1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 3. september 2019
Sist oppdatert 4.9.2019, 16:49
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Disse båtene flytter null­ut­slipps­grensen

Batterifergen Ampere var en verdensnyhet i 2015. Nå er Norges maritime industri klar til å ta imot bestilling på båter som kan kjøre mange ganger lengre og fortere, uten utslipp.

Utslippsfrie hurtigbåter

Fem konsepter for utslippsfrie hurtigbåter. Oppe fra venstre: Selfa Arctic, NTNU Technology Transfer og Flying Foil, Rødne Trafikk. Nede fra venstre: Brødrene Aa og Transportutvikling.

Publisert 3. september 2019
Sist oppdatert 4.9.2019, 16:49
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

Hurtigbåter, eller snøggbåter som vi sier på Vestlandet, er en klimaversting. Ingen andre transportmidler har høyere utslipp per passasjerkilometer – ikke en gang innenriks fly. Snøggbåtene mellom Bergen og Sogn/Nordfjord bruker alene 6,6 millioner liter diesel i året.

I april i fjor inngikk Trøndelag fylkeskommune utviklingskontrakter med fem konsortier ledet av Brødrene Aa, NTNU Technology Transfer og Flying Foil, Rødne Trafikk, Transportutvikling og Selfa Arctic. Alle fem har hatt med partnere i arbeidet med å utvikle hurtigbåt-konsepter som skal tilfredsstille kravet om å frakte minst 275 passasjerer i minst 30 knop over en distanse på minst 95 nautiske mil (Trondheim – Kristiansund), uten utslipp.

Energigjerrige batteri- og hydrogenbåter

3. september 2019 presenterte konsortiene sine løsninger. Fellesnevneren er at alle har lagt ned mye arbeid i design og materialvalg for å få en så energigjerrig båt som mulig. Samtlige har også valgt batteri eller hydrogen som «drivstoff».  Hvis ren batteri-elektrisk drift skal være mulig på strekningen Trondheim – Kristiansund må batteriene enten lades eller byttes underveis.

Disse fem båt-konseptene kan være godt nytt både for klimaet og for norsk verdiskaping.
Båter som kan kjøre lengre og raskere enn elferjene tar oss noen viktige steg videre mot målet om å halvere utslippene fra skipsfarten i Norge innen 2030. Det er også et betydelig marked for hurtiggående passasjerbåter utenfor Norge.
Men båtene må sjøsettes for å demonstrere at konseptene er gode og at de har potensial til å skaleres opp for eksport. Kanskje er det i norske farvann vi vil få testet dem først.

På Vestlandet i løpet av 2022?

I Norge har vi nærmere 100 hurtig- og lokalbåtruter som er en del av kollektivtrafikken. I høst skal alle 18 hurtigbåtruter i Sogn og Fjordane og mellom Sogn og Fjordane og Hordaland ut på nye anbud.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om det blir diesel eller utslippsfrie båter her, handler mer om politikk enn teknologi.

Det er bare ved å stille strenge krav at fylket kan «tvinge» rederiene til å levere utslippsfrie konsepter. Fergeanbudet i Hordaland er et godt eksempel på hvordan det kan gjøres, men det finnes også mange eksempler på offentlige anbudskonkurranser som ikke fremmer utslippsreduksjoner. I det kommende hurtigruteanbudet er det to fallgruver:

  • Frykt for ny teknologi: Krav om nullutslipp senkes til lavutslipp.
  • Frykt for økonomisk smell: Å være «first mover» betyr at man viser vei for andre, men også at man kjøper teknologi til en høyere pris enn det nestemann vil måtte betale.

Fylkeskommunene er lovet statlig støtte

Det er ikke vanskelig å forstå økonomiargumentet. Men det er grunn til å minne om regjeringens løfte i handlingsplanen for grønn skipsfart som sier at «Ved fremtidige revisjoner av kostnadsnøklene i inntektssystemet for fylkeskommunene, vil regjeringen ta hensyn til kostnadsøkninger som følge av at fylkeskommunene har stilt krav om lav- og nullutslippsløsninger i ferge- og hurtigbåtsamband.» Statlige myndigheter må sørge for at det blir mulig for fylkene å velge utslippsfritt. Bare det er godt nok.

Våre støttespillere

Fra ambisjon til handling

Norge skal være et lavutslippssamfunn i 2050. Vi skal halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030 og kollektivtrafikken skal være fossilfri innen 2025. Vi er gode til å vedta mål og ambisjoner. Men selv de mest ambisiøse målene er verdiløse hvis de ikke følges opp med konkret handling.

I 2018 steg Norges klimagassutslipp til 52,9 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Det er 3,4 prosent høyere enn i 1990 til tross for at vi har klare mål om at utslippene skal ned.
Hver mulighet vi har til å erstatte fossil energi med utslippsfrie alternativer, må brukes til nettopp det.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En moderne industribygning med flere lasteramper og to høye skorsteiner som sender ut hvit røyk under en overskyet himmel.

Derfor bør CO2 fanges fra avfallsforbrenning

Flere norske byer bør gjøre som Oslo nå gjør på Klemetsrud. Deriblant Trondheim, der hvert fjerde tonn med fossilt CO₂ stammer fra avfallsforbrenning, skriver fire Sintef-medarbeidere.

26. november 2025
Les mer
En stor folkemengde marsjerer med kisteformede skilt merket "COAL", "OIL" og "GAS" under en klimaprotest, med en jordklode og en solskulptur i bakgrunnen.

Sør-Korea skal fase ut kullkraft

Denne ukas fem utvalgte nyheter: Sør-Korea vil fase ut kull, Danmark topper klimarangering, Iran vil lage kunstig regn, klimaet gjør forsikring vanskelig i USA og Europa passerer milepæl for energilagring.

21. november 2025
Les mer
Flere høyspentledninger og master strekker seg over et landlig landskap med åser i bakgrunnen under en overskyet himmel.

Vi behøver ikke ofre landskap og natur for å få mer kraft

Det finnes energitekniske løsninger som kan dekke det økende strømbehovet til næring og industri uten at vi må ofre landskap og natur, skriver Usman Dar og Karen Holst fra Asplan Viak.

8. oktober 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket