1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 4. april 2025
Sist oppdatert 8.4.2025, 10:19
#Klimavalg

Klima­po­li­tikken mot 2035: Avviser råd om nasjo­nalt mål for utslipps­kutt

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen vil ikke sette et eget mål for utslippskutt innen Norges grenser og sende det til FN. Både Miljødirektoratet og Klimaråd 2025 anbefaler at det settes et slikt nasjonalt mål – som del av et bredere mål som inkluderer samarbeidet med EU.

Mann i formell antrekk står på en spiraltrapp, holder en frakk og ser på telefonen sin. Trappen har hvitt rekkverk og en blå stripe på veggen.

Klimaminister Andreas Bjelland Eriksen vil ikke ha et eget mål for nasjonale utslippskutt. (Foto: Ole Berg-Rusten / NTB)

Publisert 4. april 2025
Sist oppdatert 8.4.2025, 10:19
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Andreas Bjelland Eriksen brukte sin taletid på Arbeiderpartiets landsmøte til å presentere klimamålet Ap-regjeringen vil legge frem for Stortinget. Bjelland Eriksen vil ha minst 70 prosent utslippskutt i 2035, målt mot 1990. Men han vil ikke sette et eget mål for hvor mye som skal kuttes innen Norges grenser.

  • Hør intervjuet Kirsten Øystese gjorde med Andreas Bjelland Eriksen torsdag kveld.

Stig Schjølset, leder i Zero, sier det er skuffende at regjeringen ikke følger rådet fra sin egen fagetat, Miljødirektoratet.

I høringen var det mange som mente at det burde settes et slikt nasjonalt delmål, herunder LO.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Både det faglige rådet fra Miljødirektoratet og anbefalingene fra Klimaråd 2025 innebærer at et nasjonalt mål bør inngå i et bredere – og prosentvis mer ambisiøst mål – som også inkluderer samarbeidet med EU og øvrig kvotehandel.

I rapporten fra Klimaråd 2025, som Norsk klimastiftelse presenterte denne uken, drøftes fordeler og ulemper ved ulik målstruktur for klimapolitikken. Når det gjelder utformingen av et klimamål, er anbefalingen denne:

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Når Norge skal vedta et nytt klimamål for 2035 bør vi forplikte oss til et ambisiøst utslippsmål som vi kan nå i samarbeid med EU og ved bruk av kvoter og fleksible mekanismer som supplement til utslippskutt i Norge. I tillegg bør vi sette et eget mål for utslippskutt innen Norges grenser, som også omfatter utslipp i kvotepliktig sektor. Også det nasjonale målet må meldes inn til FN, slik at det forplikter til tilstrekkelig klimaomstilling hjemme.»

Nettopp den siste setningen i denne anbefalingen er argumentet for at det sendes et eget mål for nasjonale utslippskutt. Uten forpliktelsen som ligger i at et nasjonalt mål sendes FN, kan trykket i arbeidet for å redusere klimagassutslippene i norsk næringsliv og industri bli for lavt.

Når Stortinget skal behandle Norges klimamål for 2035, bør det være ganske enkelt for Arbeiderpartiet å få flertall for et mål i den størrelsesorden på 70-75 prosent som Bjelland Eriksen ønsker seg.

At det ikke skal leveres et eget nasjonalt mål, vil være i tråd med Senterpartiets syn.

Miljøpartiene vil være for et nasjonalt mål.

Våre støttespillere

Derfor vil det være Høyre som må velge å gå for å sende et nasjonalt mål til FN hvis det skal bli flertall for det i Stortinget. Det er tunge argumenter for at et nasjonalt mål er fornuftig for å sikre næringslivet og industriens konkurransekraft i et europeisk marked i omstilling.

Hvilke partier som vil være med på videreføring og styrking av samarbeidet med EU og en solid skjerping av CO₂-avgiften, er et annet spørsmål. Det vil trolig være lettere for Arbeiderpartiet å finne sammen med Høyre enn med den tidligere regjeringspartneren i Senterpartiet.

Mangelen på et tydelig og lett forståelig nasjonalt mål for utslippskutt har i årevis vært en hemsko for den norske klimapolitikken.

Det blir for lett – både for departementene, i forvaltningen, og i næringslivet, å lene seg på at det sikkert er noen kvoter å få kjøpt, en gang i fremtiden. Dette var for eksempel et viktig poeng i Riksrevisjonens kritikk mot den norske klimapolitikken, slik den ble fremmet i juni i fjor.

Forventningen om at man uansett kan «sjonglere» med kvotekjøp for å nå mål har bidratt til å svekke evnen til å forme en kraftfull politikk – og har stått i veien for å utvikle virkemidler som står i samsvar med målene.

Denne usikkerheten kunne et nasjonalt delmål ryddet bort, men Andreas Bjelland Eriksen velger altså dette vekk når han nå former regjeringens politikk.

Ønsket om å få til omstilling ved hjelp av et nasjonalt klimamål var bakgrunnen for det såkalte «omstillingsmålet» i Hurdalserklæringen, som innebar at Norge skulle nå 55 prosent utslippskutt innen Norges grenser til 2030. Dette var ment å rydde opp, men ga egentlig bare mer forvirring.

Problemet med Hurdalsmålet var at ingen egentlig brydde seg om det, det hadde ingen autoritet hverken innad i regjeringen eller utover i forvaltningen.

Det samme er risikoen når det nå ikke settes et klart nasjonalt mål som forankres ved å sendes FN.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En kvinne i blå kjole taler på et tydelig podium på en scene, mens fotografer tar bilder i et rom med blå belysning.

Klimapolitikken etter valget: Hvor går Høyre?

Oppvasken er i gang i Høyre etter valgnederlaget. Hvor partiet nå plasserer seg i klimapolitikken er veldig viktig. Det er stor strekk i laget.

11. september 2025
Les mer
En mann i blå dress står ved et bord og strekker seg etter et stykke gul kake med røde dekorasjoner i en moderne kjøkkeninnredning.

Støre styrer videre – men det nye Stortinget kan gi mange ulike flertall

Jonas Gahr Støre og Ap har «tuttifrutti»-partiene i ryggen, men det nye Stortinget gir mulighet for mange ulike flertall – ikke minst i saker innen klima- og energifeltet.

9. september 2025
Les mer

Oljefeber i omstillingens tid

En framtid med mindre olje vil ikke skade norsk økonomi selv om oljepartiene skaper inntrykk av det motsatte.

5. september 2025
Les mer
En kvinne med kort, blondt hår, iført stripete kjole og perlekjede, smiler mot en annen person med langt, grått hår, sett bakfra.

Erna vs Sylvi – kan Høyre og Frps klimapolitikk forenes?

Erna Solberg og Sylvi Listhaug vil trenge intens parterapi for å bli enige om klima- og energipolitikken. Særlig i spørsmål knyttet til EU og EØS står Høyre og Frp langt fra hverandre.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket