1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Torgeir Overøye
Torgeir Overøye
Advokat og partner, Deloitte Advokatfirma.
Publisert 27. november 2024
Sist oppdatert 6.12.2024, 12:42
Debatt

Gull og grønne møller?

Politikeres lovnader om nye, lokale arbeidsplasser fra havvind og andre grønne industrier er lite verdt når løftene er frakoblet de rettslige rammebetingelsene, skriver Torgeir Overøye i Deloitte.

To menn står utendørs ved en vannkant. En snakker mens han holder et hefte. Fraktkraner og containere er synlige i bakgrunnen. Det ser ut til å være en kald dag.

Lovet litt for mye? Statsminister Jonas Gahr Støre og energiminister Terje Aasland ved den første utlysningen av områder for havvind i mars 2023. (Foto: Heiko Junge/NTB)

Publisert 27. november 2024
Sist oppdatert 6.12.2024, 12:42
Torgeir Overøye
Torgeir Overøye
Advokat og partner, Deloitte Advokatfirma.

Gjennom «Grønt Industriløft» har regjeringen fremmet sin visjon for en helhetlig grønn industripolitikk. Regjeringens prestisjeprosjekt har til formål å gi investorer og markedsaktører trygge og forutsigbare rammer til å realisere sine grønne prosjekter i Norge. Regjeringen anslo i 2022 at det trengs rundt 60 milliarder kroner for å sette fart på utviklingen – bare frem til 2025.

De fleste av satsingsområdene har minst to felles utfordringer; i form av lav eller ingen lønnsomhet, samt manglende kapasitet, kompetanse og/eller betalingsvilje i verdikjedene. Førstnevnte kan man til en viss grad bøte på i form av subsidier og annen offentlig støtte. Sistnevnte skal utvikles fra en allerede velposisjonert norsk leverandørindustri, særlig offshore.

Positive ringvirkninger – for hvem?

En vellykket leverandørindustri er både en forutsetning og en ønsket konsekvens av nye industrieventyr, i form av økt verdiskapning og nye arbeidsplasser. Enkelte rapporter peker på at havvindindustrien alene kan skape titusener av arbeidsplasser dersom Norge når sine ambisjoner. Det er dette som er positive ringvirkninger fra et norsk perspektiv.

Her oppstår også utfordringen for subsidiebaserte industrieventyr.

Da utlysningen for Sørlige Nordsjø II ble kunngjort 29. mars 2023 var «positive lokale ringvirkninger» et sentralt kriterium for prekvalifiseringen av interesserte aktører. Utlysningen ble kunngjort før Norge hadde fått godkjent modellen for statsstøtte av EFTAs overvåkningsorgan (ESA), som håndhever statsstøttereglene etter EØS-avtalen.

Vel et halvt år senere kom det en ny oppdatering fra Energidepartementet, hvor prekvalifiseringskravet om «positive lokale ringvirkninger» ble endret til «positive ringvirkninger», som ifølge departementet ble gjort for «å tydeliggjøre at ringvirkninger ikke er begrenset til Norge».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunnen for denne endringen skyldtes departementets dialog med ESA, hvor det etter hvert ble klart for Norge at ESA ikke ville akseptere en støttemodell som tok sikte på å begrense ringvirkninger til norsk leverandørindustri.

Subsidier skaper begrensninger for leverandørindustrien

Konkurransen om Sørlige Nordsjø II gjaldt bunnfaste havvindsinstallasjoner, og det er ingen automatikk i at støtteordninger for andre industrisatsinger vil følge samme modell, enten det er snakk om havvind, batterier eller hydrogen. I høringen av støtteordningen for flytende havvind i Vestavind B og Vestavind F (herunder Utsira Nord) uttrykker Energidepartementet eksempelvis ønske om en annen modell enn for Sørlige Nordsjø II. Uavhengig av modellvalg må slike støtteordninger godkjennes av ESA før de trer i kraft.

For nye, grønne industriprosjekter vil ESAs retningslinjer for støtte til klima, miljøbeskyttelse og energi (CEEAG) stå sentralt, og det er også disse retningslinjene som støtte til flytende havvind vil bli vurdert etter. For at en støtteordning skal godkjennes under CEEAG må flere vilkår være oppfylt. Et sentralt vilkår er at støtten ikke unødig påvirker handelsvilkårene i EØS på en måte som er i strid med EØS-fellesskapets interesser. Å forplikte støttemottakere, Ventyr-konsortiet i tilfellet for Sørlige Nordsjø II, til å bruke nasjonal leverandørindustri for å skape «positive lokale ringvirkninger» er åpenbart i konflikt med dette vilkåret. Noe Norge fikk erfare gjennom dialogen med ESA om Sørlige Nordsjø II.

Så lenge nye industrieventyr baseres på subsidier, vil staten ha begrenset mulighet til å kreve verdiskapning i norsk leverandørindustri. Da må statens bidrag komme i form av andre rammevilkår. Det vil dermed være opp til industrien selv å sette seg i førersetet for den industrielle utviklingen, noe den flere ganger har vist at den er kapabel til.

Våre støttespillere

Lovnader fra politikere og statsråder om gull og grønne skoger, eller møller om du vil, er lite verdt når løftene er frakoblet de rettslige rammebetingelsene.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Et panel av internasjonale delegater sitter ved et konferansebord under en skjerm som viser "Thematic Session 2: The Energy Transition", med vindturbiner i bakgrunnen.

Ti år etter Paris: Klimamålene glipper, men mulighetene vokser

Klimatoppmøtet i Brasil trenger ikke nye avtaler, men en raskere gjennomføring av de avtalene vi allerede er blitt enige om, skriver Sverre Alvik i DNV.

11. november 2025
Les mer
Nærbilde av et digitalt instrumentpanel som viser hastighet, batterinivå og flere indikatorlamper i et elektrisk kjøretøy.

Villedende om kostnader av klimamålet

Økt klarhet i kostnadene og andre konsekvenser ved ulike veivalg i klimapolitikken er viktig. Villedende regnestykker bidrar ikke til dette, skriver økonomiprofessorer fra NMBU i replikk til Øystein Sjølie.

22. oktober 2025
Les mer
Tett skog med høye, rette furutrær og mosekledd mark, sett oppover gjennom stammene.

Norge trenger ikke kjøpe seg fri – vi har allerede løsningen

Norge velger å kjøpe kvoter fra Danmark i stedet for å føre vårt eget skog- og myropptak inn i klimaregnskapet. Dette er ikke nødvendig – det er et politisk valg, skriver Owe Waltherzøe, leder i Partiet DNI.

3. oktober 2025
Les mer
Et industrikompleks med flere bygninger ligger på en halvøy omgitt av vann og fjell under en delvis overskyet himmel.

Hva skal vi leve av etter olje og gass?

Vår tids største utfordring burde hatt større plass i valgkampen, skriver lederne for NHO og LO i Vestland.

3. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket