1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 23. juni 2020
Sist oppdatert 25.6.2020, 12:29
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Klimavalg

Rødgrønn «mission» på rett spor

De rødgrønne partiene forsøker å ta klima- og næringspolitikken viktige steg videre ved å peke ut «missions» eller samfunnsoppdrag der staten skal bidra mer enn nå. Det som fortsatt mangler, er mer kraftfulle grep for å forme markedet – etterspørselssiden.

agenda_groenn

Laksefôr og hydrogen. Per Espen Stoknes (MDG), Kari Elisabeth Kaski (SV), Anne Beathe Tvinnereim (Sp) og Espen Barth Eide (Ap) vil ha sterkere statlig medvirkning i å løse «missions» eller samfunnsoppdrag for å skape grønn vekst. (Foto: Anne Sofie Lid Bergvall, Agenda)

Publisert 23. juni 2020
Sist oppdatert 25.6.2020, 12:29
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Nyheten: Tankesmien Agenda la tirsdag frem en rapport der Kari Elisabeth Kaski (SV), Espen Barth Eide (Ap), Per Espen Stoknes (MDG) og Anne Beathe Tvinnereim (Sp) presenterer «fire samfunnsoppdrag for rettferdig grønn vekst».

Arbeidet er en oppfølging av et liknende prosjekt Agenda presenterte for et år siden. De fire prosjektene har hver sin «eier»:

  • Tvinnereim (Sp): Alt fôr til landbruk og havbruk fra bærekraftige kilder innen 2030 – med null import av soya fra «sensitive landområder» og oppbygging av en ny fôrindustri på norske bærekraftige råstoff.
  • Stoknes (MDG): Doble verdiskapingen og lavere fotavtrykk fra havbruk innen 2030 – en mer komplett verdikjede ved dyrking og høsting lenger ned i verdikjeden, sammen med mer videreforedling.
  • Barth Eide (Ap): Storskala hydrogenproduksjon og -industri i Norge innen 2030 – minst 400.000 tonn ren hydrogen skal produseres gjennom en blanding av «grønn» (fra havvind) og «blå» (gass med CCS) til transport, industri og eksport.
  • Kaski (SV): Minimum 100 ikke-fossile skip i Norge innen 2030. Staten forplikter seg til å delta i en opptrappingsplan med mål om kun nullutslippsskip fra 2030 – og ta i bruk kommersielle løsninger for ren hydrogen og/eller ammoniakk.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Min analyse: Det er politisk interessant at fire rødgrønne partier finner sammen i et slikt arbeid, særlig at MDG og Sp deler bord. Det er ganske like holdninger til næringspolitikken på rødgrønn side, men det er nok betydelig sympati for hovedlinjene i Agenda-rapporten også ganske langt inn i den borgerlige leir. «Missions» av den typen de rødgrønne lanserer er helt sentralt i EUs tenkning om den grønne given, så dette er ikke en metode politikere til venstre for midten har monopol på.

Det bevilges mye statlige penger til grønn næringsvirksomhet i Norge, men man klarer i liten grad å få til nye verdikjeder som skaper verdier og arbeidsplasser, samtidig som utslipp kuttes hjemme og ute.

Mantraet i mange år har vært «næringsnøytralitet» – politikken skal ikke «velge vinnere», det er markedets oppgave. Nå ser man til stadighet at dette ikke følges opp i praksis, sist da Stortinget konstruerte oljepakken, men det er likevel god latin å hevde at staten skal ligge unna når nye næringer skal utvikles.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De fire rødgrønne politikerne Agenda har samlet vil ha et brudd med denne linjen – «næringsnøytraliteten». Rapporten peker ut to viktige og potensielt store sektorer for Norge «etter oljen», fôr/landbruk/havbruk og hydrogen/skipsfart. Her kan mer statlig tilstedeværelse, strategisk retning og plan, bane veien for nye næringer og verdiskaping.

Jeg mener Agendas «firerbande» er inne på mye riktig, men jeg savner likevel mer innsats og tenkning rundt virkemidler på etterspørselssiden. Det trengs mer av det Idar Kreutzer, som ledet Solberg-regjeringens utvalg for grønn konkurransekraft sammen med Connie Hedegaard, kaller «pull-effekt». Ta laksefôret som eksempel. Det er mye spennende forskning på alternativt proteinfôr, både til laks og landbruk, og det trengs skalering for å gjøre dette til kommersielle produkter. Hvor mye dyrere blir Tines melkeliter om soyaen erstattes helt? Kan forbrukerne ta den regningen? Hvor mye betyr det for prisen på laks hvis store kunder – la oss si de store dagligvarekjedene – sier at de bare vil selge soyafri laks?

Det må bygges markeder som etterspør de rene og grønne produktene. Staten må støtte utviklingen, men store næringsaktører som Tine og lakseoppdretterne kan ikke skyve alle regninger for grønn omstilling over på staten. De må sikte mot å dytte eventuelle merkostnader over på forbrukerne og ikke på skattebetalerne.

I kapitlet om skipsfart er Kari Elisabeth Kaski inne på den samme logikken. Hun vil at staten på forskjellige måter skal bidra til at det bygges 100 nullutslippsskip innen 2030 som skal være kunder i hydrogen/ammoniakkproduksjon Espen Barth Eide vil ha etablert. Men hvorfor ikke gå et hakk lenger ut i verdikjeden? Hvis kostnadene fordeles på kundene som kjøper varene som fraktes på båtene, så vil ekstrautgiften ofte være helt marginal.

Staten kan stille krav, selvsagt. Striden om nullutslipp i verdensarvfjordene er et eksempel.

Våre støttespillere

Men også private kjøpere av transporttjenester kan forlange at det bare brukes nullutslippsfartøyer til frakt av det ene eller det andre godset. Dette er på vei inn, for eksempel slik dagligvaregiganten Unilevers klimaplaner viser.

Når det gjelder hydrogen, er det samtidig all grunn til å spørre hva som skal til for å konvertere det «grå» hydrogenet som i dag brukes i norsk industri til «blå» eller «grønn»? Hvor mye dyrere blir grovbrødet på Rema 1000 hvis bonden bruker kunstgjødsel i kornproduksjon som Yara har fremstilt ved hjelp av utslippsfri hydrogen og ikke med «grå» på urenset gass?

Etablering av et statlig hydrogenselskap er en av postene i hydrogenkapitlet. Det kan være en god ide, men hjelper ikke så mye – dersom det ikke samtidig etableres betydelig etterspørsel som er uavhengig av langvarige subsidier og støtte.

Det er på høy tid at klima- og næringspolitikken setter mer oppmerksomhet mot verdikjeder, slik Agendas prosjekt legger opp til. Med blikk på hele strekningen fra (råvare)produksjon til forbruk, vil det ofte være lettere å identifisere «hullene» der virkemidlene må settes inn, og å se klimarisikoen som ofte ligger og lurer et eller annet sted på veien i globale og komplekse verdikjeder.

Hvor er konflikten? Hva skiller egentlig rødgrønn og blågrønn klima- og næringspolitikk? De rødgrønne vil nok ha noe mer stat og litt mindre marked enn Solberg-regjeringen, men ideene i Agendas rapport vil uansett møte kraftfull motstand fra embetsverket i Finansdepartementet og Næringsdepartementet – uavhengig av regjeringens farge.

Hva skjer fremover? Vi kommer til å se mange nye initiativ for å skape grønn vekst og verdiskaping. Noen er kan hende forledet til å tro noe annet etter vårens oppgjør om oljeskatten, men det er slutt på epoken da oljen var vekstmotoren i norsk økonomi.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En kvinne i blå kjole taler på et tydelig podium på en scene, mens fotografer tar bilder i et rom med blå belysning.

Klimapolitikken etter valget: Hvor går Høyre?

Oppvasken er i gang i Høyre etter valgnederlaget. Hvor partiet nå plasserer seg i klimapolitikken er veldig viktig. Det er stor strekk i laget.

11. september 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer
En kvinne med kort, blondt hår, iført stripete kjole og perlekjede, smiler mot en annen person med langt, grått hår, sett bakfra.

Erna vs Sylvi – kan Høyre og Frps klimapolitikk forenes?

Erna Solberg og Sylvi Listhaug vil trenge intens parterapi for å bli enige om klima- og energipolitikken. Særlig i spørsmål knyttet til EU og EØS står Høyre og Frp langt fra hverandre.

14. august 2025
Les mer
En eldre mann i blå jakke står på en båt med et norsk flagg, en vindturbin og havet i bakgrunnen under en overskyet himmel.

– I klimapolitikken må man velge vinnere

Når samfunnsøkonomer sier staten ikke skal velge vinnere, bygger det på urealistiske modeller og en akademisk forståelse av faget. Klimaomstilling forutsetter at man må styre samfunnsutviklingen politisk, sier Kjell Roland.

11. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket