Google og Facebook – ikke bare grønne

Nettgigantene investerer i fornybar energi, men gir samtidig pengestøtte til de mest hardbarka «klimaskeptikerne».

For en uke siden annonserte Google sin nyeste investering i fornybar energi – seks store solenergianlegg i California og Arizona. Dagen før hadde Facebook fortalt om et nytt datasenter i Iowa som skal drives av vindkraft.

Ingen tvil om at nettgigantene jobber for å drive sine strømslukende fasiliteter med grønn energi. Google har ambisjoner utover det også. Men det grønne imaget har slått noen sprekker i det siste. Facebook og Google har valgt å støtte politikere og tankesmier som driver aggressive kampanjer mot klimaforskning og klimapolitikk basert på forskningens resultater.

  • Kriminelle klimaforskere: I juli var Google vertskap for en fundraising-lunsj for senator Jim Inhofe fra Oklahoma, en republikaner som kaller klimaendringer for «en bløff» og har gått inn for kriminaletterforskning av klimaforskere.
  • Protest fra Google-forskere: Det fikk 17 forskere som ble engasjert av Google i et eget forskningsopplegg om klima i 2011 til å skrive et åpent protestbrev til nettgigantens toppsjefer Eric Schmidt og Larry Page.
  • Klimagassutslipp=liv: Både Google og Facebook har støttet tankesmien Competitive Enterprise Institute, som er kjent for en reklamekampanje for klimagassutslipp. Den hadde slagordet «They call it pollution. We call it life.»
  • Mot fornybar: De to selskapene støtter også lobbygruppen American Legislative Exchange Council (ALEC), som arbeider for å fjerne klimapolitiske tiltak og satsing på fornybar energi på delstatsnivå i USA. Flere andre store selskaper har droppet sin støtte til ALEC.

Støtten til Jim Inhofe forsvarer Google med at det har felles interesser med senatoren på ett område: Google har et datasenter i Oklahoma.

I brevet til toppledelsen oppfordrer forskerne Google om å vise moralsk lederskap og vurdere nøye hvilke politikere det samarbeider med:

«Google’s recent support for Senator Inhofe forces us to question the company’s commitment to science communication and to addressing climate change. Nearly every large company must – and should – work with policymakers on both sides of the aisle. We also recognize the difficulty that corporations sometimes face in reconciling their core principles with their short-term business priorities. But in the face of urgent threats like climate change, there are times where companies like Google must display moral leadership and carefully evaluate their political bedfellows. Google’s support of Senator James Inhofe’s re-election campaign is one of those moments.»

(Flere detaljer og bakgrunn hos tyske Wirtschaftswoche Green).