1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 28. mars 2025
Sist oppdatert 9.5.2025, 10:15
EU-korrespondenten

Norge med klar beskjed til EU: Ikke rør «slutt­da­toen» for diesel- og bensin­biler

Norge frykter at EU skal fire på kravene om utslipp fra bilparken. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen ber EU om å stå ved målet om at det bare skal selges biler uten forbrenningsmotor etter 2035.

Smilende person i mørk frakk står i en bygate, med bygninger og parkerte sykler i bakgrunnen.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen er bekymret for at EU ikke holder seg til planene om å fase ut forbrenningsmotoren. Foto: Alf Ole Ask

Publisert 28. mars 2025
Sist oppdatert 9.5.2025, 10:15
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen har møtt nordiske og europeiske kolleger i et vårlig Brussel. Han besøker EU-hovedstaden mens hans ministerkolleger diskuterer en forsterking av klimapolitikken frem mot 2040. I tillegg skal de finne botemidler mot EUs tap av konkurransekraft.  Et middel her er å avbyråkratisere og forenkle klimapolitikken. Det betyr mindre rapportering.

Forenkling eller svekkelse?

Bjelland Eriksen synes det er bra at EU forenkler endel av klimatiltakene. Men han ser at dette også kan bli brukt til å svekke EUs klimapolitikk. Særlig i de tilfellene der det fra før er lagt opp til en revisjon eller gjennomgang av klimareglene.

Et forhold han er spesielt oppmerksom på, er presset for at EU skal slappe av på regelen om at det i unionen ikke skal selges biler med forbrenningsmotorer etter 2035.

Vedtaket om at det ikke skal selges nye biler med forbrenningsmotorer etter 2035, skal Kommisjonen legge frem en vurdering av i år.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Sterke krefter i medlemslandene, i Europaparlamentet og i industrien, vil ha omkamp. De ønsker en mer teknologinøytral tilnærming, som betyr at det skal være mulig med flere løsninger enn elektrifisering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klare signaler fra Norge

Bjelland Eriksen viser til at Norge har vært veldig opptatt av kravene til kutt i CO₂-utslipp fra transportsektoren.

– Jeg har formidlet til Kommisjonen at den diskusjonen en nå har om CO₂ standarder for transport, er vi bekymret for. Nå er standardene tydelige. Det skal ikke omsettes nye biler med forbrenningsmotorer etter 2035. Fires det på de kravene med å tillate mer bruk av ulike typer biodrivstoff, så vil det være uheldig, understreker han.

– Men ser du tegn på at Kommisjonen beveger seg i den retningen?

– Jeg håper ikke det. Men når en åpner en del av disse diskusjonene, så kan det komme press fra grupper som ikke ønsker like strenge krav, sier han og nevner som eksempel medlemsland, Europaparlamentet eller industrien. 

Våre støttespillere

Norge inn i CBAM

Norge har meddelt EU at vi vil innføre CBAM (karbontollen) fra 1. januar 2027. Det er ett år etter at ordningen er i full gang i EU.

Bjelland Eriksen sier at Stortinget vil få denne saken til behandling i vårsesjonen 2026. I utgangspunktet er ikke CBAM EØS-relevant, men Norge har valgt å slutte seg til ordningen.

CBAM er en avgift på import av jern, stål, aluminium, kunstgjødsel, sement, elektrisitet og hydrogen. Avgiften skal hindre at land der industrien ikke betaler for utslipp, selger disse varegruppene billigere på det europeiske markedet. Ordningen gjør det også mindre attraktivt for europeisk industri å flytte produksjon til land som Kina for å slippe unna europeisk klimapolitikk.

CBAM forenkles

EU har «prøvekjørt» CBAM siden høsten 2024. Allerede nå har Kommisjonen foreslått forenklinger av ordningen, som gjør at de som importører under 50 tonn av for eksempel aluminium eller stål, slipper å registrere importen. Det betyr at 90 prosent av importørene slipper en omfattende prosedyre, mens de 10 prosent øvrige, som står for 99 prosent av utslippene, omfattes av ordningen.

Dette er bare en av forenklingene som EU-kommisjonen har lagt frem for å redusere rapporteringsplikt i forbindelse med bærekraftsdirektivene. De andre er EUs taksonomi (regler for bærekraftige investeringer) og direktivet om bærekraftsrapportering for foretak. Begge er lov i Norge gjennom EØS. Regelendringene omfatter også aktsomhetsdirektivet (Sustainability Due Diligence Directive), som ennå ikke innført i EØS-avtalen.

Må ivareta konkurranseevne

– Ser du en risiko for at denne forenklingen kan bli brukt til å svekke klimapolitikken?

– Ja, det er det en risiko for. Men jeg synes dette stort sett er kjempepositivt. Kommisjonen retter nå oppmerksomheten mer mot hvordan vi innretter energi- og klimapolitikken, slik at vi ivaretar konkurransekraften til industrien. Alternativet er at industrien flytter ut. Det betyr mer utslipp og tap av arbeidsplasser, understreker han.

Klimaministeren viser til at forenklingene, sammen med revisjonen av vedtakene, kan skape bekymring for svekkelse av klimapolitikken, Særlig fordi en nå har fått et Europaparlament som etter fjorårets valg er mindre klimavennlig.

– Men jeg tror Kommisjonen har de beste intensjoner. Det vi hører av signaler fra Kommisjonen, er riktig, sier han og viser spesielt til forenklingen av CBAM som meget fornuftig.

 

ANNONSE
Bluesky

Les også

En gruppe mennesker går ned en gang; en kvinne i rød dress med skilt og hvite sko står i forgrunnen og ser fremover med armene i kors.

Dette ønsker næringslivet seg fra EØS-nissen 

NHO etterlyser hurtigere behandling av viktige EU-regler, særlig på energi- og klimafeltet, og mer åpenhet om vurderingene som gjøres. 

3. desember 2025
Les mer

Går mot klart flertall i EU-parlamentet for å fremme norsk og islandsk EU-medlemskap 

Et massivt flertall i EU-parlamentets utenrikskomité ber EU-institusjonene om å arbeide aktivt for norsk, islandsk og grønlandsk medlemskap.  

4. november 2025
Les mer
En person står og smiler foran en moderne bygning med flere EU-flagg på flaggstenger. Andre mennesker går i bakgrunnen.

Norge ønsker at EUs karbontoll utvides til flere varer

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) håper å sikre norsk konkurransekraft for produsenter av strategiske råvarer.

2. september 2025
Les mer
En gruppe tjenestemenn og tidligere president Donald Trump står innendørs foran store vinduer, alle smiler og gir tommelen opp, med to amerikanske og to EU-flagg i bakgrunnen.

EU vil lempe på klimakrav for USA: – Det er en panikkdrevet respons

EU vil kjøpe mer amerikansk gass, og åpner for å lempe på karbontoll og bærekraftsrapportering for amerikanske varer. Analytiker Varg Folkman beskriver et EU presset fra alle kanter.

25. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket