1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Publisert 7. oktober 2024
Sist oppdatert 7.10.2024, 20:34
Nyhet

Stats­bud­sjettet: De viktigste klima­sa­kene

Det blir vanskeligere å klare klimamålene, erkjenner regjeringen i statsbudsjettet for 2025. CO₂-avgiften økes, men samtidig kompenseres bilistene. Budsjettet inneholder få nye klimatiltak som monner.

En person bærer en stor stabel med dokumenter merket «Statsbudsjettet 2025» bundet sammen, med en bagasjevekt som håndtak.

Papirutgaven av statsbudsjettet for 2025 klar til utdeling i Stortingets vandrehall mandag 7. oktober. Foto: Javad Parsa / NTB

Publisert 7. oktober 2024
Sist oppdatert 7.10.2024, 20:34
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no

Hva inneholder statsbudsjettet av planer og tiltak for å kutte utslipp i nøkkelsektorene transport, industri, olje og gass og landbruk? Og hva med tiltak for ny kraftproduksjon? Energi og Klima har gått gjennom budsjettet og sammenlignet med hva som allerede er i gang av tiltak.

Les budsjettgjennomgangen: Få nye klimatiltak i statsbudsjettet

Utslippsfremskrivningene som regjeringen legger frem, viser at Norge vil slite med å nå klimamålene for 2030. Det gjelder både det lovfestede målet som Norge har forpliktet seg til internasjonalt, og det mer ambisiøse såkalte omstillingsmålet som regjeringen har satt seg for Norges utslipp.

Les mer om utslippsutvikling og klimamål: Gir opp omstillingsmålet

CO₂-avgiftene på diesel og bensin og på sokkelen samt utslippskvoter i EUs kvotesystem er de viktigste virkemidlene i klimapolitikken. CO₂-avgiften på drivstoff øker, men samtidig kompenseres fossilbilister med kutt i andre avgifter. Også flypassasjeravgiften settes ned. På utgiftssiden videreføres satsingen på karbonfangst og -lagring, og bevilgningen til Enova økes.

Les mer om de store pengene i klimapolitikken: Tar med den ene, gir med den andre

Samarbeidet med EU og EØS-avtalen er sentralt i norsk klimapolitikk. I statsbudsjettet varsler regjeringen at Norge skal bli med i EUs karbontoll (CBAM) fra 2026.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer om EU, Norge og klima: Regjeringen sier ja til EUs karbontoll – ellers få EU-signaler

Regjeringen vil intensivere samarbeidet med utviklingsland om kvotekjøp under Parisavtalen. Bevilgningene til dette arbeidet mer enn dobles, og regjeringen vil også opprette et eget fond på over 1 milliard kroner som skal stå for kvotekjøpene.

Les mer om Norges internasjonale klimapolitikk: Girer opp kvotekjøp i u-land

Andre nyheter fra statsbudsjettet

Her er utvalgte øvrige energi- og klimanyheter fra statsbudsjettet.

Våre støttespillere

1,2 milliarder til omstilling av tungtransport

Regjeringen vil øke bevilgningen til Enova med 1,2 milliarder kroner som skal gå til forsterket innsats for utskifting av tunge kjøretøy. I tillegg vil regjeringen legge til rette for lading av tunge kjøretøy på døgnhvile- og rasteplasser. Samlet foreslår regjeringen 8,1 milliarder til Enova i 2025.

Forsøker å kutte Klimasats – igjen

Kommuner og fylkeskommuner kan søke om å få dekket utgifter til klimaprosjekter under ordningen Klimasats. Regjeringen foreslår å redusere bevilgningen til bare 8 millioner kroner i 2025. De to siste årene har regjeringen foreslått å kutte i ordningen, men den ble «reddet» i budsjettforliket med SV begge ganger.

Jordbruk: Halvert klimaeffekt av metanhemmere

I regjeringens klimastatus og -plan for 2024 ble det lagt til grunn utslippsreduksjoner på 1,4 millioner tonn CO₂-ekvivalenter fra bruk av metanhemmere i fôret til drøvtyggere. «Nyere beregninger tyder på at potensialet er lavere. I årets Klimastatus og -plan legger derfor regjeringen til grunn at effekten av å gi metanhemmere til melkekyr, kviger, okser og ammekyr vil være på 0,7 millioner tonn CO₂-ekvivalenter,» heter det.

Legger CO₂-avgift på utenriks sjøfart

Det er nødvendig å sette en pris på utslippene fra utenriks sjøfart dersom næringen skal omstilles, mener Finansdepartementet. Fra 2025 foreslår regjeringen å innføre en avgift på 500 kroner per tonn CO₂-ekvivalenter. Departementet tar forbehold om at det må avklares at avgiften ikke er i strid med EUs statsstøtteregelverk. Avgiften er noe lavere enn for innenriks sjøfart.

En halv tank i avgiftslette
Den eneste endringen i bilavgiftene i 2025-budsjettet er et lite knepp som gjør det 500 kroner i året billigere å eie en fossilbil.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum synes ikke å være bekymret for at overgangen til el-drift i bilparken går for sakte. Bekymringen ser snarere ut til å være at den går for fort og at folk som fortsatt kjører diesel- og bensinbil derfor fortjener lettelser.

Konkret kommer dette til uttrykk gjennom forslag om redusert trafikkforsikringsavgift for fossilbiler. Det vil i 2025 koste 940 kroner mer i året å eie en elbil enn en dieselbil.

Argumentet er at elbilister, i motsetning til fossilbilister, ikke betaler veibruksavgift og derfor ikke er med og finansierer andre kostnader knyttet til vei og vedlikehold.

Finansdepartementet er bekymret for at statens inntekter fra bilsalg og bilbruk har falt dramatisk over det siste tiåret. Statens inntekter fra avgifter på bil og bilhold var 90 milliarder i toppåret 2007, men anslaget for 2025 er 40 milliarder kroner.

Vil teste lav- og nullutslipp i luftfart

Regjeringen vil bevilge 50 millioner kroner for å utvikle Norge som testarena for lav- og nullutslippsfly.

De viktigste dokumentene

Klimastatus og -plan

Skatter og avgifter 2025

Klima- og miljødepartementets budsjett

Energidepartementets budsjett

Alle budsjettdokumenter og pressemeldinger

ANNONSE
Bluesky

Les også

En gruppe tjenestemenn og delegater snakker sammen ved et bord under FNs klimakonferanse COP30 i Brasil.

Dette skjedde på COP30: Den store oversikten

Massiv motstand hindret veikart for fossil utfasing. EU og Kina fant ikke tonen i USAs fravær. Fremskritt på klimatilpasning og mer penger til skog. Energi og Klima oppsummerer resultatene fra COP30 i Belém.

27. november 2025
Les mer
Nærbilde av et digitalt instrumentpanel som viser hastighet, batterinivå og flere indikatorlamper i et elektrisk kjøretøy.

Villedende om kostnader av klimamålet

Økt klarhet i kostnadene og andre konsekvenser ved ulike veivalg i klimapolitikken er viktig. Villedende regnestykker bidrar ikke til dette, skriver økonomiprofessorer fra NMBU i replikk til Øystein Sjølie.

22. oktober 2025
Les mer

Klimaavtale blokkert: Disse landene stemte med USA

Langt flere enn olje- og gassprodusenter bidro til at skipsfartens klimaavtale ble utsatt. Kina, India og en rekke utviklingsland stemte med USA. Til og med EU slo sprekker.

21. oktober 2025
Les mer

Disse skal styre norsk klima- og energipolitikk de neste fire årene

Klimamål, oljelisenser, sirkulærøkonomi, havvind, hydrogen, elektrifisering og utenlandskabler. Her er politikerne som skal bestemme norsk klima- og energipolitikk de neste fire årene.

9. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket