1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Philippe Bédos Ulvin
Philippe Bédos Ulvin
Philippe Bédos Ulvin er Energi og Klimas EU-korrespondent, med base i Brussel. Han har tidligere jobbet i VG og NRK. Kontakt: philippe@energiogklima.no
Publisert 2. oktober 2025
Sist oppdatert 2.10.2025, 15:53
EU-korrespondenten

Kinesisk contai­ner­skip entrer Nord­øst­pas­sa­sjen

Bellona krever tydelige signaler fra EU for å stanse bruk av Nordøstpassasjen før det er for sent.

download (1)

Skipet Istanbul Bridge er eid av det kinesisk-kontrollerte singaporeanske selskapet Sea Legend. Foto: Ali Ahmed / Marine Traffic

Publisert 2. oktober 2025
Sist oppdatert 2.10.2025, 15:53
Philippe Bédos Ulvin
Philippe Bédos Ulvin
Philippe Bédos Ulvin er Energi og Klimas EU-korrespondent, med base i Brussel. Han har tidligere jobbet i VG og NRK. Kontakt: philippe@energiogklima.no

Et kontinent med is har forsvunnet.  

Siden 1981 har havisen rundt Arktis krympet med nesten 3 millioner kvadratkilometer, ifølge Nasa. Det er et område på størrelse med India.  

Smeltingen har økt i omfang på grunn av menneskeskapte klimaendringer, ifølge FNs klimapanel. Hvit is erstattes av mørkt vann som absorberer solenergi, og oppvarmingen akselererer enda raskere.  

Innen 2050 kan havisen være så tilbaketrukket at vanlige lasteskip kan navigere Nordøstpassasjen fra Stillehavet, forbi Russland og til Europa mer enn 100 dager i året. 

Nå varsler miljøorganisasjonen Bellona at det er i ferd med å begynne. Kina og Russland er i gang med å ta ruten i bruk.  

– Dette setter presedens for økt bruk av ruten, i henhold til de russiske myndighetenes planer, skriver Bellona i et åpent brev til europeiske politikere.  

Første reise siden invasjonen av Ukraina 

Det kinesisk-eide skipet Istanbul Bridge er nå i ferd med å sno seg forbi Alaska. Tidligere i september var skipet innom verdens største havn, Ningbo-Zhoushan i Kina.  

Artikkelen fortsetter under annonsen
Ruten til Istanbul Bridge på vei mot Europa, idet skipet passerer Diomede-øyene utenfor Alaska. Foto: Skjermdump fra Marine Traffic

Skipet er på vei vestover, langs den russiske kysten. 10. oktober er det på plass i Felixstowe i Storbritannia. Derfra skal det videre til Rotterdam, Hamburg, Gdansk og St. Petersburg. Skipet med en makskapasitet på nesten 5000 standardcontainere skal ifølge den kinesiske avisen Global Times være fullbooket.  

Seilasen er den første av sitt slag siden Russland invaderte Ukraina i 2022. Miljøorganisasjoner, myndigheter og næringen selv peker på store risikoer ved at internasjonal containertrafikk igjen tar veien gjennom Arktis. 

Tidligere gjennomganger har pekt på at Nordøstpassasjen brukes mindre enn forventet, blant annet på grunn av Russlands krigføring i Ukraina. Mellom 2010 og 2019 var det bare 89 internasjonale transitter i passasjen, med en total last på 2,3 millioner tonn. Til sammenlikning går det 10.000 skip gjennom Suez-kanalen hvert år.  

Våre støttespillere

Siden fullskalainvasjonen av Ukraina I 2022 har det ikke vært noen internasjonale reiser gjennom Nordøstpassasjen.   

Dette tror Bellona kan endre seg etter Istanbul Bridge-reisen.  

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Bellona: – Feil tidspunkt å åpne ruten 

– Dette er det verste tidspunktet å etablere en ny handelslinje gjennom Arktis, sier rådgiver i Bellonas Arktis-kontor, Ksenia Vakhrusheva til Energi og Klima. 

En kvinne med langt, blondt hår og grønn rullekrage står mot en lys bakgrunn og smiler til kameraet.
Ksenia Vakhrusheva. Foto: Bellona

Hun peker på to hovedgrunner: de ekstra klima- og miljøbelastningene ved skipsfart i sårbare arktiske farvann, og den sikkerhetspolitiske risikoen ved at ruten er under full russisk kontroll. 

– Når et kinesisk containerskip seiler gjennom Nordøstpassasjen, kan ingen vite hva som skjer underveis. Skip kan bordes av russiske myndigheter uten innsyn, og lasten kan ikke kontrolleres av europeiske tollmyndigheter. Det åpner for både hybride trusler og utilsiktede ulykker, sier hun. 

Vakhrusheva viser til at kinesiske og russisk-kontrollerte skip tidligere har blitt brukt til å kutte kabler og samle informasjon som en del av den såkalte “skyggeflåten”.  

Lasteskip slipper også ut betydelige mengder sot, som dekker over isen og akselererer oppvarmingen. Dersom transporten av olje i området øker, kan det øke risikoen for søl, som er vanskelig å rydde opp i et hav fullt av is.  

Vakhrusheva mener EU bør sende et tydelig politisk signal til Kina om at dette ikke er tidspunktet å satse på nordlige sjøruter. 

– Akkurat nå er det bare snakk om ett skip. Det er dermed veldig god timing for å stanse det, for dersom det blir etablerte linjer, så må man ta økonomiske hensyn, sier Vakhrusheva.  

Rederiforbundet: – Ikke en «gamechanger» 

Norges Rederiforbund deler bekymringen for miljø og sikkerhet, men mener det er lite sannsynlig at Nordøstpassasjen blir en viktig handelsvei med det første. 

– Arktis byr på store operasjonelle og kommersielle utfordringer som is, vær, grunne farvann og manglende infrastruktur. I tillegg kreves lisens og tidvis isbryter fra russiske Rosatom, som er underlagt sanksjoner. Derfor ser vi ikke for oss nevneverdig kommersiell gjennomseiling i overskuelig fremtid, sier Kai Simon Eikeli Yuen i Rederiforbundet. 

En mann med stylet bart, skjegg og mørkt hår er iført hvit skjorte og grå dressjakke, og smiler foran en ensfarget mørkeblå bakgrunn.
Kai Simon Eikeli Yuen. Foto: Rederiforbundet.

Han understreker at skipsfarten i Arktis må skje i tråd med internasjonale regler.  

– Vi støtter streng håndheving av Polarkoden og andre IMO-regler, men er kritiske til tiltak som kan utfordre folkeretten og retten til navigasjonsfrihet, sier han. 

Regjeringen: – Norge følger nøye med 

Nærings- og fiskeridepartementet understreker at Norge har et særskilt ansvar som både kyst- og flaggstat i Arktis. 

– Den økende skipstrafikken i nord vil kunne utgjøre en risiko for det sårbare miljøet. Norge følger nøye med på russisk-kinesisk samarbeid i regionen, også når det gjelder sjøruter og shipping, skriver kommunikasjonsrådgiver Sandra Godtlibsen i en e-post. 

Hun viser til at Norge har styrket beredskap og overvåking i nordlige farvann det siste tiåret, blant annet gjennom slepeberedskap, oljevern og samarbeid i Arktisk råd.  

– Det aller viktigste er å forebygge ulykker, sier Godtlibsen. 

  • Les også: Ber EU se mot nord

Hva gjør Norge og Europa? 

Uttalelsene reflekterer regjeringens oppdaterte strategi for nordområdene, som ble lansert i slutten av august. Der slåes det også fast at Norge skal følge med på bruk av Nordøstpassasjen, også når det gjelder skip som inngår i den såkalte “skyggeflåten”.  

Likeledes har EU-parlamentsmedlem Urmas Paet tatt initiativ til en oppdatering av EUs Arktis-strategi fra 2016. I det nåværende utkastet heter det at parlamentet “anerkjenner økt geopolitisk rivalisering langs arktiske sjøruter, særlig Nordøstpassasjen, og derfor støtter diplomatiske samtaler med målet om å skape klare internasjonale regler.” 

EU-kommisjonen har så langt ikke besvart Energi og Klimas henvendelser om saken. 

ANNONSE
Bluesky

Les også

En fakkelstabel brenner av gass på en oljeplattform til havs med en stor rød struktur merket "LUKOIL" mot en bakgrunn av vann.

Russlands oljeinntekter har nådd sitt laveste punkt siden fullskalainvasjonen av Ukraina 

Europeiske og amerikanske sanksjoner mot Russlands fossileksport ser endelig ut til å ramme Putins krigsøkonomi. 

12. desember 2025
Les mer
En moderne glassbygning er omgitt av en rekke flaggstenger med ulike nasjonalflagg, med en klarblå himmel i bakgrunnen.

EU-parlamentet vedtar ny Arktis-strategi: Advarer Norge om økende utenforskap 

Med et stort flertall ber parlamentet EU-kommisjonen om å arbeide aktivt for fremtidig medlemskap for Norge, Island og Grønland. 

26. november 2025
Les mer

Går mot klart flertall i EU-parlamentet for å fremme norsk og islandsk EU-medlemskap 

Et massivt flertall i EU-parlamentets utenrikskomité ber EU-institusjonene om å arbeide aktivt for norsk, islandsk og grønlandsk medlemskap.  

4. november 2025
Les mer
En middelaldrende mann med briller og vikende hårfeste, iført dress og stripete slips, står i et innemiljø med uskarpt glass og planter i bakgrunnen.

Ber EU se mot nord 

Dersom EU skal kunne møte utfordringene med sikkerhet og energi, så må de friste Norge inn i unionen, mener en Brussel-veteran fra Estland.

29. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026