2

Støtt oss
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Øystein Sjølie
Øystein Sjølie
Utdannet samfunnsøkonom fra Universitetet i Oslo og autorisert finansanalytiker fra Norges Handelshøyskole.
Publisert 28. oktober 2025
Sist oppdatert 28.10.2025, 16:55
Debatt

Vi må regne på hva klima­po­li­tikken koster

Først da vi presenterte tall på hva klimapolitikken kan koste, ble det fres i den offentlige debatten, skriver Øystein Sjølie i en avslutningsreplikk til NMBU-professorene.

Stillbilde fra NRKs Debatten, med programleder og fire debattanter.

Artikkelforfatter Øystein Sjølie (til h.) under NRKs Debatten 23. oktober 2025, der han diskuterte klimapolitikk og kostnader med klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (til v.), professor Knut Einar Rosendahl (delvis skjult) og klimaforsker Asbjørn Torvanger. Programleder Fredrik Solvang i midten. (Skjermbilde fra NRK TV).

Publisert 28. oktober 2025
Sist oppdatert 28.10.2025, 16:55
Øystein Sjølie
Øystein Sjølie
Utdannet samfunnsøkonom fra Universitetet i Oslo og autorisert finansanalytiker fra Norges Handelshøyskole.

Arild Angelsen, Ståle Navrud og Knut Einar Rosendahl (ANR), alle professorer ved NMBU, skriver i et innlegg i Energi og Klima 22. oktober at mine illustrative regnestykker om kostnadene ved klimamålet som Stortinget vedtok, er villedende.

De sier at kunnskaper om kostnader er viktig, men synes at debatten jeg har dratt i gang, ikke gjør politikken mer opplyst. Blant annet mener de det tallet jeg har presentert på 175 milliarder kroner som årlig kostnad, blir misbrukt i debatten.

Kanskje det.

Mitt prosjekt om å få frem kostnadsanalyser startet ikke i høst. Det startet høsten 2023, da jeg i flere runder kritiserte Klimautvalget 2050 for å ikke beregne kostnader av forslagene sine, på tross av at dette var bestilt i mandatet. Det samme gjorde for øvrig SSB. Jeg kan ikke huske at ANR reagerte da, da jeg ikke antydet hvor høye kostnadene kunne være. Det gjorde ingen andre heller, så det ble ingen debatt.

I vinter skrev jeg en høringsuttalelse til forslaget til klimalov. Et viktig punkt for meg i denne uttalelsen var at departementet skulle gjøre tydelige drøftinger av kostnadene. I april skrev jeg i Minerva at forslaget til nytt klimamål – om kutt på 70 prosent fra 1990 – ikke var ledsaget av noen kostnadsanalyse. I juni skrev jeg det samme i Finansavisen. Uten annen reaksjon enn at klimaministeren sa på Twitter at de hadde laget anslag, en påstand departementet benektet.

En person med bedre grep om offentlig debatt enn meg anbefalte meg å lage noen tall. Da ble det ofte mer fres i debatten. Som sagt, så gjort. I juli antydet jeg i Finansavisen en metode for å tenke rundt dette på, og viste hvordan ulike forutsetninger ga tre vidt forskjellige «anslag». Da fikk jeg i alle fall svar av Zero.

Nå i oktober skrev seniorforsker Asbjørn Torvanger og jeg i Aftenposten at dersom gjennomsnittskostnaden er 5000 kroner per tonn, vil klimapolitikken koste oss 175 milliarder i året fra 2035, siden målet er å kutte 35 millioner tonn. Og da ble det endelig fyr i debatten, blant annet med engasjement fra ANR, også på Debatten i NRK.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er anslaget vårt rimelig? For å gjenta oss selv: Det er ikke så godt å si. ANR mener åpenbart dette er for høyt, og kritiserer oss for å bruke tall for elbilstøtten. Men elbilpolitikken er beregnet å koste 12 000 kroner på marginen. Det utelukker på ingen måte at gjennomsnittskostnaden kan være 5000 kroner per tonn.

ANR er også opptatt av at deltagelse i EUs kvotesystem vil gi lavere kostnader. Det stemmer nok. Prisen på kvoter er nå i underkant av 1000 kroner per tonn. Viktige spørsmål er derfor hvordan kvoteprisene blir fremover, og hvor mye vi skal satse på dette.

I et annet høringssvar til klimaloven heter det:

«Som påpekt av Klimautvalget 2050 er imidlertid omfattende bruk av kvoter etter 2030 mindre hensiktsmessig: Mer ambisiøs klimapolitikk i EU vil gi lavere tilgang til kvoter og de vil stige i pris. Omfattende kjøp av kvoter som erstatning for reduserte utslipp innenlands vil utsette nødvendig omstilling og også gjøre omstillingen til et lavutslippssamfunn i Norge på et senere tidspunkt mer krevende.»

Dette svaret er fra NMBU. Universitetet anbefaler videre: «Norges utslippsmål i klimaloven bør ligge i den aller øverste del av spennet på 55-80 % målt mot 1990, hvorav en betydelig, tallfestet andel av reduksjonen tas i Norge».

Våre støttespillere

Innspillet er signert rektor, men det er ikke hun som har skrevet. Ståle Navrud er oppført som førsteforfatter, og blant bidragsyterne er også Knut Einar Rosendahl. De etterspør ikke noe kostnadsanslag. Det fikk vi heller ikke.

Debatt om klimamål, klimapolitikk og kostnader

Energi og Klima setter med denne replikken strek for debatten mellom Øystein Sjølie og NMBU-professorene Arild Angelsen, Ståle Navrud og Knut Einar Rosendahl om klimapolitikkens kostnader. Tidligere innlegg i debatten:

10. oktober: Angelsen, Navrud og Rosendahl: Hva koster det å nå klimamålet for 2035?

16. oktober: Sjølie: Professorene som ikke svarte på spørsmålet.

22. oktober: Angelsen, Navrud og Rosendahl: Villedende om kostnader av klimamålet

ANNONSE
Bluesky

Les også

Nærbilde av et digitalt instrumentpanel som viser hastighet, batterinivå og flere indikatorlamper i et elektrisk kjøretøy.

Villedende om kostnader av klimamålet

Økt klarhet i kostnadene og andre konsekvenser ved ulike veivalg i klimapolitikken er viktig. Villedende regnestykker bidrar ikke til dette, skriver økonomiprofessorer fra NMBU i replikk til Øystein Sjølie.

22. oktober 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert på rekke og rad om natten, koblet til ladestasjoner langs et snødekt fortau ved siden av et gjerde.

Professorene som ikke svarte på spørsmålet

Tre økonomiprofessorer ville ikke svare på hva kostnadene ved klimapolitikken er, skriver samfunnsøkonom Øystein Sjølie.

16. oktober 2025
Les mer
En mann i dress og slips står utendørs til venstre, og en kvinne i lyseblå blazer står innendørs til høyre. Begge smiler til kameraet.

Hva koster det å nå klimamålet for 2035?

Hva er den samfunnsøkonomiske kostnaden av å nå Norges klimamål for 2035? Tre professorer ved Handelshøyskolen NMBU tar for seg debatten om kostnadene ved klimapolitikken.

10. oktober 2025
Les mer
En mann i dress står foran en grønn varebil med naturskjønn grafikk, parkert i en brosteinsgate i nærheten av fargerike bygninger og uteservering.

Myter om EUs bygningsdirektiv: Skal vi heller prøve å møte energikrisen, kanskje?

Nei, du må ikke ut med 450 000 kroner for å oppgradere boligen din på grunn av et EU-direktiv. La oss heller snakke om hvordan vi får ned strømbruken.

1. juli 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket