1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Tema: Norges Rederiforbund
Et stort blått containerskip med «Albert Maersk» og «All the Way to Zero»-bannere ligger til kai ved en havn, omgitt av mennesker, med kraner i bakgrunnen.
Nyhet
15. april 2025

Internasjonal skipsfart: Disse tiltakene skal kutte utslipp

Internasjonal skipsfart har like store utslipp som Tyskland og Saudi-Arabia, men dekkes ikke av Parisavtalen. Nå skal utslippene endelig bli regulert etter gjennombrudd i FN-forhandlinger.

Podkast
10. mars 2025

– Når USA ikke er en drivkraft, er vi nødt til å ha med Kina

Skipsfarten trenger globale avtaler for å kutte utslippene til netto null. – Når USA ikke er en drivkraft og budskapet fra president Trump er «Drill, baby, drill», er vi nødt til å ha med Kina, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Knut Arild Hareide.

EU-korrespondenten
25. januar 2022

Europaparlamentet kan skjerpe utslippskrav for skipsfart – sukrer med penger til klimafond

EU-kommisjonen har foreslått å inkludere skipsfarten i EUs kvotesystem fra 2026. Nå kan Europaparlamentet fremskynde dette med et år. Men det skremmer ikke norsk rederinæring.

Grønn skipsfart
28. april 2021

#Grønnskipsfart: Vil samarbeide med USA om å skjerpe skipsfartens klimamål

– Norge vil jobbe sammen med USA om å skjerpe skipsfartens utslippsmål, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn. Les også: Rederiforbundet mener det er viktig at skipsfarten er inkludert i EUs taksonomi fra start og Verdensbanken advarer mot LNG.

Grønn skipsfart
4. mars 2021

#Grønnskipsfart: Tre spørsmål må avklares før skipsfarten kan inkluderes i EUs kvotemarked

• Skal bare skip som seiler internt i EU/EØS eller også skip som reiser til og fra EU/EØS inkluderes i kvotemarkedet?
• Skal markedet kun være for store skip eller også de mindre?
• Skal skipsfarten ha sitt eget parallelle marked eller inkluderes i det eksisterende kvotemarkedet?