Nyhet15. april 2025Internasjonal skipsfart: Disse tiltakene skal kutte utslippInternasjonal skipsfart har like store utslipp som Tyskland og Saudi-Arabia, men dekkes ikke av Parisavtalen. Nå skal utslippene endelig bli regulert etter gjennombrudd i FN-forhandlinger.
Podkast10. mars 2025– Når USA ikke er en drivkraft, er vi nødt til å ha med KinaSkipsfarten trenger globale avtaler for å kutte utslippene til netto null. – Når USA ikke er en drivkraft og budskapet fra president Trump er «Drill, baby, drill», er vi nødt til å ha med Kina, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Knut Arild Hareide.
EU-korrespondenten25. januar 2022Europaparlamentet kan skjerpe utslippskrav for skipsfart – sukrer med penger til klimafondEU-kommisjonen har foreslått å inkludere skipsfarten i EUs kvotesystem fra 2026. Nå kan Europaparlamentet fremskynde dette med et år. Men det skremmer ikke norsk rederinæring.
Grønn skipsfart28. april 2021#Grønnskipsfart: Vil samarbeide med USA om å skjerpe skipsfartens klimamål– Norge vil jobbe sammen med USA om å skjerpe skipsfartens utslippsmål, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn. Les også: Rederiforbundet mener det er viktig at skipsfarten er inkludert i EUs taksonomi fra start og Verdensbanken advarer mot LNG.
Grønn skipsfart4. mars 2021#Grønnskipsfart: Tre spørsmål må avklares før skipsfarten kan inkluderes i EUs kvotemarked• Skal bare skip som seiler internt i EU/EØS eller også skip som reiser til og fra EU/EØS inkluderes i kvotemarkedet? • Skal markedet kun være for store skip eller også de mindre? • Skal skipsfarten ha sitt eget parallelle marked eller inkluderes i det eksisterende kvotemarkedet?