1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Philippe Bédos Ulvin
Philippe Bédos Ulvin
Philippe Bédos Ulvin er Energi og Klimas EU-korrespondent, med base i Brussel. Han har tidligere jobbet i VG og NRK. Kontakt: philippe@energiogklima.no
Publisert 10. november 2025
Sist oppdatert 11.11.2025, 13:12
EU-korrespondenten

EU kutter utslipp – men sliter med trans­port- og bygg­sek­to­rene 

EU-kommisjonens store årlige rapporter om energi- og klimapolitikken viser en rekke fremskritt. Men det trengs langt flere elbiler og varmepumper frem mot 2030, dersom unionen skal nå målene om utslippskutt.  

Nattlig trafikkork på en flerfeltsvei med røde bremselys og blå og røde lysende bommer på begge sider.

Biler på vei opp mot EU-kvartalet i Brussel. Foto: NTB/AP Photo/Virginia Mayo, File

Publisert 10. november 2025
Sist oppdatert 11.11.2025, 13:12
Philippe Bédos Ulvin
Philippe Bédos Ulvin
Philippe Bédos Ulvin er Energi og Klimas EU-korrespondent, med base i Brussel. Han har tidligere jobbet i VG og NRK. Kontakt: philippe@energiogklima.no

Det trengs mer ambisjoner og anstrengelser fra medlemslandene for å nå klima- og energimålene, skriver kommisjonen i sin årlige statusrapport for klima og energi.  

Rapporten peker på en rekke fremskritt. Avhengigheten av russisk fossil energi har gått drastisk ned. Andelen fornybar energi i energiforsyningen går opp i nesten alle land. Investeringene i ren energi og relatert infrastruktur øker, og ventes å øke enda raskere. 

EU-kommisjonen mener selv at unionen er på god vei til å nå klimamålet sitt for 2030.  

Samlet sett sank utslippene i EU med 2,5 prosent i 2024 sammenliknet med 2023. Utslippene er 37,2 prosent lavere enn i 1990. Dermed gjenstår «kun» 17,8 prosentpoeng utslippskutt frem mot 2030, der målet er 55 prosent utslippskutt. 

Ikke på rett kurs for ikke-kvotepliktig sektor 

En stor utfordring er det som kalles innsatsfordelingen. Det er landenes felles ramme for utslippskutt i transport, bygninger, landbruk, avfall og annen småskala forbrenning som ikke ligger i kraftsektoren eller den tunge industrien.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her viser medlemslandenes egne framskrivinger at kuttene bare er på vei ned til 38 prosent i 2030, mens kravet er 40 prosent. Det betyr et gap på rundt 50 millioner tonn CO₂ som må tettes. Det tilsvarer omtrent Norges årlige utslipp.  

Dersom ny, planlagt politikk ikke innføres, så kan EU havne hele 9 prosentpoeng bak målet innenfor innsatsfordelingen.

Kommisjonens vurdering er tydelig: «Mer ambisjon og innsats trengs fra medlemslandene, særlig på energieffektivisering.»  

Våre støttespillere

Utslippskutt stagnerer i transport og bygg 

Det butter særlig i to sektorer. Blant dem er oppvarming og nedkjøling av bygg, samt transport. Det kreves en langt raskere innfasing av elbiler og/eller biodrivstoff, og flere varmepumper og mer fjernvarme frem mot 2030, konkluderer kommisjonen.  

Et viktig virkemiddel i å akselerere denne overgangen er innføringen av EUs nye kvotesystem for nettopp oppvarming og transport: ETS 2.  

Kvotesystemet har som målsetning å redusere utslippene innenfor disse sektorene med 42 prosent innen 2030, og skulle etter planen innføres fra 2027 av.  

Les også: EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

Utsetter nytt kvotesystem 

Men i forhandlingene om EUs klimamål for 2035 og 2040 fikk bensinglade land som Polen og Italia gjennomslag for å utsette innføringen av ETS 2 til 2028. I tillegg har kommisjonen lovet en sterk prisstyring for å myke opp overgangen til det nye systemet.

Dermed er det uklart hvor store bidrag ETS 2 – i den reviderte og «slappere» utgaven –  vil gi for å sikre oppnåelse av 2030-målet.

Dette setter kommisjonen i en vanskelig situasjon. I EU-kommisjonens ferske fremdriftsrapport for klimapolitikk for 2025 står det eksplisitt: «Utslipp fra transport gikk opp, og de fra bygninger forblir relativt stabile, hvilket understreker viktigheten av det kommende ETS 2-regelverket for å fremskynde fremdriften i disse sektorene».  

Talsperson for miljø i kommisjonen, Eva Hrnicova, sier utsettelsen skyldes at de ønsker at innfasingen skal foregå uten større problemer.  

– Vi utsetter den i ett år, men målet forblir det samme. Det vi endrer, er prosessen, sier hun.  

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Ingen konsekvensanalyse 

Klimakommissær Wopke Hoekstra begrunnet utsettelsen av sitt eget kvotesystem på denne måten etter miljørådsmøtet der enigheten om EUs klimamål for 2040 ble nådd. 

En mann i mørk dress og slips taler på et podium merket "Europakommisjonen" mot en blå bakgrunn med delvis synlig tekst.
Klimakomissær Wopke Hoekstra. Foto: EU-kommisjonen.

– I hjerte av dette er at klima, konkurransekraft og uavhengighet må gå hånd i hånd. Alle tre er essensielle. Det må være alle, og ikke en på bekostning av de andre. Klimahandling ser vi med 90-prosentsmålet, som gir forutsigbarhet. Konkurransekraft fordi vi må se at klimapolitikken lønner seg for bedriftene våre. Og uavhengighet fordi vi må redusere avhengigheten til tvilsomme regimer.  

Samtidig måtte han erkjenne at det ikke har blitt gjort noen konsekvensanalyse for effekten av utsettelsen av ETS 2. Han mener likevel effekten vil bli «svært begrenset».  

ANNONSE
Bluesky

Les også

Flyfoto av jordbruksland med gule og grønne åkrer omkranset av trær, og en liten klynge bygninger med røde tak i utkanten av åkrene.

ESA ber Norge skjerpe klimainnsatsen

Norge ligger an til å nå målet for utslippskutt i transport, landbruk og bygg, men taper terreng på skog og arealer.

7. november 2025
Les mer
En mann med kort, brunt hår og mørk jakke snakker utendørs med en annen person; i bakgrunnen er det uskarpt grønt.

Regjeringen vil kjøpe internasjonale kvoter for å sikre oppnåelse av klimamålet for 2030

Regjeringen vil bevilge 15 milliarder kroner for å kjøpe FN-kvoter for å sikre at Norge leverer på 2030-målet under Parisavtalen. I tillegg kan det bli nødvendig å kjøpe utslippsenheter fra EU-land for å oppfylle klimaavtalen med EU. 

15. oktober 2025
Les mer
En hvit bygård med flere balkonger, hver med mennesker som står eller ser ut, og ett vindu med røde gardiner i midten.

Boligeierne frykter ikke omstridte EU-krav: Sammenfaller godt med mål Norge har vedtatt 

Huseierne og Norske boligbyggelag (NBBL) etterlyser konkrete støtteordninger for energieffektivisering, men beroliger boligeiere som er redde for kostbare pålegg.

22. august 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket