1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 24. januar 2020
Sist oppdatert 31.1.2020, 17:47
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Ny gene­ra­sjon rykker inn når Tina Bru og Sveinung Rotevatn blir stats­råder

Tina Bru (33) og Sveinung Rotevatn (32) tilhører politikergenerasjonen som skal sørge for at Norge runder av oljealderen med stil, oppnår målet om nullutslipp – og bidrar til store globale utslippskutt.

Endringer i regjeringen

Statsminister Erna Solberg presenterte den nye regjeringen fredag 24. januar. Tina Bru og Sveinung Rotevatn er statsrådene som skal håndtere klima og energispørsmålene. Foto: Stortinget

Publisert 24. januar 2020
Sist oppdatert 31.1.2020, 17:47
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Oppgaven er formidabel. Den krever evne til å utmeisle en langsiktig strategisk retning som peker langt forbi stortingsvalget i 2021, samtidig som mange viktige og vanskelige saker skal håndteres fra uke til uke. Stikkord for det siste er iskanten, vindkraft, kraftkabelen til Skottland – og arbeidsprogrammet for å nå 2030-målene om klimakutt som er like om hjørnet.

Både olje- og energiminister Tina Bru (H) og klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) er kunnskapsrike og dyktige politikere som kjenner feltene sine godt. Rotevatn rykker opp fra rollen som statssekretær. Bru har mange års erfaring fra energi- og miljøkomiteen på Stortinget. Å kjenne fagfeltet sitt godt er en stor styrke for en statsråd, særlig på områder der mange sterke interesser og lobbygrupper er ute og går. Å kunne føre samtaler på nerdenivå – uten å bli usikker på faktum og sammenhenger – er viktig. Det betyr trygghet i møte med alle «stakeholdere», men også med eget embetsverk. Særlig i Olje- og energidepartementet er det viktig med en statsråd som evner å stille spørsmål ved vante forestillinger og syn. Et eksempel er gassens rolle i Europa. Det må nå aksepteres som et grunnleggende premiss at EU faktisk har tenkt å nå nullutslipp. Den strategiske utfordringen er å finne ut av hvordan Norge best mulig skal håndtere dette faktumet.

Å ha god kjennskap til et felt, betyr også at det er lettere å skille reell og saklig uenighet fra spill og tøys. Både Bru og Rotevatn vil ganske sikkert komme til å markere seg som politikere som holder god orden på kunnskapsgrunnlaget i krevende saker. De kommer til å være ofte i #dax18. Klima- og energipolitikken er i sentrum for den politiske debatten – dette er kjernen i hvor vi går som samfunn.

Da Sylvi Listhaug ble utnevnt til olje- og energiminister for noen uker siden skrev jeg at OED hadde trengt en statsråd med helt motsatt profil, både politisk og personlig. Jeg tror vi får det med Tina Bru. Der Listhaug dyrker polarisering, er det grunn til å forvente at Bru vil lete etter felles grunn. Det betyr slett ikke at de politiske uenighetene vil bli borte, men løsninger i vanskelige saker forutsetter som oftest kompromisser der alle får litt, men ingen får alt.

På bordet denne våren vil spørsmålet om iskanten – forvaltningsplanen i Barentshavet – være en vanskelig sak som Rotevatn og Bru må finne løsninger på i fellesskap. Venstres landsstyre har stilt harde krav. I Høyre har blant andre Unge Høyre-leder Sandra Bruflot markert en annen og mer restriktiv linje enn partiet tradisjonelt har stått for. Også Tina Brus podcast-kamerat, nyslått statsråd Henrik Asheim, har uttrykt at vern av det nordlige Barentshav er riktig vei å gå. Det er hundrevis av sider med utredninger om alle forhold knyttet til iskanten, men i bunn og grunn er det snakk om å finne en «politisk» iskant. Regjeringspartiene må bli enige seg imellom, og så finne flertall i Stortinget. Sylvi Listhaug vil ha den lengst mulig nord. Hvor Arbeiderpartiet og Senterpartiet står er ikke avklart, og vil nok preges av de samme rivningene som Høyre opplever internt.

Den andre store saken på Tina Brus bord denne våren vil være strømkabelen til Skottland, NorthConnect. Der kappes Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Rødt om «sakseierskapet» til motstanden. Arbeiderpartiet og SV er også imot prosjektet slik det nå foreligger, men står likevel for et annet og mye mer pragmatisk syn på handel med kraft enn de tre andre. Stortingsflertallet er altså mot kabelen, men det tilligger regjeringen å avgjøre om den skal få konsesjon.

For Bru og Rotevatn er det nok fristende å gjøre det de etter alt å dømme mener at saklig sett er riktig, nemlig å si ja til kabelen. Det vil kutte klimagassutslipp i Skottland og øke verdiskapingen i den norske vannkraften, med samfunnsøkonomisk gevinst. De angivelig negative konsekvensene for industrien er blåst ut av alle proporsjoner. Andre ting, som vindkraftutbygging, og ikke minst ordningen med CO₂-kompensasjon, er mye viktigere for kraftforedlende industri enn den marginale priseffekten av NorthConnect-kabelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men stemningen rundt kabelen er så «giftig» at et ja vil kunne føre til en veldig uoversiktlig politisk situasjon. Som i spørsmålet om hovedlinjene for petroleumspolitikken vil det være lite heldig om kraftsektorens fremtid – og forholdet til våre naboland på energiområdet – blir en varig politisk slagmark. Det er nødvendig med brede kompromisser for å finne løsninger som kan stå seg over tid.

Men iskanten og Skottland-kabelen er bare to av mange krevende saker på tallerkenen. Vindkraftutbygging på land, mulig satsing på offshore vindkraft, karbonfangst og -lagring: Krevende saker står i kø. Spesielt når det gjelder karbonfangst og -lagring vil det være behov for store bevilgninger over statsbudsjettet, særlig hvis det ikke det går an å «gjemme bort» noe av kostnadene til CO₂-lagring ved hjelp av oljeskatteregimet.

Hvordan klimagassutslippene i ikke-kvotesektoren kan kuttes raskt nok til å nå målet om halvering frem til 2030 får vi en oppskrift på fra Miljødirektoratet om noen dager. Dette vil være svært krevende, og ganske sikkert stille krav om sterkere virkemiddelbruk enn vi har sett til nå. Med strammere statsbudsjetter kan det bli mer krevende å finne rom for subsidier og støtte, mens høyere avgifter fort vil møte motstand hos ex-partneren i Fremskrittspartiet.

Men selv om det er bare halvannet år til valget må Bru og Rotevatn ha blikket rettet mye lengre frem.

Deres generasjon politikere skal ta Norge gjennom en omstilling av en dimensjon vi som samfunn neppe riktig har forstått. Både Tina Bru og Sveinung Rotevatn har så inngående kjennskap til klima- og energifeltet at de ser størrelsen og kompleksiteten i utfordringen. Månedene fremover vil vise om de har den politiske kløkten som trengs.

Våre støttespillere

ANNONSE
Bluesky

Les også

Et kart over havområdene i Arktis som viser nominerte områder, bevaringsområder og SVO-områder for 2025, markert med røde, grønne og skisserte fargede soner. Havforskningsinstituttets logo er inkludert.

26. konsesjonsrunde i sårbar natur

Både klimahensyn og naturhensyn kan stoppe den 26. runden for oljeleting. Mesteparten av det foreslåtte arealet er «særlig verdifull og sårbar» natur.

4. november 2025
Les mer
En historisk, rund mursteinsbygning med buede vinduer, flankert av en løvestatue på en steintrapp; et flagg vaier på toppen av bygningen.

På tide å droppe målet om klimanøytralitet

Det vil bli dyrt, klimaeffekten er usikker og pengene kan brukes smartere. Stortingets mål om at Norge skal være klimanøytralt fra 2030, bør avskaffes, skriver Zero-leder Stig Schjølset.

30. oktober 2025
Les mer
En mann i dress og slips står utendørs til venstre, og en kvinne i lyseblå blazer står innendørs til høyre. Begge smiler til kameraet.

Hva koster det å nå klimamålet for 2035?

Hva er den samfunnsøkonomiske kostnaden av å nå Norges klimamål for 2035? Tre professorer ved Handelshøyskolen NMBU tar for seg debatten om kostnadene ved klimapolitikken.

10. oktober 2025
Les mer

Oljefeber i omstillingens tid

En framtid med mindre olje vil ikke skade norsk økonomi selv om oljepartiene skaper inntrykk av det motsatte.

5. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo Kommune
Frist: 4.12.2026