1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 16. oktober 2024
Sist oppdatert 16.10.2024, 21:41
EU-korrespondenten

EU-kommi­sjonen viker ikke – ingen nye biler med forbren­nings­motor etter 2035

Kommisjonen kommer til å forsvare det omstridte vedtaket om å fase ut forbrenningsmotoren i høringene med Europaparlamentet.

En mann i dress sitter foran en blå bakgrunn med gule stjerner arrangert i en sirkel.

Nederlandske Wopke Hoekstra skal fortsette med ansvar for miljø i EU-kommisjonen. Men han kan møte tøffe spørsmål under høringen i Europaparlamentet, særlig om utfasing av forbrenningsmotoren. Foto: EUs ministerråds medietjeneste

Publisert 16. oktober 2024
Sist oppdatert 16.10.2024, 21:41
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

I neste måned skal EUs miljøkommissær Wopke Hoekstra møte til høring i Europaparlamentet. Alle kommissærene må igjennom dette før den nye EU-kommisjonen godkjennes. Det er ventet at Hoekstra blir møtt med et betydelig antall kritiske spørsmål om EUs vedtak om å forby salg av biler med forbrenningsmotor etter 2035. Men Kommisjonen legger ikke opp til å gi signaler om at den vil slakke på kravet. Det viser dokumenter som Financial Times har sett. Her går det frem at Hoekstra, på vegne av Kommisjonen, vil forsvare loven.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Grunnen er blant annet at dette gir tydelig signaler til markedet og investorer. Dette er også en meget viktig symbolsak for EU. Vedtaket kobles også til muligheten for å bygge opp en europeisk batteriindustri, noe som så langt ikke har vært veldig vellykket.

Kina tar kaka

Det har vært økende motstand mot dette forbudet blant europeiske bilfabrikanter, ettersom de møter tøffere konkurranse fra kinesisk bilindustri.

Flere land som Italia og Frankrike har etterlyst fleksibilitet i gjennomføringen, men Kommisjonen planlegger å stå på sitt.

I EU har Kommisjonen en enerett på å legge frem lovforslag, men dette vedtaket har en klausul om at en skal vurdere det i 2025. Signalene fra Kommisjonen tyder på at de ikke legger opp til at det blir noen utsettelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En rekke parlamentarikere, ikke minst i den konservative EPP-gruppen, har ønsket seg mer fleksible regler. Senest sist uke gjorde de et vedtak om dette. Dermed ligger det an til tøffe runder for Hoekstra i høringen den 7. november.

Hvordan går det med «Fit for 55»?

Men gjennomføringen av EUs lov pakke «Fit for 55», sliter medlemslandene med.

Bare 14 av de 27 medlemslandene har hittil levert sine klima- og energirapporter til Kommisjonen. Disse viser hvordan medlemslandene ligger an til å nå EUs ambisiøse mål om 55 prosents kutt i utslipp i 2030, målt i forhold til 1990-nivå.

På tirsdagens energiministermøte i EU oppfordret energikommissær Kadri Simson medlemslandene til å sende inn disse rapportene. Fristen for å levere rapporten var i sommer.  

Våre støttespillere

Rapportene vil danne grunnlaget for Kommisjonens vurdering av hvordan det går med å kutte utslipp. Simson orienterte på møte om hvordan det går med gjennomføringen av lovgivningen som skal sikre 55 prosents kutt i 2030.

Orienteringen var meget generell. Det ble ingen debatt om dette på ministermøte, fordi ingen av ministerne tok ordet.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress snakker foran en blå bakgrunn med EU-flagget med gule stjerner i en sirkel.

EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

EU skal kutte utslippene med 90 prosent innen 2040, men med massiv kvotebruk og jevnlige muligheter for å senke målet.

5. november 2025
Les mer

Europaparlamentarikere setter røde linjer i kampen om klimamålene

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen vil formidle at Europa står samlet, men innenfor EU-institusjonene pågår det en beinhard kniving om å bevare tempoet i klimaomstillingen.

10. september 2025
Les mer
En person står og smiler foran en moderne bygning med flere EU-flagg på flaggstenger. Andre mennesker går i bakgrunnen.

Norge ønsker at EUs karbontoll utvides til flere varer

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) håper å sikre norsk konkurransekraft for produsenter av strategiske råvarer.

2. september 2025
Les mer
Nærbilde av EUs sentralbanksjef Christine Lagarde og blå briller, som holder hånden mot ansiktet og ser konsentrert fremover under en forelesning på Hertie School i Berlin i mai 2025.

Lagarde slår alarm om rapporteringskutt 

Den europeiske sentralbanksjefen Christine Lagarde frykter at forslagene om å forenkle regler for klimarapportering vil svekke både klimakampen og finansiell stabilitet.

21. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket