– Når USA ikke er en drivkraft, er vi nødt til å ha med Kina

Skipsfarten trenger globale avtaler for å kutte utslippene til netto null. – Når USA ikke er en drivkraft og budskapet fra president Trump er «Drill, baby, drill», er vi nødt til å ha med Kina, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Knut Arild Hareide.

Neste måned samles Den internasjonale sjøfartsorganisasjonens (IMO) medlemsland i London. Målet er å vedta reguleringer som gjør det dyrere å bruke fossilt drivstoff og som bidrar til at også store tank-, bulk- og containerskip investerer i nullutslippsløsninger og går over til fossilfritt drivstoff.

Smilende person i dress med armene i kors, stående mot en mørkeblå bakgrunn.
Knut Arild Hareide, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Foto: Norges Rederiforbund

– Vi i Rederiforbundet ønsker både en prismekanisme og en fuelstandard. Men spør du meg om resultatet blir bra nok, så er jeg usikker, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Knut Arild Hareide.

Krevende å få alle land med

For ti år siden var det vanskelig å se for seg at store skip som frakter biler, korn, elektronikk, klær og olje fra Asia til Europa og mellom Kina og USA hadde noen mulighet til å redusere utslippene til netto null. Det er det ikke lengre.

 – Det er ikke teknologien som er utfordrende. Vi kommer til å ha skip som kan gå på for eksempel ammoniakk. Det vanskelige er de regulatoriske løsninger som gjør at disse skipene ikke fortsetter å bruke konvensjonelt drivstoff, fordi grønt drivstoff enten ikke er tilgjengelig eller det er for dyrt, sier Hareide.

Hareide er gjest i denne podkast-episoden og forklarer hvorfor klimaomstillingen til sjøs går sakte og hvordan krig, uro og handelskrig har gjort det enda mer krevende å få hele verden med på felles spilleregler som regulerer utslippene fra internasjonal skipsfart.

 – Når USA, som har hatt de største utslippene, ikke vil være en drivkraft, er det enormt utfordrende når vi vet hvor alvorlig situasjonen er og at det haster mer enn noen gang. Men i IMO er det to-tredjedels flertall som gjelder. Det betyr at får vi Kina, India og Brasil med på gode løsninger sammen med Europa og Norge, så vil ikke USA kunne blokkere det, sier Hareide.

Lytt til podkasten i nettleseren eller i din foretrukne podkastapplikasjon.

Abonner på Energi og Klima som podkast

Selv om du alltid vil finne siste episode her på nettsiden, er det enkleste for deg å abonnere på Energi og Klima. Helt gratis! Det gjør du enten i iTunes, Google Podcasts, PocketCast, Spotify, PodmePodbean eller via RSS. Da finner nye episoder automatisk veien til ditt øre.

Les også

Fire menn i dresser står og samtaler i en gang eller et lobbyområde, med andre mennesker og kunstverk synlige i bakgrunnen.

Norge åpner for å ta flere EU-direktiver inn i EØS-avtalen som vil knytte Norge mye tettere til EUs handelspolitikk. Dette er regler som skal gjøre det lettere å stå imot om Kina eller USA bruker økonomisk press for å oppnå politiske mål.

23. mai 2025
Les mer
Et stort blått containerskip med «Albert Maersk» og «All the Way to Zero»-bannere ligger til kai ved en havn, omgitt av mennesker, med kraner i bakgrunnen.

Internasjonal skipsfart har like store utslipp som Tyskland og Saudi-Arabia, men dekkes ikke av Parisavtalen. Nå skal utslippene endelig bli regulert etter gjennombrudd i FN-forhandlinger.

15. april 2025
Les mer
Et skip ligger til kai under en stor kran merket "Port Authority of Thailand No. 261," laster eller losser røde fraktcontainere.

Dramatiske forhandlingar om CO₂-avgift i internasjonal skipsfart. Les òg om IEAs råd til Tyskland, Volkswagens elbilvekst, aksjonistar som tek pause – og kolindustrien som truleg ikkje kan reddast

11. april 2025
Les mer

PODKAST: – Kina er det viktigste landet i den grønne omstillingen, og Kina ligger langt foran sine planer. Målet var 1200 GW fornybar kapasitet i 2030. Det målet nådde Kina i fjor, sier adm. direktør i Rystad Energy, Jarand Rystad.

20. februar 2025
Les mer
ANNONSE