1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anne Jortveit
Anne Jortveit
Ansvarlig redaktør for Energi og Klima (konst.) og nestleder i Norsk klimastiftelse. Journalist. Kontakt: anne@energiogklima.no
Publisert 1. september 2022
Sist oppdatert 1.9.2022, 12:33
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Se #Klima­fro­kost: Hvordan få fart på grønn ammo­niakk som klima­løs­ning for skips­farten?

Hvilken politikk trenger vi i Norge for å ta i bruk og skalere grønn ammoniakk som drivstoff i sjøtransporten? Hva er potensial for norsk verdiskaping knyttet til grønn ammoniakk? Det var tema på #Klimafrokost 26. august. Du kan se opptaket her.

Publisert 1. september 2022
Sist oppdatert 1.9.2022, 12:33
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anne Jortveit
Anne Jortveit
Ansvarlig redaktør for Energi og Klima (konst.) og nestleder i Norsk klimastiftelse. Journalist. Kontakt: anne@energiogklima.no

De siste årene har interessen for grønn ammoniakk som drivstoff til sjøs økt voldsomt, både i Norge og mange andre steder i verden.

På #Klimafrokost 26. august ble blant annet følgende tema belyst: Hvilke lovende ammoniakk-prosjekter er på gang – i Norge og verden – når det gjelder teknologiutvikling for ammoniakk som drivstoff og produksjon av ammoniakk? Hva er potensial for norsk verdiskaping knyttet til grønn ammoniakk? Og: Hvordan arbeider Norge, EU og Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO for å fase inn utslippsfrie skip i internasjonal skipsfart? Hvilken plass har grønn ammoniakk der?

Program: 

– Hvor langt har vi kommet i utviklingen av grønn ammoniakk som drivstoff for skipsfarten? Hvilken politikk kan få fart på grønn ammoniakk som klimaløsning for internasjonal skipsfart? Hvordan kan næringene og myndighetene samarbeide om å skape etterspørsel og marked før grønn ammoniakk? Innledning ved Anne Jortveit, nestleder i Norsk klimastiftelse.

– Pilotprosjekter for grønn ammoniakk i Grønt Skipsfartsprogram: Sikkerhet, global skipsfart, passasjerskip, havtråler, bulkskip, stortank og offentlige anskaffelser. Ved Narve Mjøs, direktør for Grønt Skipsfartsprogram og visepresident i DNV.

– Derfor investerer vi i grønn ammoniakk og bunkringsbøyer for ammoniakk til maritim sektor. Ved Magnus Ankarstrand, leder for YARAs prosjekter for grønn ammoniakk og styreleder i Yara Clean Ammonia Norge AS.

– Grønn ammoniakk som klimaløsning for nærskipsfarten i samarbeid med store vareeiere – integrerte med bunkringsterminaler. Med Karl Arthur Bræin, kommersiell direktør i Amon Maritime, Viridis Bulk Carriers og Azane Fuel Solutions. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Slik vil vi produsere grønn ammoniakk og grønt hydrogen i Finnmark – ved hjelp av flytende installasjoner kjent fra petroleumsnæringen. Med Ove Tideman Rylandsholm, Head of Marine Operations i H2Carrrier.

– For å produsere grønn ammoniakk trenger vi fornybar kraft, hvor og hvordan kan vi skaffe denne kraften? Med Sigurd Kvammen Rafaelsen, ordfører i Lebesby og 1. vararepresentant til Stortinget for Arbeiderpartiet.

– Hvordan kan myndighetene legge til rette for grønn ammoniakk og andre nullutslipps drivstoff ved en kombinasjon av krav, avgifter og incentiver? Samtale med Liv Kari Eskeland, stortingsrepresentant for Høyre og Lars Haltbrekken, stortingsrepresentant for SV, Narve Mjøs fra Grønt Skipsfartsprogram og Anne Jortveit fra Norsk klimastiftelse.

– Klimaambisjonene for internasjonal skipsfart – hvor langt er vi kommet, og hva skjer framover? Ved Sveinung Oftedal, fagdirektør i Klima- og miljødepartementet og Norges representant i IMO-forhandlingene.

  • Last ned alle presentasjonene fra klimafrokosten.

Våre støttespillere

Arrangementet ble ledet av Lars-Henrik Paarup Michelsen, daglig leder i Norsk klimastiftelse.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En moderne industribygning med flere lasteramper og to høye skorsteiner som sender ut hvit røyk under en overskyet himmel.

Derfor bør CO2 fanges fra avfallsforbrenning

Flere norske byer bør gjøre som Oslo nå gjør på Klemetsrud. Deriblant Trondheim, der hvert fjerde tonn med fossilt CO₂ stammer fra avfallsforbrenning, skriver fire Sintef-medarbeidere.

26. november 2025
Les mer
Et skip merket "CO2 CARRIER" ligger til kai ved et industrianlegg med høye lagertanker og skogkledde landområder i bakgrunnen under en klar blå himmel.

Gladmelding om CCS

Det globale potensialet for lagring av CO₂ er ikke ubegrenset, ifølge ny studie. Men potensialet er fortsatt mer enn stort nok, skriver Tore Killingland.

29. september 2025
Les mer

Flytande havvind, klimamål under lupen og konfliktfylt ammoniakk-fabrikk

Å bruke opp mot 35 milliardar statlege kroner på ein flytande havvindpark er eit enormt beløp. Men er det likevel verdt det?

19. september 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket