urfolksrettigheter, ressurskappløp og sikkerhet – alt må ses i sammenheng

PODKAST: Geir Ramnefjell ville skrive en løsningsorientert bok om det grønne skiftet. Det ble like mye en bok om konflikter og komplekse sammenhenger.

2. oktober 2025
Les mer
Plastrester, tauverk og garn ligger spredt blant steiner og tang på en rullesteinsstrand med vann og fjell i bakgrunnen.

Plastavtalen havarerte – no må Norge redde taustumpane!

Plastproblema i havet kan løysast. No bør havlandet Norge raskt få på plass eit utvida produsentansvar for plastutstyr i fiskeri- og havbruksnæringa og bane veg for meir sirkulær økonomi, skriv tre forskarar.

1. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket