1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Publisert 18. mars 2020
Sist oppdatert 26.3.2020, 15:06
Artikkelen er mer enn to år gammel
Nyhet

Tyskland kuttet mer klima­gasser i 2019 enn alt Norge slipper ut

Hjulpet av dyre CO₂-kvoter og billig gass klarte Tyskland å kutte 54 millioner tonn av sine klimagassutslipp i 2019. Men flere sektorer enn kraft og industri må bidra hvis 2030-målet skal nås.

merkel_brussel_2020

Lyspunkt i krisen: Tyskland og forbundskansler Angela Merkel kuttet utslipp kraftig i 2019. (Foto: Bundesregierung/Kugler)

Publisert 18. mars 2020
Sist oppdatert 26.3.2020, 15:06
Artikkelen er mer enn to år gammel
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no

Nyheten: Med en reduksjon på 6,3 prosent tok Tyskland et skikkelig jafs av klimagassutslippene i 2019 sammenlignet med året før, viser foreløpige tall. Tyske utslipp lå dermed 35,7 prosent under 1990-nivået.

Bakgrunn: I alt slapp Tyskland ut 805 millioner tonn CO₂-ekvivalenter i 2019, en nedgang på 54 millioner tonn. Norges utslipp var på 52 millioner tonn i 2018 (2019-tall er ikke klare ennå).

Nyhetsbrevet Europas grønne skifte

I nyhetsbrevet Europas grønne skifte velger Energi og Klima-redaksjonen ut nyheter og analyser om klimapolitikken i Europa, med særlig blikk på EUs grønne giv. Utsending en gang i måneden.

Abonner på Europas grønne skifte:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Dette er hovedtallene fra de viktigste sektorene og årsakene bak utviklingen, ifølge det tyske miljødirektoratet Umweltbundesamt:

  • Ut med kull, inn med gass og fornybar: Utslippene fra kraftproduksjon falt med hele 16,7 prosent (51 mill. tonn). Lave gasspriser, dyrere CO2-kvoter og mer sol- og vindkraft sørget for å skvise kullkraftproduksjon ut av markedet. Flere kullkraftverk ble stengt ned for godt.
  • Industri: Her falt utslippene med 3,7 prosent. Særlig lavere utslipp fra stålindustri bidro.
  • Transport: Utslippene steg 0,7 prosent. Effekten av mer drivstoffgjerrige biler ble opphevet av flere bensin- og dieselbiler på veiene.
  • Bygg: Utslippene økte hele 4,4 prosent. Mer bruk av fyringsolje og kaldere vær enn i 2018 var årsaker.

Tysklands muligheter og utfordringer kan leses ut av statistikken:

Artikkelen fortsetter under annonsen
  • En truet fornybarsuksess: Landet høster fruktene av stor utbygging av sol- og vindkraft de siste 20 årene. Men nå har vindkraftutbyggingen bremset kraftig opp grunnet lokal motstand og nye regler for minsteavstand til bebygde områder. Dette må de politiske partiene finne en løsning på hvis utslippskuttene skal fortsette.
  • Fri fart for fall? Tyskland må få gjort noe med transportutslippene. Utslippene i 2019 var på 163,5 millioner tonn, og har ikke rikket seg siden 1990. Den offisielle målsettingen for 2030 er 98 mill. tonn. Et tiltak som kan gi umiddelbar effekt, er å innføre en fartsgrense på motorveiene. En grense på 120 km/t vil kutte utslippene med 2,6 millioner tonn i året, ifølge Umweltbundesamt. Motstanden mot dette er fortsatt stor.
  • Grønnere fyring: Utslippene fra oppvarming og kjøling av bygg må også begynne å falle. Tysklands fjernvarmesektor er i gang med å fase ut kull, men mye gjenstår. Overgang til varmepumper vil også ha stor effekt, og det gis støtte til bedre isolering.

Det store bildet: Utslippskuttet gir ny innsikt i hvordan Tyskland kan nå klimamål:

  • 2020 – kull og korona: I Tyskland har det lenge vært enighet om at klimamålet om 40 prosent kutt i 2020 var umulig å nå. Da må utslippene være nede på 751 millioner tonn. Nå er det plutselig innen rekkevidde igjen. Trenden med mindre kullkraft har fortsatt inn i 2020, og nå kommer effekten av koronaviruset i tillegg. Mindre transport og lavere industriproduksjon gir en (uønsket) hjelp til utslippskutt både i Tyskland og Europa for øvrig.
  • 2030 – bedre sjanse: Tyskland skal kutte 55 prosent av utslippene innen 2030, som tilsvarer totale utslipp på 563 millioner tonn. To studier fra regjeringen konkluderte nylig med at tiltakene som er vedtatt til nå bare vil gi opptil 52 prosent kutt. Etter den overraskende store nedgangen i 2019 konkluderer direktør Dirk Messner i Umweltbundesamt med at det er håp for 2030-målet også. Men det vil kreve nye tiltak.

Koronaviruset vil bare gi en engangseffekt og ikke sørge for nødvendige strukturelle endringer i samfunnet og økonomien, påpeker Messner – i verste fall kan det forsinke omstillingen. Det blir viktig å sikre at de økonomiske støttetiltakene i krisen utformes som «grønne stimuleringspakker», sier han, ifølge Clean Energy Wire. Det kan f.eks. inkludere renovasjon av bygninger, mer elbiler på veiene, mer kollektivtransport og mer satsing på hydrogen i industrien.

Vil du gå dypere? Grafikk og data om utslipp fra Umweltbundesamt. Bakgrunnsartikkel om utfasing av kull i Tyskland.

Våre støttespillere

ANNONSE
Bluesky

Les også

En kvinne med langt, mørkt hår og en kremfarget blazer står i en moderne gang og smiler til kameraet.

Energiewende for dyrt: Alle subsidier skal under lupen

Mer marked, mer pragmatisme, mindre subsidier: Tysklands energiminister mener omstillingen står ved en skillevei – men fornybar- og klimamålene står likevel fast.

15. september 2025
Les mer

Bilindustrien klarer EUs utslippskrav

Økt salg av elbiler gjør at de fleste bilprodusentene ligger godt an til å klare EUs utslippskrav for 2025-27.

11. september 2025
Les mer
To personer i formelle antrekk står vendt mot hverandre utenfor, de har øyekontakt og holder hverandre i armene i en samtale.

Høyt spill om nytt klimamål

Stor usikkerhet om EUs 2040-mål og bidrag til Parisavtalen like før det skal besluttes. Også om spenning rundt tysk realitetssjekk og oppdatert kalender for høsten.

3. september 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026