1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 27. mai 2025
Sist oppdatert 8.8.2025, 13:08
#Klimavalg

Utslip­pene til sjøs øker – ufor­plik­tende klimamål har ikke gitt nok fart i den grønne omstil­lingen  

Norge når ikke målet om å halvere utslippene fra sjøfart og fiske innen 2030. Den manglende omstillingen i skipsfarten viser svakheten ved uforpliktende klimamål.

En stor hvit ferge med åpen baugrampe ligger til kai ved en brygge under en klar blå himmel, med vann og noen få bygninger synlige i bakgrunnen.

MS Fedjebjørn på sambandet Fedje-Sævrøy, er ett av 104 batterielektriske fartøy som trafikkerer et samband som enten inngår i veinettet eller er en del av kollektivtilbudet. Norge er verdensledende i elektrifisering av sjøtransporten, men det grønne skiftet til sjøs går sakte og utslippene øker. Foto: Kirsten Å. Øystese

Publisert 27. mai 2025
Sist oppdatert 8.8.2025, 13:08
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

Klimagassutslippene i Norge har gått ned fem år på rad. Men ikke fra skipsfarten. Til tross for bred politisk oppslutning om målet som sier at utslippene fra innenriks sjøfart og fiske skal halveres innen 2030 sammenliknet med 2005 – er utslippene 23 prosent høyere enn for 20 år siden.

– Viktig grep i klimapolitikken

Last ned rapporten

I årets andre utgave av tilnull kvartalsrapport gjør vi et dypdykk i sektoren og spør: Hvor blir det av det grønne skiftet til sjøs? 
 
For seks år siden sto daværende statsminister Erna Solberg (H), klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V), olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg (Frp) og utviklingsminister Dag-Inge Ulstein (KrF) på Aker brygge med to eksemplarer av en rykende fersk handlingsplan for grønn skipsfart.

Handlingsplanen inneholdt en ambisjon om å halvere utslippene fra sjøfart og fiske i Norge innen 2030 – sammenliknet med hva utslippene var i 2005. Målet kom ikke ut av det blå. Det var allerede lansert i Granavolden-plattformen, seks måneder tidligere.    

–  Satsingen på grønn skipsfart er et viktig grep i klimapolitikken. Vi kutter utslipp hjemme, vi styrker næringen og vi bidrar til å utvikle ny og klimavennlig teknologi,  sa Erna Solberg. 

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi må handle mye raskere for å halvere utslippene innen 2030, sa Elvestuen. 

Tverrpolitisk enighet 

Da stortingsmeldingen Grønnere og smartere – morgendagens maritime næring ble behandlet i 2021 ga også Stortinget støtte til ambisjonen om at Norge skulle halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030. Dette var et mål både venstresiden og høyresiden kunne være med på. 

Til tross for tverrpolitisk enighet har utslippene økt. Faktisk er sjøfart og fiske en av de sektorene det har gått dårligst med. Utslippene fra olje- og gassutvinning er redusert med 2,5 millioner tonn CO₂ på fem år. Utslippene fra personbiler er redusert med 1,4 millioner tonn. Industriens utslipp er redusert med 1 million tonn. Men utslippene fra sjøfart og fiske har økt med nesten 400 000 tonn siden 2018.  

Våre støttespillere

Tverrpolitisk havari 

Statens vegvesen og fylkeskommunene har ledet an og bestilt elektriske ferger og passasjerbåter. Vi fikk Ampere – den første helelektriske bilfergen i 2015. Nå trafikkerer 104 elektriske ferger eller passasjerbåter på samband som er en del av veinettet eller kollektivtrafikken. Men selv om vi har fått flere el-ferger, har vi fått enda flere fossile fartøy. Fiskefartøy, containerskip, bulkskip og stykkgodsskip. Energibruken til sjøs er fremdeles i all hovedsak fossil.  

«Vi skal vurdere å innføre krav om null- og lavutslippsløsninger», sa Freiberg i 2019.

Det er brukt mye tid på å vurdere krav til ferger, krav til hurtigbåter, krav til offshoreflåten, krav til havbruk, krav til skip i verdensarvfjordene.

1. oktober 2023 ble det innført et omsetningskrav for biodrivstoff i sjøfarten. Krav til nullutslipp i offentlige anskaffelser av ferger og fergetjenester ble innført 1. januar 2025.

Årene har gått med til å vurdere krav

«Grønn skipsfart er et prioritert satsingsområde for regjeringen», står det i den ferske klimameldingen fra dagens Arbeiderparti-regjering. Der står det også at regjeringen planlegger å fremme klimakrav til servicefartøy i havbruksnæringen og offshorefartøy i petroleumsnæringen i løpet av 2025. 

Når seks år går med til å vurdere krav – blir tiden som er igjen til målet skal nås, uhyre knapp.

I 2019 var målet om halvering av utslippene innen 2030 mulig å nå. Nå er det bortimot umulig å se noen måter å få det til på.

Når Stortinget i år skal vedta et nytt klimamål for 2035, kan det være verd å huske på at det er enkelt å vedta et mål. Men et mål som vi ikke har meldt inn til FN som vår forpliktelse under Parisavtalen, som ikke følges tett opp fra EU, og der det ikke settes inn tilstrekkelige virkemidler gjennom nasjonal politikk, har Norge en sterk tendens til å ikke nå.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En eldre mann med briller og grått hår smiler mens han snakker til pressen, med flere fargede mikrofoner synlige foran seg.

Statsbudsjettet: De viktigste klimasakene

Norge sliter med utslippskuttene i klimaavtalen med EU – gapet øker, viser forslaget til statsbudsjett. Les oversiktssak om budsjettnyhetene på klima- og energifeltet.

15. oktober 2025
Les mer
En mann i dress og slips står utendørs til venstre, og en kvinne i lyseblå blazer står innendørs til høyre. Begge smiler til kameraet.

Hva koster det å nå klimamålet for 2035?

Hva er den samfunnsøkonomiske kostnaden av å nå Norges klimamål for 2035? Tre professorer ved Handelshøyskolen NMBU tar for seg debatten om kostnadene ved klimapolitikken.

10. oktober 2025
Les mer
En gruppe menn i dress går sammen på et fortau i en by, med bygninger, parkerte sykler og et parkeringsskilt synlig i bakgrunnen.

Kvotekjøp utenfor EU fortsatt «nødutgangen» for Norge

Det er ingen grunn til at Norge skal svekke sitt klimamål for 2035 selv om EU strever med å komme frem til enighet internt. Men noe mer bruk av FN-kvoter er et sannsynlig utfall.

2. oktober 2025
Les mer
En gruppe arbeidere iført varselvester, hjelmer og vernebriller står sammen på et industriområde.

Climate Action Tracker: Norges 2035-mål i tråd med 1,5 °C, men olje og gass må fases ut

Forskere har evaluert klimamålet for 2035 som Norge har sendt inn til FN. De mener målet er i tråd med å begrense global oppvarming til 1,5 °C, men finner også mye å sette fingeren på.

12. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket