1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 7. februar 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 15:14
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Statoil og de lange linjer

Statoil leverer dårlige tall. Helge Lund svarer med kostnadskutt og forsiktig kursjustering. Men de lange linjer skal ligge fast. Staten – som Statoils hovedeier – må se grundig på selskapets strategi.

helge_lund_statoil_2013

Statoil-toppsjef Helge Lund har fått en analyse fra sin interne tenketank som viser at klimapolitikk og energiomstilling utgjør en stor risiko.

Publisert 7. februar 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 15:14
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Alle de store oljeselskapene sliter. De klarer ikke å levere fornuftig avkastning og svarer med å redusere investeringsnivået og betale mer i utbytte. De dyreste prosjektene legges bort. Fra klimaståsted er dette fornuftig og riktig. Karbonboblen blir litt mindre. Kapitalen går andre steder enn til oljesand og Arktis. Det er bra.

Hensikten med Statoils manøver er å blidgjøre markedet slik at aksjekursen stiger. Avkastningen de siste årene har vært tarvelig, slik finansmannen Endre Røsjø påpeker. Investeringene i oljesand og skifergass i Nord-Amerika gir svært lav lønnsomhet, ifølge Arctics oljeanalytiker Trond Omdal.

For staten betyr Statoils aksjekurs i det korte bildet ingenting. Det er selskapets langsiktige strategi som har betydning. Hvor står Statoil i 2020 og 2030?

Dette er en diskusjon som hører hjemme i det politiske rommet fordi staten er så stor eier i selskapet og fordi Statoil er så viktig som industriell motor i Norge. Forsterket klimapolitikk og forsert energiomstilling er en fundamental trussel som representerer stor risiko. Legger man til grunn at klimapolitikken lykkes, vil Statoils nåværende strategi være forfeilet.

Statoil investerer i tro på at oljeetterspørselen skal øke langt mer enn togradersmålet tåler. Signalene fra Helge Lund i forbindelse med kvartalspresentasjonen rokker ikke ved dette. Mange spørsmål kan reises.

Statoils hovedkontor, Forus (foto: Harald Pettersen, Statoil)
Statoils hovedkontor, Forus (foto: Harald Pettersen, Statoil)

Hva skjer hvis vi får «peak demand» etter olje omkring 2020, slik IEAs tograderscenario forutsetter? Hvordan skal oljeselskapene levere god avkastning i et fallende marked? Hva vil skje med prisene? Hvordan vil lønnsomheten påvirkes? Hvordan vil investorene reagere?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statoil driver i praksis ingen «grønn hedging», satsingen på fornybar energi er marginal i det store bildet. Vil oljeselskapene ta en rolle i energiomstillingen? Vil de etter hvert velge å utvikle karbonfrie inntektsstrømmer for å kompensere for inntektsbortfall når den fossile virksomheten krymper?

Det er en stor diskusjon om oljeselskaper bør investere for eksempel i solenergi eller om det er best at de blir ved sin lest og forbereder seg på sakte død. Fra et oljeselskaps ståsted kan samarbeid om utbygging av solenergi være interessant fordi det kan sikre avsetning for gass når solen ikke skinner. Kan det derfor være fornuftig for et oljeselskap som Statoil å bli kraftprodusent, basert på sol og gass?

Hvordan kan Statoil utvikles til et lønnsomt og vekstkraftig selskap i en verden der klimapolitikken lykkes?

Her er det mange store spørsmål som må debatteres i det åpne politiske rommet.

Det har skjedd et markant skifte i debatten om risikoen i fossil energi det siste året. Det er trolig at presset mot internasjonal olje og gassvirksomhet vil tilta fremover: Klimapolitikk er kommet for å bli, stadig flere store investorer er opptatt av risikoen. Dette vil hverken Statoil eller staten som eier komme seg unna.

Våre støttespillere

ANNONSE
Bluesky

Les også

Flere elbiler står parkert på rekke og rad om natten, koblet til ladestasjoner langs et snødekt fortau ved siden av et gjerde.

Professorene som ikke svarte på spørsmålet

Tre økonomiprofessorer ville ikke svare på hva kostnadene ved klimapolitikken er, skriver samfunnsøkonom Øystein Sjølie.

16. oktober 2025
Les mer
En mann i dress og slips står utendørs til venstre, og en kvinne i lyseblå blazer står innendørs til høyre. Begge smiler til kameraet.

Hva koster det å nå klimamålet for 2035?

Hva er den samfunnsøkonomiske kostnaden av å nå Norges klimamål for 2035? Tre professorer ved Handelshøyskolen NMBU tar for seg debatten om kostnadene ved klimapolitikken.

10. oktober 2025
Les mer
Tett skog med høye, rette furutrær og mosekledd mark, sett oppover gjennom stammene.

Norge trenger ikke kjøpe seg fri – vi har allerede løsningen

Norge velger å kjøpe kvoter fra Danmark i stedet for å føre vårt eget skog- og myropptak inn i klimaregnskapet. Dette er ikke nødvendig – det er et politisk valg, skriver Owe Waltherzøe, leder i Partiet DNI.

3. oktober 2025
Les mer

Oljefeber i omstillingens tid

En framtid med mindre olje vil ikke skade norsk økonomi selv om oljepartiene skaper inntrykk av det motsatte.

5. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026