1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 10. januar 2019
Sist oppdatert 11.1.2019, 13:49
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Ferje­kon­trakt viktig steg mot produk­sjon av flytende hydrogen i Norge

I 2021 sjøsetter Norled verdens første bilferje som kan gå på flytende hydrogen i Rogaland. Prosjektet er første brikke i puslespillet for å etablere produksjon av flytende hydrogen i Norge.

arbeidsdesign hydrogen ferje

Hydrogen-ferjen kan bli et viktig steg mot en hydrogen-verdikjede i Norge. (Illustrasjon: Norled)

Publisert 10. januar 2019
Sist oppdatert 11.1.2019, 13:49
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

I dag foregår det ikke produksjon av flytende hydrogen i Norge. Rederiet vil basere seg på å importere naturgass-reformert hydrogen fra Tyskland, transportert på hjul til Norge. Klimaregnskapet for denne løsningen er ikke presentert, men totalen blir nødvendigvis langt over null.

Hydrogen kan produseres med svært lave eller ingen utslipp, og det er målet på sikt. 2023 er «best case-scenario» for å få dette til, ifølge Equinor.

Det hadde ikke vært noe i veien for å sette inn en helt ordinær batteriferje på sambandet Hjelmeland – Skipavik – Nesvik i Rogaland. Etter at «Ampere» kom i drift som en verdenssensasjon i 2015, begynner vi å få opp tempoet i sjøsetting av batteriferjer. Miljøkrav i anbudene har vært avgjørende. Men på sambandet Hjelmeland – Skipavik – Nesvik er pris vektet 70 prosent, miljø 30 og i tillegg er det stilt spesifikt krav om at minimum 50 prosent av energibehovet skulle dekkes av hydrogen, og hydrogenløsningen skulle være skalerbar.

Dette prosjektet handler ikke om å få en ferje med minst mulig utslipp. Det handler om å utforske markedspotensialet og produksjonspotensialet for hydrogen.

Hydrogen står høyt på agendaen i skipsfarten. Som drivstoff i tyngre fartøyer kan det spille en vesentlig rolle, men de ukjente faktorene er foreløpig mange. Det må regnes på kostnader og klimagevinst. Det er viktig å få fakta og realisme inn i prognosene. 

Den neste teknologien

Batteriteknologien strekker ikke til når fartøyene blir for store, avstandene blir lange, farten for høy eller lasten for tung. Det er her hydrogen er sett på som den neste teknologien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hydrogen blir den siste brikken for å få nullutslipp i ferjesektoren, uttalte vegdirektør Terje Moe Gustavsen i pressemeldingen som ble sendt ut i forbindelse med avtalesignering mellom Statens vegvesen og Norled 8. januar.

Prosjektleder utviklingskontrakt hydrogen-elektrisk ferje i Statens vegvesen Camilla Røhme, utdyper.

– Hydrogen kan være teknologien som gjør det mulig for mer energikrevende fartøy å benytte nullutslippsteknologi. For Statens vegvesen har det ikke vært et krav om flytende hydrogen, men det har vært et krav om at det skal være en skalerbar hydrogenløsning. Denne piloten kan bidra til at vi får et marked for bruk og produksjon av hydrogen og vi har estimert at ut på 2030-tallet kan forbruket av hydrogen i ferjesektoren i Norge være i størrelsesorden 10 000 tonn i året, sier Røhme.

Hydrogen som komprimert gass er volumkrevende

Universets vanligste grunnstoff, hydrogen, benyttes som drivstoff i gassform i biler, busser, tog og lastebiler.

Våre støttespillere

Hydrogen i flytende form, krever mindre plass, og gjør den sånn sett mer skalerbar. Store mengder hydrogen i gassform kommer opp i uhensiktsmessige volum.

– Det er flere faktorer som er avgjørende for hvor stort volum ett tonn flytende hydrogen rommer, sammenliknet med ett tonn hydrogen i gassform. Skal vi lage et enkelt regnestykke, kan vi si at mens flytende hydrogen har ca. fire ganger så stort volum som tilsvarende energimengde i diesel, så har hydrogen i komprimert gassform ca. 20 ganger så stort volum. I store skip med stort forbruk vil det være svært volumkrevende å benytte hydrogen i gassform, sier sjefforsker ved Sintef, Petter Nekså.

To produksjonsmetoder

Hydrogen kan produseres ved å bruke strøm til å spalte vann i en elektrolyseprosess. Benyttes strøm produsert fra fornybar energi blir hydrogenproduksjonen utslippsfri. I dag er imidlertid hydrogenproduksjon i all hovedsak basert på gass. Skal dette være et klimavennlig alternativ må CO2 fra verdikjeden fanges og lagres.

Enten hydrogenet er fremstilt ved hjelp av gass med karbonfangst eller fornybar energi, så må hydrogen i gassform kunne konverteres til flytende hydrogen for å kunne brukes i store fartøyer. Det er ingen produksjon av flytende hydrogen i Norge i dag.

Equinor har åpenbare interesser av å forfølge gassporet. Equinor har en liten hydrogenproduksjon på Tjeldbergodden i dag. Men dette er hydrogen i gassform. Et flytendegjøringsanlegg er en stor investering som ved lav etterspørsel gir svært høy pris per kilo produsert hydrogen.

–  Vi ser for oss at etterspørselen må opp i minimum 5 tonn per dag, helst 10-15. Så må vi løse utfordringen med å frakte flytende hydrogen, og bunkre fartøyene uten at det flytende hydrogenet fordamper til gassform. I tillegg må vi få etablert et fullskala anlegg for lagring av CO2. Dette er avhengig av politisk beslutning. I best case scenario kan produksjon av flytende hydrogen komme i gang i 2023, men 2025 er nok mer realistisk, sier Steinar Eikaas, leder lavkarbonløsninger i Equinor.

Skal volumet komme opp til nivået Eikaas viser til at er nødvendig for å oppnå lønnsomhet, trengs det etterspørsel som er betydelig større enn det Norled-ferja i Rogaland med døgnforbruk på maks 0,2 tonn trenger. Og i tillegg må altså et lagringsanlegg for CO2-på plass – dersom ikke hydrogenproduksjon basert på elektrolyse og fornybar energi blir en billigere løsning.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To menn i dress sitter og snakker i et utsmykket rom med gulldekorasjoner og en byste på en kappe i bakgrunnen. Den ene mannen gestikulerer, mens den andre sitter med hendene foldet.

Trump stansa IMO – no må Noreg og Europa vakne

Me var for naive. Det er kjensla eg står igjen med etter å ha vitna med eigne auge at USA og Donald Trump klarte å utsetje klimasatsinga i skipsfarten, skriv Reber Iversen frå Maritime CleanTech.

6. november 2025
Les mer
To menn i dress sitter ved et formelt spisebord med flagg og offisielle insignier i bakgrunnen. Den ene ser ut til å smile, mens den andre ser alvorlig ut med hendene knyttet.

Trolig nederlag for Trump i USAs kamp mot klimaskatter i skipsfarten

Donald Trump taper trolig kampen mot klimaskatt på skipsfart. Sol + batterier = sant. Sterk økning i CO₂-konsentrasjonen i atmosfæren, Russland og Saudi i partnerskap – og plug-in hybrider har høye utslipp.

17. oktober 2025
Les mer
En mann i dress og slips står utendørs til venstre, og en kvinne i lyseblå blazer står innendørs til høyre. Begge smiler til kameraet.

Hva koster det å nå klimamålet for 2035?

Hva er den samfunnsøkonomiske kostnaden av å nå Norges klimamål for 2035? Tre professorer ved Handelshøyskolen NMBU tar for seg debatten om kostnadene ved klimapolitikken.

10. oktober 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026