1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Publisert 20. august 2024
Sist oppdatert 20.8.2024, 22:59
Nyhet

Tyske bilsjefer til EU: Stå fast på null­ut­slipp i 2035

Europeisk bilindustri sliter med stagnerende elbil-salg mens Kina øker videre, viser nye data. Toppledere i tysk bilindustri har likevel ingen tro på å utsette utfasingen av bensin- og dieselbiler i EU.

En kvinne i en grå kjole snakker foran en hvit bil på en bilutstilling, omgitt av mennesker og kameraer.

Kina holder høy fart på elbilmarkedet, Europa sakker akterut. Her fra presentasjon av en BYD-bil i Beijing i april 2024. (Foto: Andy Wong/AP/NTB).

Publisert 20. august 2024
Sist oppdatert 20.8.2024, 22:59
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no

Tyske bilprodusenter, landets viktigste industri, har fått seg en dobbelt smell fra Kina de siste månedene.

  • Elektrifiserte kinesere: Salget av elektriske biler (helelektriske og ladbar hybrid) har økt med 31 prosent i Kina de første sju månedene i år. De kinesiske produsentene tar stadig større andeler av hjemmemarkedet. I Europa som helhet har det vært nullvekst, og i Tyskland falt salget med hele 12 prosent i samme periode.
  • Salgsknekk: Det selges færre biler med forbrenningsmotor i det kinesiske markedet, som er svært viktig for tyske produsenter. Dette slår direkte inn på inntektene til Volkswagen og Mercedes.

Slik ser de globale salgstallene for elektriske biler ut så langt i år:

I Europa ble de svake salgstallene i Tyskland til en viss grad kompensert av vekst i Storbritannia og Frankrike, melder Rho Motion.

I Kina ble det i juli 2024 for første gang solgt flere elektriske biler enn bensin- og dieselbiler. Mesteparten av veksten i Kina hittil i år kommer fra økt salg av ladbare hybrider, som har vokst 70 prosent. Salget av helelektriske biler økte 12 prosent de første sju månedene.

Advarer mot omkamp

Nyhetsbrevet Europas grønne skifte

I nyhetsbrevet Europas grønne skifte velger Energi og Klima-redaksjonen ut nyheter og analyser om klimapolitikken i Europa, med særlig blikk på EUs grønne giv. Utsending en gang i måneden.

Abonner på Europas grønne skifte:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skepsisen til elbiler har lenge vært merkbar i Tyskland, og den siste utviklingen gir kritikerne mer diesel på tanken.

Regjeringspartiet FDP vil ha omkamp om EU-vedtaket om at alle nye biler fra 2035 skal være nullutslipp. Vedtaket har en klausul om at EU-kommisjonen skal gjøre en gjennomgang i 2026 for å se hvordan EU ligger an i forhold til 2035-målet. Dette kan åpne for en omkamp. De tyske kritikerne vil ha en større satsing på syntetiske drivstoffer (E-fuel) for å forlenge forbrenningsmotorens levetid.

Men tyske toppsjefer i bilindustrien ser annerledes på det. Sist ut er Oliver Blume, som leder både Volkswagen og Porsche. Han støtter EU-kommisjonens linje, og ser i beste fall en rolle for syntetiske drivstoffer i spesielle markedsnisjer. Teknologisk og med tanke på utslippskutt er det elbiler som vinner frem, sier han til Welt am Sonntag. Han er klar på hva bransjen trenger for å komme ut av krisen:

– Forpliktende lovgivning i retning elektrifisering. Bilindustrien opererer i lange sykluser og trenger forpliktende regler, sier Blume.

Våre støttespillere

De samme tonene kommer fra styreformann i Ford Tyskland, Gunnar Herrmann. I et intervju med Bild advarer han skarpt mot å utsette omstillingen. De tunge beslutningene om investeringer og omstilling er allerede tatt, og tiden kan ikke skrus tilbake. Dersom omstillingen utsettes, vil Tyskland oppleve et sjokk når prisene på drivstoff om noen år øker voldsomt – som de må hvis klimamålene skal nås.

En må stå ved EU-målene, mener også Herrmann.

– Hvis en tror på velstand og vekst og på fremtiden, vær så snill og la målene være som de er. Vi har forpliktet oss på disse målene, sier han.

Istedenfor å tvile og bremse, må Tyskland satse helhjertet, oppfordrer bil-toppene. Herrmann peker på situasjonen i USA, der Ford nå bygger ny fabrikk for bil- og batteriproduksjon i Kentucky og blir møtt med stor optimisme.

  • Les også: Klimarisiko i bilindustrien – der elektrifisering skaper krise

Kontrasten mellom Kina og Tyskland

I 2020 var 94 prosent av nye personbiler i Kina bensin- eller dieselbiler. I første halvår i år var andelen nede i 59 prosent, og i juli bikket den altså under halvparten.

I det kinesiske totalmarkedet har kinesiske produsenter som BYD og Geely nå 52 prosent markedsandel, mot 33 prosent i 2020. Volkswagen-gruppens markedsandel har falt fra 19 prosent i 2020 til 14 prosent i første halvår.

  • Les mer: Fakta og grafikk om elektrifisering av transport

Den svake utviklingen i det tyske markedet gjør at Tyskland ligger langt bak målet om å ha 15 millioner elektriske biler på veiene i 2030. Tankesmien Agora Verkehrswende går inn for mer samarbeid med kinesiske produsenter for å bidra til å nå målet.

Konkurransevridende subsidier?

EU-kommisjonen varslet i fjor høst innføring av toll på helelektriske biler produsert i Kina. Kommisjonen mener at subsidiene kinesiske produsenter får, utgjør en trussel mot europeiske produsenter.

5. juli trådte tollen i kraft med foreløpige tollsatser. Tirsdag denne uken kom Kommisjonen med en justering av tollsatsene, som varierer fra 17 til 36 prosent for ulike produsenter. Tesla-biler produsert i Kina får en egen sats på 9 prosent. Den endelige beslutningen i tollsaken kommer senere i høst, senest 30. oktober.

Salget av kinesiske elbiler i Europa falt i juli etter innføringen av tollen, skriver Bloomberg. Dette kan delvis ha vært en effekt av at lagrene ble tømt før tollen begynte å virke 5. juli. Kinesiske produsenter av elbiler hadde en markedsandel på 8,5 prosent i Europa i juli. En produsent som BYD har ikke endret prisene sine etter at tollen ble innført.

Globalt dominerer Tesla og kinesiske produsenter topp 20-listen over de mest solgte elektriske bilmodellene. Volkswagen er det eneste europeiske innslaget.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En gruppe tjenestemenn og delegater snakker sammen ved et bord under FNs klimakonferanse COP30 i Brasil.

Dette skjedde på COP30: Den store oversikten

Massiv motstand hindret veikart for fossil utfasing. EU og Kina fant ikke tonen i USAs fravær. Fremskritt på klimatilpasning og mer penger til skog. Energi og Klima oppsummerer resultatene fra COP30 i Belém.

27. november 2025
Les mer
En eldre mann med briller og grått hår smiler mens han snakker til pressen, med flere fargede mikrofoner synlige foran seg.

Statsbudsjettet: De viktigste klimasakene

Norge sliter med utslippskuttene i klimaavtalen med EU – gapet øker, viser forslaget til statsbudsjett. Les oversiktssak om budsjettnyhetene på klima- og energifeltet.

15. oktober 2025
Les mer
Flere arbeidere iført sikkerhetsutstyr monterer solcellepaneler på en metallkonstruksjon på toppen av en bygning, mens tilskuere står i nærheten i et urbant miljø.

Globale utslipp mot ny topp i 2025

Det går mot enda et år uten at den globale utslippskurven bikker nedover, viser estimat for 2025. CO₂-utslippene øker trolig i USA og EU, mens det kommer et lite lyspunkt fra India.

20. august 2025
Les mer

Så ujevnt fordelt er den globale energiomstillingen

Kina, Vesten og røkla i tre grafer: Ny FN-rapport samler essensielle data og peker på ujevn fordeling av investeringer som et av de viktigste hindrene for global grønn omstilling nå.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket