2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Peter Friis Hansen
Peter Friis Hansen
Direktør, energiprogrammet, DNV GL.
Luca Garrè
Luca Garrè
Seniorforsker, DNV GL.
Publisert 27. november 2012
Sist oppdatert 8.4.2022, 13:13
Artikkelen er mer enn to år gammel

Global oppvar­ming har en pris

Hvordan sikrer man mennesker og materielle verdier mot konsekvensene av global oppvarming? God klimatilpasning handler om å kombinere oppdatert klimakunnskap med gode risikoanalyser. 

Publisert 27. november 2012
Sist oppdatert 8.4.2022, 13:13
Artikkelen er mer enn to år gammel
Peter Friis Hansen
Peter Friis Hansen
Direktør, energiprogrammet, DNV GL.
Luca Garrè
Luca Garrè
Seniorforsker, DNV GL.

«Sandy» feide innover det nordøstlige USA i oktober 2012 og ødela for milliarder av dollar. Hendelsen viser tydelig hvilke verdier som står på spill med økende havnivå og økt hyppighet av ekstremvær. Hvordan kan man best mulig sikre infrastruktur og eiendom best mulig på klimaendringene som kommer?

Klimaendringer og ekstreme værhendelser vil ha stor påvirkning for samfunnsfunksjoner som vannforsyning, matsikkerhet og helse – og for klimasensitive sektorer som landbruk, skogbruk og reiseliv. Dette fremkommer i klimapanelets rapport om ekstremvær fra 2011. Klimarelaterte ekstremhendelser er forventet å kunne få store konsekvenser for infrastruktur – bygninger, broer og havneanlegg.

Bygger bro mellom klima og design

Men hva skal man planlegge for – og hvordan planlegges en tilpasning best mulig?

Ifølge DNVs tilnærming ligger nøkkelen i å kombinere klimaforskning og mer tradisjonell risikoanalyse. Hvor mye snø tåler taket? Forskjellen er stor på om snømengden øker jevnt gjennom vinteren eller om alt ramler ned på noen få dager.

Eksempelet er hentet fra DNV-forskerne Kjell Eriksson og Peter Friis-Hansens studie «Riskbased adaption to climate change» fra 2011. Målet for deres forskning er å bygge en bro mellom klimamodeller og designmetoder brukt for infrastruktur. Hvordan må demningen, havneanlegget eller oljeplattformen konstrueres for å tåle et tøffere klima?

Må ta høyde for usikkerhet

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge DNVs tilnærming vil startpunktet måtte være klimaforskningens vurderinger. Så må klimamodellene nedskaleres og spesifiseres til lokalt bruk, før informasjonen kombineres med en detaljert risikoanalyse knyttet til den konkrete problemstillingen man vil belyse. Slik kan bygninger og annen infrastruktur konstrueres på en måte som tåler et mer brutalt klima.

  • Hvordan påvirker klimaendringene lokalt, regionalt og globalt?
  • Hvordan beskytter man best seg og sine verdier?
  • Hvordan håndteres alle usikkerhetene?
  • Hvordan utarbeides en best mulig risikoanalyse som tar høyde for levetiden for infrastruktur og konstruksjoner, med en tidshorisont på 20-50-100 år?

Sammenhengen mellom klimaendringer og andre forhold som påvirker risikobildet vil være det avgjørende. Klimatilpasningstiltak vil måtte ta hensyn til usikkerhet forbundet med klimaprognoser, samt usikkerhet fra modellering av påfølgende konsekvenser.

Klimamodeller og prognoser spiller en avgjørende rolle i kunnskapsdannelsen. De gir et vitenskapelig basert bilde av hvordan klimaet kan tenkes å utvikle seg i fremtiden, både globalt og regionalt. Klimamodellene er sentrale fordi de er den viktigste mulighet vi har for å frembringe estimater av fremtidens klima. Men også klimamodellene har begrensinger, blant annet grunnet for lite kunnskap om alle faktorene som påvirker.

Dersom de anvendes ukritisk og tolkes feil, kan det medføre alvorlige og feilaktige beslutninger. Det er derfor avgjørende at ulike ekspertise og kompetanse blir knyttet sammen. Det må bygges bro mellom ulike kunnskapsdomener som klimavitenskap, økonomi, statsvitenskap og tekniske disipliner.

Våre støttespillere

ANNONSE
Bluesky

Les også

En stor folkemengde samler seg i nærheten av ødelagte biler og utrykningskjøretøy utenfor bygninger, med vrakrester på bakken, etter en ødeleggende hendelse i et byområde.

Studier: Kostnadene ved klimakrisen kan bli mye høyere enn antatt

Kostnadene ved den globale oppvarmingen kan bli høyere enn vi har trodd. Finansnæringen trenger mer kunnskap for å beregne risiko og forebygge finansiell ustabilitet, mener analytiker Lars Erik Mangset.

17. desember 2025
Les mer

November: 1,54 °C over førindustriell tid

Global gjennomsnittstemperatur i november var 1,54 °C høyere enn nivået i førindustriell tid (1850-1900).

9. desember 2025
Les mer
En mann i hvitt religiøst antrekk og briller sitter på en stol, holder papirer og snakker i en mikrofon mot en ensfarget bakgrunn.

Paven fordømmer klimaskeptikere som Trump

Denne ukens fem utvalgte nyheter: Klar klimatale fra paven, krav om global finansreform, miljøproblemer truer konkurransekraften, ny britisk fornybar-rekord og billigere ren strøm i Spania.

3. oktober 2025
Les mer
En person heller vann fra en grønn bøtte over hodet under en strålende sol, med vannsprut og klar himmel i bakgrunnen.

«Umulig» hetebølge vil komme hyppigere med økende oppvarming

En hetebølge som den som traff Norden i juli, ventes en gang hvert 50. år i dagens klima. Øker global temperatur videre, kommer slike hetebølger hyppigere, konkluderer ny hurtig-studie.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026