1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 22. mars 2019
Sist oppdatert 22.3.2019, 15:51
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Hva kan erstatte 300 millioner tonn fossilt driv­stoff i skip?

Er det batterier, biodrivstoff, hydrogen, ammoniakk eller noe vi ennå ikke har tenkt på? Det er to gode grunner til at Norge bør være opptatt av å finne svaret.

internasjonal skipsfart
Publisert 22. mars 2019
Sist oppdatert 22.3.2019, 15:51
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

Det seiler 90 000 skip i internasjonal trafikk over verdenshavene. Lastet med kjemikalier, biler, kaffe og korn og alle mulige andre varer. Disse fartøyene bruker tilsammen rundt 300 millioner tonn drivstoff i året – 75 prosent er tungolje.

Med dette forbruket står internasjonal skipsfart for 2-3 prosent av årlige globale CO₂-utslipp. På lik linje med utslippene fra internasjonal luftfart, er dette utslipp som ingen land «eier» eller har ansvar for å gjøre noe med. Uten tiltak vil utslippene øke med 50-250 prosent mot 2050, avhengig av økonomisk vekst, energietterspørsel og handel.

Utslippene skal halveres innen 2050

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) vil snu utslippstrenden. I fjor vedtok IMO en ambisjon om at utslippene skal halveres innen 2050 og nå null så raskt som mulig innen dette århundret.

Norge har begynt i nærskipsfarten. «Ampere», som har krysset Sognefjorden siden 2015, var verdens første helelektriske bilferge. Den har satt standarden for hvilken retning skipsfarten må gå.

Men verdens største kjemikalietankere og containerskip som seiler i dager og uker i strekk mellom kontinentene, er i en annen liga enn en bilferge som kjører 5,6 km mellom Lavik og Oppedal.

De 20 000 største skipene bruker 80 prosent av drivstoffet

Internasjonal skipsfart deles inn i fire størrelser: Små, medium, store og veldig store. 70 000 av 90 000 skip er små og medium (100 – 24 999 bruttotonn). Selv om de store og veldig store skipene er betydelig færre i antall, er lasteevnen og dermed drivstoffbehovet mye større. De 20 000 største skipene i verden bruker 80 prosent av drivstoffet. Derfor er det avgjørende at det skjer utslippsreduksjoner i disse skips-kategoriene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det finnes ingen enkel oppskrift på hvordan utslippene fra internasjonal skipsfart kan halveres. Det kommer til å kreve en kombinasjon av tekniske og operasjonelle tiltak, energieffektivisering, en ny måte å tenke logistikk og flåtestyring på – i tillegg til alternativt drivstoff. Batteri kan bidra noe. Grønn hydrogen og ammoniakk har potensial, men det er foreløpig både tekniske og sikkerhetsmessige utfordringer som må løses, i tillegg til tilgang og pris. Pris og tilstrekkelig tilgang på råstoff er også en utfordring for bærekraftig biodrivstoff. Noen vil gjerne også trekke frem flytende naturgass (LNG) som en del av løsningene, men hvis målet er 50 prosent utslippsreduksjon og etter hvert 100 prosent, så er ikke LNG svaret. LNG gir i beste fall 30 prosent CO₂-reduksjon.

Klimakrav er både en risiko og en mulighet for Norge

Selv om internasjonal skipsfart anses som en av de vanskeligste transportsektorene å fjerne klimagassutslippene fra, er det to gode grunner til at Norge bør være opptatt av å få det til:

For det første har Norge en svært sterk maritim næring som har vært ledende i å utvikle og ta i bruk ny, klimavennlig teknologi. Potensialet for verdiskaping er stort om vi kan utvikle løsningene som gjør skipsfarten renere.

For det andre er Norge verdens 5. største sjøfartsnasjon målt i flåteverdi. Bare Japan, Hellas, Kina og USA er foran oss på listen. Betydelig verdiskaping er knyttet til skipsfart. Endringer i markedet i den ene eller andre retningen kan potensielt gi store økonomiske utslag.

Internasjonal skipsfart er den viktigste infrastrukturen for handel mellom kontinentene. I dag er det omtrent bare pris som betyr noe for hvem som klarer seg best i markedet.

Våre støttespillere

Men klima- og miljøkrav vil få stadig mer å si. Fra 1. januar 2020 strammes kravene til svovelutslipp til. Stadig flere havner i verden overgår IMO og stenger havna for de skitneste skipene.

Overgår IMO

Danske Maersk, som er ledende innen containerskip, synes 50 prosent utslippskutt innen 2050 ikke er godt nok. I vår vil rederiet for første gang teste bruk av 20 % iblandet andregenerasjons biodrivstoff, i et containerskip som skal gå mellom Rotterdam og Shanghai. Målet er å bli karbonnøytral i 2050.

Maersk har pålagt seg selv strengere klimakrav. Men klimakrav kan også komme fra markedet og treffe hele næringen. Vi ser i dag et økende press fra særlig institusjonelle investorer mot energiselskaper om å kutte utslipp. Det er ingen grunn til å tro at rederier, eller kundene deres, vil bli spart for samme oppmerksomhet når oppmerksomheten om bransjens karbonfotavtrykk blir større. Alle rederi som skal investere i nytt fartøy de nærmeste årene må spørre hvordan fartøyet kan innfri klimakravene i 2040 og 2050. Et skip har en levetid på 20-30 år.

Hva som blir dominerende drivstoff i handelsflåten er det ulike prognoser på. Men tungoljen er på vei ut.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To menn i dress sitter og snakker i et utsmykket rom med gulldekorasjoner og en byste på en kappe i bakgrunnen. Den ene mannen gestikulerer, mens den andre sitter med hendene foldet.

Trump stansa IMO – no må Noreg og Europa vakne

Me var for naive. Det er kjensla eg står igjen med etter å ha vitna med eigne auge at USA og Donald Trump klarte å utsetje klimasatsinga i skipsfarten, skriv Reber Iversen frå Maritime CleanTech.

6. november 2025
Les mer
En historisk, rund mursteinsbygning med buede vinduer, flankert av en løvestatue på en steintrapp; et flagg vaier på toppen av bygningen.

På tide å droppe målet om klimanøytralitet

Det vil bli dyrt, klimaeffekten er usikker og pengene kan brukes smartere. Stortingets mål om at Norge skal være klimanøytralt fra 2030, bør avskaffes, skriver Zero-leder Stig Schjølset.

30. oktober 2025
Les mer
To menn i dress sitter ved et formelt spisebord med flagg og offisielle insignier i bakgrunnen. Den ene ser ut til å smile, mens den andre ser alvorlig ut med hendene knyttet.

Trolig nederlag for Trump i USAs kamp mot klimaskatter i skipsfarten

Donald Trump taper trolig kampen mot klimaskatt på skipsfart. Sol + batterier = sant. Sterk økning i CO₂-konsentrasjonen i atmosfæren, Russland og Saudi i partnerskap – og plug-in hybrider har høye utslipp.

17. oktober 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket