1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 21. november 2024
Sist oppdatert 22.11.2024, 10:13
EU-korrespondenten

Lave priser for utslipps­kvoter hemmer utvik­ling av grønt hydrogen

En høy global pris på CO₂ er i teorien et av de beste tiltakene for å skape lønnsom produksjon av grønt hydrogen, men dette er enklere på papiret enn i den virkelige verden.

Industrianlegg med skorsteiner som avgir røyk, satt mot et bakteppe av trær og åser. I forgrunnen står en person og en ku i et grønt felt.

Utslipp fra et kullfyrt stålverk i Hehal i India. Stål herfra vil møte EUs karbontoll. Foto: Altaf Qadri, AP/NTB.

Publisert 21. november 2024
Sist oppdatert 22.11.2024, 10:13
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Under EUs hydrogenuke i Brussel ble utfordringer knyttet til CO₂-prising og kvotehandel presentert fra mange hold.

  • Kvoteprisen i EU er nå 67 euro, mens den i februar var 100 euro. Lav kvotepris gir mindre incentiv til å investere i det grønne skiftet.
  • Flere land i verden må innføre et kvotehandelssystem med høy pris for utslippskvoter, men det vil ta lang tid før for eksempel India eller afrikanske land vil akseptere samme pris på utslipp som i EU.

Et viktig tema på Hydrogenuka var hva som skal til for at det blir økt produksjon av grønt hydrogen. Det vil si hydrogen fra elektrolyse laget med fornybar energi.

Acer: Når ikke målene

Nylig la Acer frem en rapport om at det står dårlig til med utviklingen av grønt hydrogen i EU. Målet om 10 millioner tonn egenprodusert grønt hydrogen i 2030 når EU ikke, slik det ser ut nå. Konklusjonen er at det er for dyrt, markedet er ikke der og distribusjonen mangler.

I en paneldebatt på Hydrogenuken om karbonprising som et virkemiddel for det grønne skiftet, var det bred enighet om at innføring av kvotehandelssystem i flere land og med en høyere kvotepris enn i dag, vil være til stor hjelp. Det kan bidra til at grønt hydrogen blir lønnsomt.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En paneldeltager som var helt tydelig på det, var direktør i Indias departement for ny og fornybar energi, Abhay Bhakre. Han fremhevet karbonprising som kanskje det viktigste av flere virkemiddel. Men antydet at det ville ta flere år før dette er på plass.

Det vil si alt fra klimatiltak i industrien til å investere mer i fornybar kraft for å fase ut fossile kraftkilder. Og det trengs mye mer fornybar kraft for å lage grønt hydrogen.

Kan CBAM presse frem en løsning?

Det er vel et år til EUs karbontoll (CBAM) starter opp for fullt. Regjeringen har besluttet at CBAM skal bli en del av EØS-avtalen før utgangen av 2025. Til sist er det Stortinget som skal vedta dette.

Denne avgiften, som trappes gradvis opp over flere år, skal sørge for at kunstgjødsel, aluminium, jern og stål, hydrogen og strøm fra land uten CO₂-avgifter må betale en avgift ved import til EU/EØS. Dette vil hindre såkalt karbonlekkasje.

Våre støttespillere

I tillegg er målet for EU at CBAM skal føre til at land i verden som eksporterer til EU/EØS, innfører et system der industrien betaler for utslipp om de skal slippe å betale karbontoll. 

Så langt skjer det i liten grad. Kina og India, som er storeksportører av CBAM-varer til Europa, har ikke et effektivt kvotehandelssystem.

På FNs klimatoppmøte i Baku er det også minimalt med fremgang for å få et verdensomspennende kvotehandelssystem der det blir betydelig dyrere å slippe ut klimagasser.

Kan hindre eksport

Direktør for produktledelse i Yara Clean Ammonia, Vibeke Rasmussen, deltok i panelet i Brussel denne uken. Hun var tydelig på at CBAM skaper like konkurransevilkår i EU/EØS mellom produkter som lages her og import. Noe hun fremhevet som bra, men det som bekymret henne, var eksporten. Slik CBAM-reglene er utformet, vil for eksempel Yara betale for utslipp for den kunstgjødselen de lager i Europa (Norge) og som de eksporterer utenfor Europa.

Kina kan eksportere sine rene produkter til Europa og slippe karbontoll. Derimot kan de sende produkter laget uten å betale for utslipp til de ikke-europeiske markedene. Dermed vil renere europeisk kunstgjødsel eller andre CBAM-produkter tape i konkurransen på eksportmarkedet.

Dette «smutthullet» i CBAM kan også bidra til at det er mindre interesse i fattigere land for å innføre en pris på alle CO₂-utslipp. Det holder med å sørge for at det som sendes til Europa, er rent.

Mangler teknologi og finansiering

I paneldebatten på Hydrogenuken ble likevel CBAM fremhevet som et virkemiddel som ville presse frem karbonprising. Men flere, blant dem UNIDOs Luis Umanzor, pekte på at land for eksempel i Afrika, manglet både teknologi og finansiering for å kunne tilpasse seg CBAM ved å innføre karbonprising.

The Economist skrev nylig at 90 prosent av Zimbabwes jern og stål eksporteres til EU. Mosambik sender 60 prosent av sin aluminiumsproduksjon den samme veien. Dette er eksempler på to fattige land som vil bli rammet hardt av CBAM og som i de internasjonale forhandlingene fremhever at de historisk har hatt lite utslipp, fordi de ikke har hatt noen industri. De mener at dagens utslipp må prises ulikt i land som f.eks. Norge og Mosambik.

Justere CBAM?

Det pågår en intern debatt i EU om hvordan en skal komme utviklingsland i møte. Kritikken mot CBAM fra flere av EUs handelspartnere øker.

EUs tidligere handelskommissær Pascal Lamy har i dette notatet fra tenketanken Europe Jacques Delors kommet opp med konkrete forslag til hvordan EU kan dempe kritikken fra utviklingsland. Det går blant annet gjennom teknisk og finansiell støtte. På den måten mener Lamy at CBAM også kan bli en mekanisme for grønn utvikling i de fattigere landene.  Men en av hans forutsetninger er at EU gjør justeringer i CBAM og forlater tankegangen om at alle skal passe inn i det samme opplegget.

Problemet med det er at da kan CBAM bli mindre effektiv og presset for økte CO₂-priser avtar, som igjen kan bremse det grønne skiftet.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To ledere, en i rødt og en i hvitt, tar hverandre i hånden over et konferansebord på klimatoppmøtet i Belém, mens flaggene til Brasil og EU er synlige.

Hvordan EU slår to fluer i en smekk ved å åpne for klimakvoter

På COP30 i Brasil satser EU på å bruke karbonmarkeder som verktøy for både billigere klimapolitikk og økt geopolitisk innflytelse. 

11. november 2025
Les mer
En kvinne med en håndklokke sitter ved siden av en mann i dress som snakker, ved et konferansebord med dokumenter, vann og mikrofoner. I bakgrunnen sitter andre mennesker.

Europeisk samhold på prøve – slik vil «Dronning Ursula» samle troppene 

Når topplederne i EU samles i Brussel torsdag, er det for å diskutere støtten til Ukraina, retningen i klimapolitikken og hvordan redde økonomien.  

22. oktober 2025
Les mer
En gruppe tjenestemenn og tidligere president Donald Trump står innendørs foran store vinduer, alle smiler og gir tommelen opp, med to amerikanske og to EU-flagg i bakgrunnen.

EU vil lempe på klimakrav for USA: – Det er en panikkdrevet respons

EU vil kjøpe mer amerikansk gass, og åpner for å lempe på karbontoll og bærekraftsrapportering for amerikanske varer. Analytiker Varg Folkman beskriver et EU presset fra alle kanter.

25. august 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket