1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Johannes Mauritzen
Johannes Mauritzen
Postdoktor ved Centre for Sustainable Energy Studies (CenSES) og NHH. Forsker på investering i og integrering av fornybare energikilder. Doktorgrad i bedriftsøkonomi fra NHH og mastergrad i samfunnsøkonomi fra University of Washington, Seattle. 
Publisert 19. januar 2015
Sist oppdatert 25.3.2022, 11:35
Artikkelen ble først publisert i Bergens Tidende 19. januar.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Derfor faller olje­prisen

Oljeprisfallet har også en annen forklaring enn økt produksjon av skiferolje i USA.

Chevrolet Bolt 300 km

General Motors viste nylig frem sin nye helelektriske Chevrolet Bolt. Bilen skal ha rekkevidde på 300 kilometer og en pris som begynner på 30 000 amerikanske dollar. (Foto: GM)

Publisert 19. januar 2015
Sist oppdatert 25.3.2022, 11:35
Artikkelen ble først publisert i Bergens Tidende 19. januar.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Johannes Mauritzen
Johannes Mauritzen
Postdoktor ved Centre for Sustainable Energy Studies (CenSES) og NHH. Forsker på investering i og integrering av fornybare energikilder. Doktorgrad i bedriftsøkonomi fra NHH og mastergrad i samfunnsøkonomi fra University of Washington, Seattle. 

Oljeprisen har falt dramatisk. Det er bare seks måneder siden prisen var vel over 100 dollar fatet. I dag er prisen under 50. Økt utvinning av skiferolje i USA er mest trukket fram som en forklaring. Men det er også en annen forklaringer som sjelden blir nevnt: Vi er i begynnerfasen av en teknologisk transportrevolusjon.

Skiferoljen har hatt en betydelig effekt på det globale oljemarkedet og den amerikanske økonomien. Total oljeproduksjon i USA har økt med mer enn 60 prosent i løpet av de siste fem årene, og nesten all ekstra produksjon kommer fra skiferfelt i Texas og Nord-Dakota. Det blir nå pumpet ut mer olje i USA enn i Saudi-Arabia.

Men prisen på oljen gjenspeiler ikke bare tilbud og etterspørsel i dag, men også forventninger om hva tilbud og etterspørsel blir i framtiden. Her er det stor risiko for oljeprodusentene.

For femti år siden ble olje brukt til å lage strøm, til oppvarming, til å produsere plastikk og kjemikalier og til å lage bensin og diesel for transport. Men i dag er oljen hovedsakelig brukt til transport.

Imidlertid er det store forandringer på vei. Først, måten vi bruker bilen på begynner å endre seg. Stadig færre unge mennesker velger å ta førerkort. Sjåførservice som Uber og bildeling som Bilringen har gjort bilen unødvendig for mange. I mange byer er det blit økt fokus på gåing, sykling og offentlig transport.

Men den viktigste forandringen er elektrifisering av transport. Om man hadde lyst til å kjøpe en elektrisk bil fra et kjent bilselskap for fire år siden, hadde man bare et valg – Nissan Leaf. I dag kan man velge blant mer enn 20 modeller.

Dagens elbiler har svært begrenset rekkevidde, men utviklingen i batteriteknologien skjer raskt. GM la nylig frem sine planer om å lansere en elbil i 2016 med 300 kilometer rekkevidde til en pris rundt 230.000 kroner. Tesla har også planer om å utvikle en bil med like god rekkevidde som sin Model S, men som koster halvdelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis oljeprodusentene ser for seg at en stor andel av fremtidens biler kjører på strøm, kan det hende at de nå velger å selge så mye som mulig. Dette kan forklare hvorfor vi har sett økende produksjon fra land som Saudi-Arabia og Russland i det siste halvåret tross sterkt fallende oljepriser. Kanskje ser de for seg en framtid med mange færre kunder.

Dette innlegget stod først på trykk i Bergens Tidende 19.januar.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Et kart over havområdene i Arktis som viser nominerte områder, bevaringsområder og SVO-områder for 2025, markert med røde, grønne og skisserte fargede soner. Havforskningsinstituttets logo er inkludert.

26. konsesjonsrunde i sårbar natur

Både klimahensyn og naturhensyn kan stoppe den 26. runden for oljeleting. Mesteparten av det foreslåtte arealet er «særlig verdifull og sårbar» natur.

4. november 2025
Les mer

EM i elbilandel: Norden topper

Norden i tet, Øst- og Sør-Europa henger langt etter. Dette er elbilandelen av nybilsalget i europeiske land for perioden januar til og med september.

28. oktober 2025
Les mer

Bilindustrien klarer EUs utslippskrav

Økt salg av elbiler gjør at de fleste bilprodusentene ligger godt an til å klare EUs utslippskrav for 2025-27.

11. september 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026