1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 7. november 2024
Sist oppdatert 7.11.2024, 14:29
EU-korrespondenten

Vil ha et mer rett­ferdig skatte­system som styrker det grønne skiftet og EUs konkur­ranse­kraft

EUs påtroppende klimakommissær Wopke Hoekstra fridde til de grønne og venstresiden i skattepolitikken i høringen i Europaparlamentet. Han var også tydelig på at klimamålene ligger fast, inkludert målet om ingen nye bensin- og dieselbiler i EU etter 2035.

En mann i dress sitter ved et konferansebord med et navneskilt hvor det står «Wopke Hoekstra». Andre personer sitter i bakgrunnen.

Påtroppende klimakommissær Wopke Hoekstra møtte torsdag morgen til høring i Europaparlamentet. Foto:Lukasz Kobus, EU-kommisjonens medieservice

Publisert 7. november 2024
Sist oppdatert 7.11.2024, 14:29
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Det er en voksende bekymring i Europaparlamentet og i flere medlemsland om at den europeiske bilindustrien taper terreng. En skyteskive for kritikken er EUs vedtak om at det i 2035 ikke skal selges nye biler med forbrenningsmotor. Det var ventet at påtroppende kommissær for klima, Wopke Hoekstra (49), ikke ville signalisere at EU-kommisjonen ønsker å endre på dette. Han leverte og forsvarte vedtaket mot særlig spørsmål fra de liberale og sentrum-høyre.

Men han åpnet for nærmere dialog med bilindustrien da han torsdag morgen møtte til en tre timer lang høring i Europaparlamentet. Dette er en del av prosessen med å godkjenne den nye EU-kommisjonen.

Hoekstra er tidligere nederlandsk utenriksminister. Han overtok som kommissær da Frans Timmermans trakk seg i 2023 for å vende tilbake til nederlandsk politikk. Hoekstra har ansvar for klimasaker, netto null, skatt og utvikling av ren vekst.

–Den lengste jobbtittelen jeg har hatt i mitt liv, sa han.

Neppe omkamp i 2026

I 2026 skal man vurdere virkningen av vedtaket om utfasing av forbrenningsmotoren. Dette var en konsesjon til Tyskland da landet blokkerte det endelige vedtaket i Ministerrådet i mars 2023. Men signalene fra Hoekstra er at det ikke betyr at man slakker av på målet om ingen nye biler med forbrenningsmotor etter 2035.

–Jeg er i ikke sikker på at å endre målet er noe som vil redde bilen, sa han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derimot lovet han en betydelig økt satsing på nett og ladestasjoner i Europa.

Han viste også til at det er flere bilfabrikanter som er opptatt av forutsigbarhet og at vedtaket om ingen nye bensin- og dieselbiler etter 2035, nettopp gir forutsigbarhet. Men han åpnet for at Kommisjonen må se på hvordan de kan gjøre det lettere for bilindustrien å nå dette målet. Her er utbygging av nett og ladestasjoner viktig, gjentok han.

E-fuel – neppe for biler

Flere av parlamentsmedlemmene var opptatt av at såkalt e-fuel også blir en del av løsningen. Hoekstra sto fast på at for personbilmarkedet og små varebiler er fremtiden elektrisk. Han hadde ikke møtt bilfabrikanter som var opptatt av e-fuel, men understreket at det på en lang rekke andre områder vil være aktuelt med e-fuel, men ikke for personbilmarkedet.

  • Les også: E-fuel trenger hjelp for å bli lønnsomt.

Våre støttespillere

CCS er ikke løsningen alene

–Vi kan ikke fange og lagre oss ut av klimaproblemene, sa Hoekstra i høringen.

Med klar melding om at CCS blir viktig for å nå klimamålene, men det viktigste er å kutte utslipp.

Under høringen ble han blant annet presset på om EU vil gjøre mer for å bygge ut transportnett og lagring for CO₂.

Her viste Hoekstra til de ordningene som ikke minst EUs innovasjonsfond har og som er viktig. Konkret nevnte han at CCS blir viktig i områder der det er vanskelig å kutte utslipp som for eksempel tungindustri.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Mer marked – endre skatteordninger

Hoekstra kom til høringene med klare signaler om at markedsløsninger er viktig for klima. Han signaliserte at på skatt, som er et av hans ansvarsområder, må det gjøres mer på EU-nivå også for å skape mer like vilkår for bedrifter i EU. Hoekstra viste også til det arbeidet som EU er pådriver for i OECD og FN.

Hans skattevisjon hørtes tidvis ut som et frieri til de grønne og sentrum-venstre i parlamentet.

–Skatt er et verktøy for å gjøre Europa grønnere, og de rike bør betale mer, sa han og viste til at skattene må bidra til å styrke Europas konkurransekraft, velstand og være rettferdige.

Konkret betyr det at Hoekstra mener at de som forurenser og de store tech-selskapene må betale mer i skatt.

Mindre politisk spill

Hoekstra var den tredje av energi-, miljø- og klimakommissærene som møtte til høring. Energikommissær Dan Jørgensen passerte. Den svenske miljøkommissær Jessica Roswall er den som så langt har gjort det dårligst i høringene. Men hun ble reddet av en «bakromsavtale» som gjør at hun blir godkjent.

Den siste ut av dem som har energi-, klima- og miljøportefølje er spanske Teresa Ribera. Hun er den siste som møter til høring 12. november. Hun har også det overordnede ansvaret for det grønne skiftet og for statsstøtte.

Det var ventet at Europaparlamentet kunne ende opp med å sende to-tre kandidater hjem. Det pleier å være slik. Men mye tyder på at parlamentarikerne ikke er så opptatt av politisk spill og forsinke prosessen. EU-institusjonene har vært i limbo siden valget i juni.

Det er ventet at Europaparlamentet voterer over den nye EU-kommisjonen i slutten av måneden og at den tiltrer senest i begynnelsen av desember.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress hever neven og smiler på scenen, med en blå og rød bakgrunn bak seg.

Nederlands neste statsminister vil ha mer EU og mer fornybar energi 

Rob Jettens visjon er et tydelig brudd med ytre høyres forkjærlighet for fossile brennstoffer og nasjonalisme.  

31. oktober 2025
Les mer
En kvinne med en håndklokke sitter ved siden av en mann i dress som snakker, ved et konferansebord med dokumenter, vann og mikrofoner. I bakgrunnen sitter andre mennesker.

Europeisk samhold på prøve – slik vil «Dronning Ursula» samle troppene 

Når topplederne i EU samles i Brussel torsdag, er det for å diskutere støtten til Ukraina, retningen i klimapolitikken og hvordan redde økonomien.  

22. oktober 2025
Les mer
Blid mann med briller og lyseblå skjorte og signalgul arbeidsjakke foran vannturbin ved et kontorbygg

Advarer mot statsstøtte til Barentshavet-rør 

Oljebransjen kan komme til å be om støtte til et gassrør fra Barentshavet, tror tidligere olje- og energiminister Tord Lien. – Da må svaret være nei, sier han.

15. oktober 2025
Les mer

Tuttifrutti-glede og blå klimamotstand

Hva kan vi forvente fra MDG og SV etter valgseieren for rødgrønn side? Og kommer det en anti-klimabølge i Høyre – eller vil partiet stå støtt på grønn omstilling?

12. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket