Debatt24. april 2018Ny rapport om luftfart, taxfree og klimaVil teknologiutviklingen sørge for at vi kan fly like mye som nå samtidig som vi kutter CO₂? Er en tredje rullebane på Gardermoen forenelig med klimamålene? På tide å skrote luftfartens svar på harryhandelen og fase ut taxfree-ordningen?
Kommentar18. april 2018Teknologi og forskning: Hvilke muligheter finnes for lavere utslipp fra luftfarten?Dagens virkemidler er ikke tilstrekkelige om vi skal få til et nødvendig skift mot langt lavere utslipp i luftfarten. Det mangler ikke på politisk støtte i form av intensjoner, men den praktiske gjennomføringen krever mer kraft.
Kommentar2. februar 2018Om reisevanar, cocktailar og klimaeffektarNordmenns reisevanar, spesielt fly- og bilreisene våre, påverkar klimaet. Men kor stor klimaeffekten eigentleg er, avheng av mange ulike forhold.
Kommentar31. januar 2018EUs kvotesystem virker godt for luftfartenEUs kvotesystem har sørget for å stabilisere CO2-utslippene fra luftfart innenfor EØS-området på 95 prosent av nivået i 2004-2006. Det betyr at nesten all vekst i norsk luftfart er karbon-nøytral.
Kommentar30. januar 2018Derfor er avvikling av taxfree-ordningen viktig for klimaetNår du ankommer flyplassen i Norge etter en tur utenlands, kan du stikke innom taxfree og handle avgiftsfri alkohol og tobakk. Kjekt for lommeboka, vil mange tenke. Men for klima, miljø og samfunn har ordningen betydelige kostnader. Lurer du på hvorfor? Her er forklaringen.