1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 10. mars 2025
Sist oppdatert 30.5.2025, 22:08
Podkast

– Når USA ikke er en driv­kraft, er vi nødt til å ha med Kina

Skipsfarten trenger globale avtaler for å kutte utslippene til netto null. – Når USA ikke er en drivkraft og budskapet fra president Trump er «Drill, baby, drill», er vi nødt til å ha med Kina, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Knut Arild Hareide.

Publisert 10. mars 2025
Sist oppdatert 30.5.2025, 22:08
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

Neste måned samles Den internasjonale sjøfartsorganisasjonens (IMO) medlemsland i London. Målet er å vedta reguleringer som gjør det dyrere å bruke fossilt drivstoff og som bidrar til at også store tank-, bulk- og containerskip investerer i nullutslippsløsninger og går over til fossilfritt drivstoff.

Smilende person i dress med armene i kors, stående mot en mørkeblå bakgrunn.
Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Foto: Norges Rederiforbund

– Vi i Rederiforbundet ønsker både en prismekanisme og en fuelstandard. Men spør du meg om resultatet blir bra nok, så er jeg usikker, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Knut Arild Hareide.

Krevende å få alle land med

For ti år siden var det vanskelig å se for seg at store skip som frakter biler, korn, elektronikk, klær og olje fra Asia til Europa og mellom Kina og USA hadde noen mulighet til å redusere utslippene til netto null. Det er det ikke lengre.

 – Det er ikke teknologien som er utfordrende. Vi kommer til å ha skip som kan gå på for eksempel ammoniakk. Det vanskelige er de regulatoriske løsninger som gjør at disse skipene ikke fortsetter å bruke konvensjonelt drivstoff, fordi grønt drivstoff enten ikke er tilgjengelig eller det er for dyrt, sier Hareide.

Hareide er gjest i denne podkast-episoden og forklarer hvorfor klimaomstillingen til sjøs går sakte og hvordan krig, uro og handelskrig har gjort det enda mer krevende å få hele verden med på felles spilleregler som regulerer utslippene fra internasjonal skipsfart.

Artikkelen fortsetter under annonsen

 – Når USA, som har hatt de største utslippene, ikke vil være en drivkraft, er det enormt utfordrende når vi vet hvor alvorlig situasjonen er og at det haster mer enn noen gang. Men i IMO er det to-tredjedels flertall som gjelder. Det betyr at får vi Kina, India og Brasil med på gode løsninger sammen med Europa og Norge, så vil ikke USA kunne blokkere det, sier Hareide.

Lytt til podkasten i nettleseren eller i din foretrukne podkastapplikasjon.

Abonner på Energi og Klima som podkast

Selv om du alltid vil finne siste episode her på nettsiden, er det enkleste for deg å abonnere på Energi og Klima. Helt gratis! Det gjør du enten i Apple Podcasts, PocketCast, Spotify, Podme, Acast eller via RSS. Da finner nye episoder automatisk veien til ditt øre.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To menn i dress sitter og snakker i et utsmykket rom med gulldekorasjoner og en byste på en kappe i bakgrunnen. Den ene mannen gestikulerer, mens den andre sitter med hendene foldet.

Trump stansa IMO – no må Noreg og Europa vakne

Me var for naive. Det er kjensla eg står igjen med etter å ha vitna med eigne auge at USA og Donald Trump klarte å utsetje klimasatsinga i skipsfarten, skriv Reber Iversen frå Maritime CleanTech.

6. november 2025
Les mer

Klimaavtale blokkert: Disse landene stemte med USA

Langt flere enn olje- og gassprodusenter bidro til at skipsfartens klimaavtale ble utsatt. Kina, India og en rekke utviklingsland stemte med USA. Til og med EU slo sprekker.

21. oktober 2025
Les mer
Et stort containerskip lastet med stablede containere seiler i nærheten av en travel havn, med kraner og andre containerskip synlige i bakgrunnen under en overskyet himmel.

Seier for Trump: Klimaavtale for global skipsfart utsettes

Press og trusler førte frem for en fossilkoalisjon ledet av USA: Avstemning om det banebrytende rammeverket for utslippskutt i global skipsfart blir utsatt med et år.

17. oktober 2025
Les mer
To store containerskip ligger til kai i en havn, stablet med fargerike containere, med kraner og en slepebåt i nærheten under en klar himmel.

Trump til åpen kamp mot globale klimatiltak

Denne ukens fem utvalgte nyheter: USA truer land som vil kutte skips-utslipp, konsekvensene av russergass til Kina, Trump mot havvind, knappere CO₂-lagre og spansk skogbrannfasit.

5. september 2025
Les mer
ANNONSE